Hoppa till innehåll
trubaduren

Flugan som blev sommarens favorit flyswap

Recommended Posts

Låter som en fantastisk idé att lägga upp lite fångstbilder här när vi fått chansen att blöta flugorna. Jag väntar på Yoskis story kring sin fluga så i väntan på den så kommer min fluga och story och thehenkas fluga med story. Vi börjar med thehenkas.

Av någon anledning så hade jag ett helvitte att fota flugorna som var smala och glansiga men som sagt vill ni fota och lägga upp fler bilder så gör gärna det.

thehenkas lilla fluga tycker jag faller under kategorin "hugger dom inte på den här så hugger dom inte". Ruggigt läcker skapelse. Så här säger thehenka själv:

"Min story innefattar Ljungans bättre sträckor, midsommar och brustna drömmar... Håll till godo!"

Den årliga turen till Börtnan med omnejd med brorsan och en kompis var planerad sen länge, vi hade bestämt oss för midsommarveckan denna gången, oftast far vi lite senare mot hösten men inte i somras. 

Första dan möttes vi av skapliga vattenstånd och inte allt för kallt väder, fick lite harr på torrt men ingen speciell fart på fisken. Helst av allt hoppades vi på att Rocken skulle börja kläcka när tempen gått upp lite mer, värmen kom dock aldrig och de släppte på alldeles för mycket vatten...

Midsommardagen vaknade vi till kallgrader, blåst och snö. Jag drog diverse osande eder och förbannade vädergudarna för detta spektakel! Tjurade dock på ändå, men fick dyka rätt ner i nymfboxen och trösta mig med att jag kan varenda grop i älven.

Denna flugan tillsammans med en toktung Pheasant tail fiskad á la tjecknymf blev räddningen och jag lyckades lura både harr och öring strax upp mot 50 cm i dagarna. Efter det blev det mitt standardmönster på nymfer  :)

post-12953-0-59601000-1423168020_thumb.jpost-12953-0-83565200-1423168039_thumb.jpost-12953-0-57051700-1423168061_thumb.j

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Vi fortsätter med min pissmyra. Som för övrigt är på väg i posten till Hatchmania  :) Upphovet till denna ”Pissmyra” kommer från en rad fiskehändelser som blev till ett väldigt lyckat mönster.

För några år sedan så åkte jag och några kompisar till Gertsbäcken i Sorsele för harrfiske under en veckas tid.

Sista dagen på resan så var vi rätt trötta och var under eftermiddagen på väg att avrunda för hemfärd. Vi hade haft ett fantastiskt fiske och var mer än nöjda. Vi bestämde oss ändå för att köra ett par timmar på en favoritsträcka bara för att… vi kunde… J

Det suveräna fisket fortsatte och vid sju på kvällen så började vi sakta gå tillbaka mot bilen. Fiskebroder Janne som hade gått i förväg hade stannat och kastat lite i en snabb fors och när vi kom så hade han en fin harr på kroken.
”Det hugger hela tiden” garvade han. ”Vad kör du med för fluga” frågade jag såklart nyfiket.”Nån jävla foam-myra jag hade i asken” svarar han.

Jag började rota i min flugask och hittar efter en stund en myra som jag bundit på en flugbindningskurs hösten före. Den var också i foam, utan hackel och med ben av penselspröt. Riktigt ful och illa bunden. Jag hade ju ingen annan myra i asken så den åkte på. Jag ställde mig några meter från Janne och första kastet långt uppströms så sticker tafsen iväg som en raket. Fisk direkt! Andra kastet och tredje likaså…. Helt sanslöst.

Efter en stund av makalöst fiske så åkte vi till slut hemåt mot Umeå. Jag glömde dock inte bort denna händelse utan började leta runt på nätet efter fler myrimitationer. Jag hittade till slut en fallskärmsbunden variant som hette Arne-myran som jag band upp ett antal av. Detta visade sig vara en lyckad fluga och jag hade riktigt bra fiske med den sommaren efter i olika åar och älvar hemmavid. Myran har en bakkropp av foam och svart flyrite med ett mellanparti av Flyryte nummer fem.

En vinterkväll vid bindstädet så började mina tankar cirkulera kring mina fina fiskestunder med myrorna. Jag bestämde mig för att binda upp ett gäng av båda varianterna men det slutade som så ofta vid en ”hybrid” istället.

Bakkropp av svart flyrite med svart foam över, en mellankropp av fluo orange floss och ben av penselspröt. Jag lackade sen mellankroppen med superlim så att benen skulle sitta ordentligt.

