Hoppa till innehåll
Bobbilon

Cancun tarponfiske.

Recommended Posts

Tänkte dela med mig av denna upplevelse samt lite tips till ni som tänkt åka hit på fiske.

Nu är jag här på bröllopsresa men när man åkt så långt så tog vi en dag till flugfiske efter tarpon. Mina förväntningar var inte speciellt höga då jag vet att dagsturer ofta innebär lotteri när det gäller guider och platser. Fisket bokades hos cancuntarponfishing.com som håller till på Blue Ray marina. Intrycket av sidan och bilderna skrämde förstås upp mina förväntningar även om jag var skeptisk. Bilder på fin utrustning, sage, lamson mm samt en flott båt.

Kl 06:00 var jag på plats vid kajen. Båten såg lika flott ut som på bilderna och väldigt anpassad till Fisket. Jag hade checkat om de hade en högervevad uppsättning vilket de menade självklart. När vi skulle åka noterade jag att det bara fanns vänstervevade rullar. Tack för den, oproffsigt.. De roddade hastigt fram en uppsättning med vev på "rätt" sida.

Så drog det iväg, stannade på en flat och guiden gav mig ett spöt.. "Lets go Robert" Jag noterade att flugan tappat ena ögat, kroken var dessutom väldigt slö. Tafsen hade minst 3 kastknutar rejält åtdragna. Jag slängde en lite förvånad och grinig blick på guiden som nu hade fullt upp att prata i sin mobil.

Lite gnäll och käftsläng senare satt en annan fluga på tafsen som nu var åtgärdad (enligt honom), tafsen var ca 1,5meter och otaperad. Jag gnällde lite men tydligen är det så de fiskar, kort tafs?

Så börjar fisket.."tarpon 1 o clock 40 feet". Jag kastar, känns ok, skjuter ett par meter sedan rasslar till och flugan stannar 15 fot för kort. Linan känns sladdrig och linminnet har trasslat ihop linan vid första spö-ögglan. Ett linminne jag sällan sett maken till. Påminner lite om morfars första och ohängda fluglina från 1988.

Den exalterade känslan som befann sig var nu rätt så bortblåst. Jag inser att linan förmodligen är en intermediate powertaper som förmodligen suttit för länge i solsteka på en spole med för alldeles för liten radie. Nån saltvatten lina var det inte iaf. Trasslar ut och försöker igen. Bättre men för kort och friktionen från linan i spöringarna är påtaglig och de degiga linspriralerna närvarar bestämt. Efter att tålmodigt utan gnäll en timme försökt kasta och följa guidens instruktioner "not god cast" tar jag en paus. Jag ber guiden visa lite tips på hur jag ska bära mig åt med kastandet då jag inte är "bra nog". Guiden gör sina försök och de var inte bättre än mina. Han skruvar obekvämt på sig. Han förstår min poäng och tillsammans utförde vi någon form av mexikansk dragkamp i syfte att sträcka linan. Nya försök, går lite bättre men utrustningen har en begränsad kastlängd och spöt av märket Stcroix knäar när det belastas för hårt.

Så börjar det blåsa. Vi byter ställe och timmar utan synlig fisk trillar iväg. Däremot hör vi tarponer festa loss i "mangrows"(tät buske/skog). Omöjligt att komma åt.

Guiden gör dock sitt bästa och börjar bli trevlig. Berättar mer om fisket och vad som sker kring vattnet. Krokodiler ormar osv. Otroligt svårt fiske då tarponen rör sig längs mangrows och flugan måste presenteras precis vid kanten, inte 30cm bort. Man vill absolut inte fastna i mangrows då anakondor och krokodiler ligger där. Jag tar det med en nypa salt, känns ju märkligt att en utsätta stackars rokkies till den här typen av prövning.

Vi byter plats och äter samtidigt lite lunch. Stället som nu testas erbjuder nu även lite baracudor av mindre sort. De nafsar på flugan men är inte sugen att bita ordentligt. Guiden beklagar och säger att de inte brukar vara så här sega. Jag nöter på och kastar så nära mangrows jag kan och det börjar gå rätt bra. Får lite creds av guiden som är lättad varje gång jag inte fastnar men ändå är nära nog. Plötsligt ser jag något som liknar krokodilsvans. Jag frågar guiden och pekar. Han tittar och tror det är en stock. Vi ändrar uppfattning 3-4 gånger innan vi inser att det är en krokodil på ca 3 meter. Nu förstår jag varför man inte vill fastna med flugan i mangrows och varför guiden ogärna för båten dit när man fastnat. Jag famlar efter kameran då krokodilen skrämmer skiten ur mig med vattencascader och försvinner. Jäklarns vad snabb och arg den verkar vara..

Lite tomm i bollen byter vi plats igen. Guiden är lite irriterad och menar att efter krokodilens sätt att föra sig finns ingen fisk kvar att fiska på.

