Hoppa till innehåll
Simms1989

Polyleder o tafs längd hjälp!

Recommended Posts

Vad rekommenderas på en flytlina som t.ex guide line compact redy to go i klass 9/10 vad bör längden på polyledern vara och tafs längden.. På en 14 fotare i klass 9 är ny inom tvåhands värden :) vill säga att klumpen är 10,4

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Om du är ny med att kasta med tvåhands så se till att din lina inte blir för lång. Jag hade börjat med 2 meter sjunkande och ca 2-3 meter tafs på det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

12,5-15fot polyleader och ett par meter tafs är inga som helst problem om man är något sådär van kastare.

Redigerad med Byt namn

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vad är anledningen till att använde polyleader? Vart fiskar du?

Är själv inget fan av polys men visst har de sin funktion i vissa lägen. Behövs ingen lång tafs från själva polyn och 1-2 meter räcker gott beroende på vattentemp mm och längd på 10-15ft på polyn.

Men som Vuttex skriver så förlänger du ju själva linan med en poly och det med 3-4.5m så du får mycket mer lina att hantera och så som nybörjare på tvåhands så skulle jag inte rekommendera användandet av poly att starta med inna kastandet sitter något så när för det kommer bara göra allt mycket svårare.

Hör av dig via pm så kan jag ge lite tips på vägen.

/T 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vad kör du med för tafs? thegrappler.

När jag började fiska tvåhands så gick jag en kurs där läran förespråkade att man skulle använda sig av polytafs 8-9" + nylon i spöts längd. Därför har det blivit att jag har fortsatt på det spåret. Känner att kasten inte riktigt sitter som de borde och börjar funderar på om inte polyleadern är lite boven i dramat eftersom den även adderar lite extra vikt.

Vissa fiskare förespråkar för andra i mot, som ganska ny på detta är jag tacksam för all hjälp man kan få. :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skatbo

Allt från korta sjunklinetafsar på 1-1.5m till 4.5-6m på låg sommarälv.

Det som är bra med polys är ju ett de förlänger själva linan och kan därmed hjälpa att vända över stora flugor enklare. Tycker dock ofta att det blir slängigt och inga bra egenskaper samt så kastar jag oftast lite längre klumpar (sällan under 12,8m) och då gör polys ingen nytta för det finns tillräckligt med lina för att vända över de flugor jag använder och de är ofta i det större segmentet. 

Visst är det så att andra blir salig på sitt och inget fel i det men jag går efter att kasta fluga ska vara så enkelt som möjligt. Eller så gör jag det svårt men då på eget bevåg ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kör du med färdig taperade tafsar när de blir lite längre o rak monofil till tex sjunkline fisket? Hur blir det med ankringen när man kör med så kort tafs som 1-1.5 m. Blir det inte svårt att få tafsen och fästa? Hoppas det inte blev för många dumma frågor nu. [emoji6]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ingen fara :)

Rak mono upp till två meter.

Vad man gör med kort tafs är att ankra mer av lina så löser man det problemet.

Jag gillar att göra mina egna tafsar och då kan jag bestämma min formula på tafsen själv men visst händer det att jag använder färdiga och skarvar på en slitdel för att det än enkelt. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack för svaren thegrappler, skall experimentera mer med olika tafsar kommande säsong. Funkar det inte får jag väl hänga dit Polyn igen. [emoji2]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Aha tack för alla råd,har precis börjat köra två hands och 5 gången jag besökte mörrum tog jag en lax uppe i vitskövle och efter det har jag blivit fast i detta underbara fiske,kasta klarar jag väll av men som sagt för mig är det viktigast att kunna hantera linan snyggt istället för räkna meterna på kasten.. Har en ddc flyt klump med tippar 9/10 och en compact redy to go klump även den i flyt. Men tycker båda är tunga för mitt cross1 spö prövade gå ner till 8/9 och det blev betydligt bättre vad säger ni om det?eftersom jag använt poly så har det förmodligen blivit för mycket och långt.

Nästa tur blir i mars-april förslag på klumpar även linor som är lätt kastade och vänder över fint? Men om jag kör flyt så cirka 10 fot poly o 1,5 tafs på det ankringen måste ju sitta där.. Har kanske många dumma förslag men inte det lättaste i början. Tack för hjälpen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

har du en ddc klump med tippar så kan du ju skippa polys helt o hållet   gör det enkelt för dej o skit i polys......

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Aha men har flyt och sen har jag kört på en poly intermidiet spets plus 13 fots spets.. Den är enbart till ddc om jag har rätt för mig.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Du har en vanlig ddc set up helt enkelt och inga polyleaders. Då ska det vara i sin ordning. Personligen gillar jag rio scandi versitip och scandi short versitip. Flyger bättre än ddc. Men nöt på med det du har det är rätt riggat.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skulle tro att det beror på att linan bara är 10,4meter. Det är kortare än vad jag ofta kör på mina 10-11 fortare. Till en 14 fotare skulle jag minst vilja ha en 11,5-13 meters klump. Mitt tips blir en Rio scandi versitip på 11,5 meter!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fiskar en riktigt trångt!..så är en klump på 10,4m inte kort..även om en använder 14' spö.....en känner av när tafsen har rätt längd.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

du har alltså en ddc connect lina med olika spetsar?    som är ungefär 4.5 meter långa?   och du sätter på en polyleader på spetsarna? och sen en vanlig nylontafs    inte undra på att det blir jobbigt.......jag säger det igen skippa polyleadern.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Dra typ en spö längd på flyt o intermidiet linor? Sen 1,5 på sjunk? Eller 1 meter

Ungf. så ja! ..ju tyngre sinktip ..ju kortare bör allt vara...det med traditionella linor. Skagit-linan klarar av att riva av mera lin,tafs +fluga som fäster....där är det inte så noga..som jag ser det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tror en 36-38 grammare skulle sitta som en smäck. Använd inga polyleaders utan bara dom medföljande spetsarna och vanlig tafs. Förväxla inte rio scandi versitip med scandi short versitip bara. Så kommer det bli kanon.

Vist kan du fiska med en 10,4 meters men långt ifrån optimalt enligt min mening. 11,5 meter klara jag iaf galant i riktigt trånga situationer.

Dessutom kommer du inte ifrån de faktum att du kan kasta längre med en längre klump om det behövs.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.