Sommaren efter min hybrid kom till världen så åkte jag till Gertsbäcken igen. Efter en helg av makalöst fiske så hamnade jag till slut vid den plats och sträcka där jag och Janne några somrar tidigare hade haft ett sån grymt fiske med myra. Efter lite pillande i asken så hittade jag min ”hybrid”.

Vid exakt samma plats där Janne hade stått vadade jag ut och gjorde ett kast rakt uppströms. Pang!!! Fisk direkt. Det började liksom om det jag och Janne upplevt. Fisk på varenda kast.

Myran såg helt overklig ut till slut. Benen pekade åt alla håll och foamen blev helt söndertrasad men det verkade inte fisken bry sig om. Efter tio fiskar så dog det plötsligt och jag bara gapade. Vad hände?

Min fiskekamrat Johan som var med mig på denna fiskeresa kom gåendes och såg att jag hade ett stort flin i ansiktet.
”Får du fisk?” frågar han. ”På varenda kast, helt sjukt” skrattar jag. ”Vad kör du med för fluga” ”En jävla pissmyra jag hittat på”.

Jag drog denna story en afton i den lokala fiskebutiken varvid butikskillen självsäkert säger ”Måste ha vart en stor myrstack i närheten”.

Ni kan ju fundera på vad jag kommer att kolla efter nästa gång jag åker dit….

Johannes

post-12953-0-68594600-1423168434_thumb.jpost-12953-0-69538100-1423168455_thumb.j

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Alltid svårt att fota flugor bra, speciellt mina ultralace-varianter har jag märkt ;)

Lite kuriosa ifrån jämtland är iaf att det är första gången så vitt både jag och alla jag känner vet om att det har varit varmare på nyårsafton än på midsommar. Tror vi hade 3 plusgrader när vi kollade på fyrverkerier...

Kan lova att din pissmyra kommer få gott om fisketid i vår Johannes! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Åtminstone jag är sugen på bindbeskrivningar av alla dessa "Killers". Gärna med bättre foton än mina disiga och darrhänta rappelkort :D

Håller med, lite bindbeskrivningar hade varit toppen. Nyfiken på din sjukt fina myrlika myra. Är benen fixade med upphettad pincett?

Redigerad med Massimo

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Bindbeskrivning på min enkla myra kommer. Sista flugan ut i denna swap är signerad Yoski. En liten men naggande god skulle väl man kunna säga.

Så här säger Yoski om den.

Jag har aldrig gillat små flugor. Pillriga att binda, ett jävelskap att knyta på tafsen om man som jag sällan går tunnare än 0.18, och dessutom mer eller mindre omöjliga att få syn på ute i strömmen. En polare frågade en gång en fjällbo ur den äldre generationen om vilka flugor som gällde för ett visst vatten och fick svaret:
-Nå litet, å grönt. Storlek sex, åtta. 
Ovanstående har blivit något av ett mantra i vår umgängeskrets, och i de allra flesta fall funkar det ju faktiskt bara bra med stora flugor.

Den resa vi gjorde till Tjirtjam för ett antal år sedan skulle visa sig bli ett undantag. Vi åkte upp i slutet av augusti, och det kläckte rent magiska mängder knott och små grå dagsländor. Då ingen av oss (4 man, ändå med någorlunda erfarenhet) hade varken lämpliga imitationer eller resekit med oss, slutade det med att vi i mild panik försökte frisera till diverse andra flugor för att få till något acceptabelt. Det gick väl sådär. Fisk fick vi givetvis ändå (det är svårt att bli utan i Tjirtjam), men effekten blev ändå att det formligen massproducerades knott, mygg och liknande småflugor vid hemkomst. Jag testade ett gäng varianter, med allt från limmade kroppar till tvinnade fjädrar, innan detta blev mitt goto-mönster vid städet.

Lite dubbing (här UV, annan funkar), ett strå grön flash och en cdc-fjäder räcker långt. Noteras bör att jag på intet sätt påstår att detta är "mitt" mönster. Även om jag inte satt med en ses framför näsan första gången jag knöt denna,så vore det konstigt om ingen annan gjort något mycket snarlikt...

Hursom så har scenariot från Tjirtjam givetvis aldrig upprepat sig. Däremot har de två senaste somrarna bjudit på ett mycket trevligt fiske i Tvärån, som rinner genom centrala Umeå. Förvånansvärt stora harrar stiger gladeligen till denna mygga, mot en backdrop av lekande, nyfikna barn, avgnagda kycklingben och en och annan tom ölflaska. Alkoholfri öl givetvis, då barnen är med. 

