Hoppa till innehåll
empan

Switchspö med skagit interm.

Recommended Posts

Jag har ett Vision switch 10'11 #8 med en skagit interm. 27g lina. Detta är mitt första tvåhandsspö och jag har väldiga problem med att kasta. Har kollat på mängder av videos på när andra kastar, och försöker lära mig utifrån det, men allt känns bara hopplöst.

För det första får jag ingen kraft att lyfta linan ur vattnet, utan är tvungen att veva flera gånger innan det är möjligt att påbörja ett nytt kast.

För det andra så får jag ingen kraft i utkastet heller, när jag väl fått upp linan ur vattnet. Allting kapsejsar och linan kommer bara ut någon meter.

Behärskar enhands väldigt bra och jag kan inte nu se vad jag gör för fel. Är det någon som har en lösning på detta, baserat på min oerhört dåligt förklarande text?

Väl mött

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Du har gjort det svårt för dig från början. Byt ut intermediatelinan mot en flytande Skagit med flytspets så skall du se att det går lättare. Med en sjunkande lina måste du rolla upp den på ytan innan kastet går. Alltså måste du tajma allt så mycket bättre

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Står på visions hemsida att spöt vill ha ca 29gram i linväg. Men det brukar bli mer stick (suger fast) i vattnet av intermediate lina men tror du behöver gå upp lite i linvikt ändå och 31g är nog inte fel till skagit. Sedan så handlar det om mer teknik än något annat och med en skagit int så får man vara snabbare så att den inte sätter sig i vattnet för mycket och blir tung att kasta. Jag tror du missar bildandet av d-loopen och timingen därifrån till framkastet och därav hamnar allt i en hög. Troligast är du för snabb just där. Rolla upp linan och gör sedan ett typ dubbel spey, påbörja rörelsen lugnt och fint och svinga in linan i en låg bana mot kastsidan och res spöt när det hamnar ungefär vid sidan av kroppen så att d-loopen kan bildas (går snabbt men du känner en viss tyngd i spöt och lyft inte axlarna för då tappar du tension i linan) fullt ut och påbörja sedan framkastet progressivt (ryck ej igång) i en rak bana med spötoppen och med ett tydligt stopp ca kl 10-11. Tänk på att ett skagit kast inte har ett stopp när man bildar d-loopen som man gör i ett vanligt underhandskast. Alltså det blir konstant rörelse genom hela kastet.

Hoppas detta kan ge dig något.

Typ så här: 

Redigerad med thegrappler

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej!

När du har kastat hittills:

Har du kastat i strömmande eller stillastående vatten?

Alla former av linor som sjunker är bra mycket lättare att kasta i strömmande vatten då de inte sjunker på samma sätt där.

Jag kan även tänka mig att du har bråttom när du lyfter klumpen. Själva lyftet ska göras relativt långsamt, och det ska börja med att spötoppen nästan nuddar vattenytan, då trycker strömmen upp linan samtidigt som du lyfter.

Sedan undrar jag hur lång och hur snabbt sjunkande spets du har utanför skagitklumpen, detta kan göra en ganska stor skillnad. Det krävs en viss vikt på klumpen för att bära en tung spets, specielt om man är nybörjare. För ditt korta spö och med tanke på att du är ganska grön så bör du max ha 10 fot T8.

Sedan har Laxberndt helt rätt i att det blir lättare med en flytklump, fast i strömmande vatten så blir skillnaden mellan int och flyt relativt liten (i snabbt strömmande vatten kan en int-lina faktiskt ligga på ytan). Hade du däremot haft en S4 body så ökar svårighetsgraden en hel del.

När man sedan kommer till framkastet, för att detta ska bli vettigt så är det A och O att lyftet och starten på kastet blivit bra. Om starten går dåligt kan man kallt räkna med att resten går åt pepparn också. Å andra sidan så är framkastet löjligt enkelt om allt innan gått bra, det kommer hyggligt gratis.

Ett tips är att bu bör bryta isär kastet i delar.