Sissta timmen finner vi ett ställe med en hel del tarpon som verkar vara rätt aktiv. De rör sig ett par meter utanför mangrows och flera gånger följer de flugan. Nu förstår jag hur svårt det här fisket är. Känns nästan hopplöst trots marginaler inom metern. Flugan måste landa snyggt annars skrämmer man tarponen (den korta otaperade tafsen var inte till fördel). Flugan måste även landa nära tarponen och sjunka lagomt mycket innan kontakt med fisken. När det väl lyckas ska flugan stripas i rätt hastighet med lagomt långa drag. Efter flera följare som får adrenalinet pumpa byter vi fluga. Kastarmen börjar tröttna, byter arm och försöker sikta dit guiden ropar. Det går riktigt bra men gång på gång så ratas flugan i sissta stund. Efter ännu ett flugbyte fattar fisken tycke och hugger! Men förbannat så sumpar jag hugget då jag gör mothugg a la öring då jag lyfter spöt istället för att göra mothugg med linarmen. Jag vet ju att det är tok men mina reflexer gör ju sin grej. Jag tar emot en mindre avhyvling från guiden och fler chanser kommer. Jag sköter mig bra sissta timmen men fisken är svår att kroka. Då jag lyckas så smäller det till och tarponen är en meter upp i luften för att sedan släppa. Trots mina försök med låg och följsam spöföring lyckas jag inte landa någon. Det smärtar min själ likt ett barn som tappat sin glass i sandlådan.

Sissta timmen fick jag iallafall smaka på något jag bara vill ha mer av. Jag förbannar mig själv samtidigt som jag känner mig rätt nöjd med min prestation. Förutsättningarna och oddsen var långt ifrån min sida. Trots trögt fiske, dålig utrustning, till en början nonchalant guide samt min tunna erfarenhetav den här typen av fiske så är resultatet en värdefull upplevelse. Erfarenheten är värd sin vikt i guld, lär ge ringar på vattnet och förhoppningsvis är jag bättre rustad för nästa gång. Jag skulle kunna likna den här upplevelsen med någon form av heroin! Nån gång i livet ska jag göra en resa i ett enda syfte, att fiska tarpon och även testa bonefish. Bonefish var tydligen inte aktuell här förrän i juni månad.

Tips till ni som ska till Cancun. Kolla noga utrustningen, ta inte bilder förgivet och bind eller köp ett gäng flugor innan med vettig krok. Jag band ett gäng egna vars krokar var bättre än de som erbjöds. Är utrustning av samma klass som jag råkade ut för är det bättre att ta med egen. (gäller förmodligen flesta ställen) Fisket i Cancun kan vara suveränt oavsett vind. Många ställen finns i bukten och det är rätt enkelt att hitta platser för bra fiske i lä. Åker man inte på en ordnad fiskeresa rekommenderar jag de mindre mer anonyma agenturerna då den jag valde faktiskt var rätt dyr och det blir knappast sämre. Bilder med mer kommer senare på min blogg. Shadowmasterblogg.com

Buenas Noches//

Wilson

Redigerad med Bobbilon
  • Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Kul att höra! Ja någon gång får man göra det mer på riktigt! Man tar med sig det goda och lär sig av misstagen. ;)

Redigerad med Bobbilon

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Riktigt trevlig läsning! =D Glassen i sandlådan fick mig att storgarva rakt ut i kontoret :lol:  (Tur att det är lunch).

Jag sitter lite i samma båt faktiskt. Har nyligen bokat en fiskevecka med guide i Västra Australien i Oktober i år. Kommer ta med mig mina egna gäddpåkar (9a och 10a), rullar och flugor då det känns "bäst". Speciellt om något skulle gå snett - då är det ens egna grejor som går snett. Jag får nog dock fixa dedikerade saltlinor till mina rullar. 

Jag känner själv att jag måste ta ner mig själv på jorden igen... ofta. Bara jag tänker på äventyret så blir jag alldeles stirrig med höga förväntningar. Sen måste man varva ner och säga "inga garantier överhuvudtaget!"

Jag kommer dock inte åt din blogg  :(

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jo det var ju kul att känna dem! Jag ska se över bloggen! Det här med förväntningar är ju alltid svårt. Man är ju som ett barn på julafton! :))

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hur tusan har din blogg undgått min radar!?! Husmasken var ju briljant! =D

Finns nog en uppsjö av spännande flugor. Får kolla vidare senare =)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hur tusan har din blogg undgått min radar!?! Husmasken var ju briljant! =D

Finns nog en uppsjö av spännande flugor. Får kolla vidare senare =)

Kul att du gilla den! Jag har legat en aning på latsidan. Ska försöka fylla på. Har många idéer som ligger i en röra på bindbordet just nu. :P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.