Mvh Daniel

post-12953-0-27380100-1423391066_thumb.j

• Like 4

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Intressant när man drar sig till minnes utterturerna med morfar för sisådär en 20 år sedan. Inte ovanligt med harrar runt 20 cm som tog den monstruösa Deep Purple (lätt stl. 2-4, dubbelkrok) som formligen studsade på vattenytan där vi cruisade fram på Vindelälvens blanka sel. Inte många som skulle göra det flugvalet idag... :)

Redigerad med YoSki

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Roligt att se vilka flugor det blev. Två av mina absoluta favoriter är med. Double legs och CDC and elk. Blir det en till runda kanske man ska haka på.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Intressant när man drar sig till minnes utterturerna med morfar för sisådär en 20 år sedan. Inte ovanligt med harrar runt 20 cm som tog den monstruösa Deep Purple (lätt stl. 2-4, dubbelkrok) som formligen studsade på vattenytan där vi cruisade fram på Vindelälvens blanka sel. Inte många som skulle göra det flugvalet idag... :)

Jo man har även stått i Abelvattnet med en fin Europa 12:A ute under nattsländevak och inte en öring var upp och kika på min fluga.

Då kommer det några gammgubbar i båt förbi med utterbräda och öringarna hoppar som vilddjur efter rostiga enorma dubbelkrokar.

Var även med om en liknande händelse i Laisälven när några snubbar fick grov harr på flugkast. Jag gick till en av dem och kolla på flugorna.

Citat " detta är något gammalt flugkast jag har haft i många år, (typ knutet på 0,50 lina) och de tar bäst på den här lila varianten. Deep Purple dubbelkrok storlek som en Mammut  :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fan. Vi har övertygat mig. Måste knyta ett par Deep Purples. Har inga dubbelkrokar, men en F314 #6 borde väl funka :)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jo man har även stått i Abelvattnet med en fin Europa 12:A ute under nattsländevak och inte en öring var upp och kika på min fluga.

Då kommer det några gammgubbar i båt förbi med utterbräda och öringarna hoppar som vilddjur efter rostiga enorma dubbelkrokar.

Var även med om en liknande händelse i Laisälven när några snubbar fick grov harr på flugkast. Jag gick till en av dem och kolla på flugorna.

Citat " detta är något gammalt flugkast jag har haft i många år, (typ knutet på 0,50 lina) och de tar bäst på den här lila varianten. Deep Purple dubbelkrok storlek som en Mammut :)

Gubbarna hade inte fattat att man bara får fisk med sjunken 0.14-tafs. Inte fisken heller.

Från telefon.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu har även jag fått en ascool myra, tusen tack!

Jag skickade med en annan myra som blev upphovet till den nya. Den andra med hackel är också jäkligt bra men inte i närheten av den med ben  :D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag skickade med en annan myra som blev upphovet till den nya. Den andra med hackel är också jäkligt bra men inte i närheten av den med ben :D

Jag misstänkte att det var upphovsmannen som var med. :)

Stort tack, ska absolut testas och även försöka binda. Ser riktigt lovande ut.

Redigerad med Hatchmania
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

KennethB:s röda Bugger är KIA (killed in Action)...

Jag lyckades få med min (flugfiskenybörjar)sambo till Hedströmmen och hon ville testa flugan. På ett av de första kasten sög en öring modell 1,5-2 kg tag i flugan och min sambo som tidigare bara fått harr/öring i max 25cm-format hade svårt att hålla i spöt :). Med lite instruktioner fick hon ordning på drillningen men fisken visade sig lite större än väntat och gjorde en tokrusning trots hård broms ner i en håla, runt en sten och lite senare rök tafsen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Härligt med lite statusuppdatering på användandet av flugorna! Har tyvärr inte hunnit testa någon av dem men det blir väl så småningom :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu är även Kimmens Double legs KIA (killed in Action...

Den ligger och sover i botten av Gysingeforsarna MEN den visade sig vara en riktig mörtmagnet innan dess.

I Gysinge, speciellt under högsommaren, brukar det flytta in en del mört och visst brukar man få någon på torrt ibland men sällan på tung nymf. Double leg gav mört på i princip vartannat kast så jag antar att den attraherar fisk på ett bra sätt. Tänk om jag bara hade testat den där det stått harr istället....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har fiskat beklämmande lite med flugorna än så länge, men än är ju inte säsongen slut :) 

Min egen dagslända (om man får räkna med de egna flugorna) har tagit en del harr i alla fall. 

Jag har även fått ett par öringar på Cdc & elk'en som kom med swapen. 

Hade ju som målsättning att ta fisk på samtliga, bäst att ligga i! 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Min double legs blev jag av med rätt snabbt. Funkade perfekt på mina ställen i Hårkan, tyvärr satte jag den i en sten så att tafsen rök... :(

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.