Hoppa till innehåll
thegrappler

Spey Casting by The Grappler!

Recommended Posts

Hvorfor vil du have øvre benet horisontalt?

Forskellen på et D och et > er jo spøtoppens bana, den ene er en stor linbåge, den annan en smal.

Mvh

Lasse

Jag vet inte om jag vill ha det Lasse, jag läste bara det du skrev

Dom for just til et rakt övre ben i V loopen  :)

och undrade hur det går till? Men nu när jag läser det igen så inser jag att det är inte samma sak med ett "rakt" ben och ett "horisontellt" ben. Frågan är ändå intressant (det var väl BHE som väckte den) , om det går att få till ett sådant övre ben och om man tjänar på det? Är det övre benet horisontellt har jag ju maximal kontakt med linan (som i ett överhandskast), är det "rakt" men pekar nedåt så kommer jag ju att bli tvungen att förflytta övre benet mot gravitationen med en del av min stroke i framkastet. Det är energi som går förlorad.

Vad jag däremot vill ha är maximal massa i det övre benet och minimal friktion i det undre. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Kika kort på Travis kastning och man kan se att det är ett flat inkast samt mer mer än bara tafsen som ankrar samt att momentum och timing i detta fall av linan spelar stor roll.

https://vimeo.com/48283402

Jo, momentum spelar väl alltid roll, det är ju massa gånger hastighet, det är av den anledningen vi vill ha så mycket massa som möjligt i det övre benet och så hög hastighet på detsamma. När du skriver "flat inkast" menar du då övre eller undre benet?

Att mer än bara tafsen ankrar torde vara ett misslyckande. Han skulle komma längre om han gjorde ett sådant kast utan att en del av energin i linsystemet  går åt till att slita loss även fluglina från vattenytan. Lätt är det inte, jag har själv testat att med lång lina endast ankra med tafsen. Frågan är om endast tafsen räcker som ankare när spöt laddar ur och han levererar? Vi vill ju inte att det undre benet kanar i fel rikning :/

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Frågan är om endast tafsen räcker som ankare när spöt laddar ur och han levererar? Vi vill ju inte att det undre benet kanar i fel rikning :/

Precis och kanske därav mer lina vid ankring som svar på din fråga. 

Övre linbenet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har kastat med en polare som gått GA s skola. Vi provade ett spö, med hans linkoncept hade jag svårt att kasta. Varför jo han använde det GA lärt ut ca 7m tafs. Sedan körde vi mina grejer på samma spö fast bara 15fots tafs vilket innebar att jag ankrade en del av linan också. Polaren hade otroligt svårt att hantera mina grejer vid detta tillfälle. Jag fick aldrig svar på hur GA gjorde vid sjunklinefiske då tafsen är betydligt kortare. Men med 7 m tafs kastade kompisen fantastiskt fint, så det är nog inte fel att bara ankra tafsen men då måste den tydligen vara någonstans mellan 5-7 m enligt GA.  

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det gäller att hinna börja ladda framkastet...precis! innan det sk. "undre"benet landar...vilket inte är lätt alla ggr.

Sen finns det vissa som ändå klarar av att ladda framkastet BRA!...i slow motion! :huh:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Konceptet är ju kort lina och då kan det behövas en lång (längre) tafs att använda som ankare så man kan fästa ordentligt och bilda d-loopen. Kort lina och kort tafs är det svårare att bara få tafsen att fästa och därmed ladda spöt men då kommer bla tempo och timing in. Men har inte upplevt det som speciellt bökigt att ladda d-loopen med kort tafs ca 1m till sjunklinefiske men då ankras ofta en kort del av linan med. Men det har kanske mer med att göra att jag själv använder olika linor och tafslängder allt från relativt korta sjunkklumpar på ca 11.5 meter upp till 30 meters longbelly linor så begränsningen inte blir så stor som när man håller sig strikt till ett och samma koncept. 

Har kastat med en polare som gått GA s skola. Vi provade ett spö, med hans linkoncept hade jag svårt att kasta. Varför jo han använde det GA lärt ut ca 7m tafs. Sedan körde vi mina grejer på samma spö fast bara 15fots tafs vilket innebar att jag ankrade en del av linan också. Polaren hade otroligt svårt att hantera mina grejer vid detta tillfälle. Jag fick aldrig svar på hur GA gjorde vid sjunklinefiske då tafsen är betydligt kortare. Men med 7 m tafs kastade kompisen fantastiskt fint, så det är nog inte fel att bara ankra tafsen men då måste den tydligen vara någonstans mellan 5-7 m enligt GA.  

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

=Långlinekastning

Det gäller att hinna börja ladda framkastet...precis! innan det sk. "undre"benet landar...vilket inte är lätt alla ggr.

Sen finns det vissa som ändå klarar av att ladda framkastet BRA!...i slow motion! :huh:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.