1. Lyftet, lyft långsamt med spötopp från vattenytan och rakt upp mot dig tills du känner att motståndet minskar.

2. Vridning/bakkast, detta kan vara det svåraste momentet beroende på vilket kast du gör och hur mycket du vill vinkla ut linan över strömmen.

3. D-loop, alltså slutfasten av vridningen och bakkastet där du ska försöka få till något som påminner om en halvcirkel mellan spötopp och vattenyta. Spöt bör vara uppspännt i slutet av denna fas.

4. Framkast, här gäller det mest att skapa en hygglig linbåge och undvika tailing loops (alltså att flugan krokar i linan). Hur väl man kan genomföra denna fas beror till väldigt stor del på föregående steg.

Sedan ska man ha klart för sig att tvåhandskast inte är samma sak som att kasta enhands. Faktum är att det ibland kan vara en nackdel om man är duktig på att kasta överhandskast med enhandsspö för då sitter detta i muskelminnet och det kan vara lite krångligt att ställa om sig. Försök nollställ dig och inrikta dig på att börja från början och undvik genvägar. Med en instruktör kan du säkerligen spara tid och undvika att nöta in ovanor som blir svåra att bli kvitt i framtiden.

Lycka till!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Oj jävlar! Tack för dessa fina svaren! Jag tror att detta kan hjälpa mig. Ska ut i veckan och nöta, för det är väl det som är tvunget!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vet inte var du bor empan men en kastkurs kan spara mycket tid. Du måste tråna mycket trots en kurs men det är ju roligare om man slipper nöta i onödan och snabbare kommer igång. Bra tips ovan.

Placera dig med fötterna i kastets riktning. Som bhe skriver lyft linan lugnt, jobba med vattnet och inte mot det. Inled med att vrida överkroppen lugnt så att spöt följer med och linan skalas av vattenytan. När linan släppt så endast tafsen fäster i vattnet gör du bakkastet. Här arbetar du med butthanden, för den utåt och i en halvcirkelformad rörelse så att linan släpper helt från ytan. Tafsen och en del av linan skall nu landa parallellt med vattnet vid din sida. En D-loop formas bakom dig och under tiden gör du en upphämtning/drift (höj spöt uppåt/bakåt). Kasta framåt genom att dra butten neråt och inåt mot magen. Justera detaljer och öva.

Jag skulle spara med vinklingen och enbart träna framåt först.

Lycka till!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

En instruktör är ovärderlig.

I klippet nedan ser vi Ellen-Marie som i våras började fiske fluga med enhands. Detta är första gången hon kastar med ett tvåhandsspö. Kasten jag filmar är hennes 4,5 & 6:e kast någonsin med tvåhands.

Det jag lade märke till var att hon faktiskt lyssnade på instruktionerna och verkade smälta dem innan hon försökte kasta. Vi killar gör nog oftast inte riktigt likadant. Men med bra instruktioner blir vägen väldigt mycket kortare och man slipper nöta in fel som sedan blir väldigt svåra att få bort.

Filmat med min mobil tyvärr, men jag tror ändå att man ser hur det går.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

En av de viktigaste reglerna för träning är nog att inte "mata in" för många regler i skallen. Det gäller även för mig som hållit på en del år. Skagit håller jag på att utveckla, och jag kan bara säga att strul och konstiga kast är delvis vad man behöver. Det är ganska mycket frågan om att upptäcka skillnaden i känsla då det stämmer och då det inte gör det. Det är väldigt lätt att börja betrakta "dåliga" kast som just dåliga i betydelsen onödiga och negativa. Men de behövs också och vägen framåt är inte alltid spikrak. Men instruktion kan oftast vara en genväg. Du bor nog bra till för den delen! Skulle nog också säga att "rytmen" i ett kast är viktig, även om det nog låter flummigt.

Filmade lite idag fastän det var rätt mörkt.

https://vimeo.com/109158795

Redigerad med magnolia

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ursäkta Håkan..men många fler kast vill vi se..inte bara ett snabbt som en inte hinner med..ens med repris.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vision switch #8 har en rekommenderad skagitvikt på 31-32gram

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Redigerad med Timmolajnen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.