Hoppa till innehåll
Islandsgubben

Islandstips från läktaren.

Recommended Posts

Fixa egna av mina "Puppor"   så klarar du dig långt. Liter enkla Zonkers/vinge + enkel kropp-silver  ..typ!                                                               

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
12 hours ago YoSki sa:

Hej! Då min mor nyligen fyllt 70 planeras en familjetripp till Island för att fira. Primärt handlar det då inte om en fiskeresa, men tänkte ändå testa leta tips i denna tråd. Följande är hittills någorlunda säkert:

- Vi är 8 pers som åker, 5 vuxna (varav 2 pensionärer) och 3 barn (då 8, 8 och 12 år)

- Resan är förlagd till mitten av augusti 2018

- Vi kommer att vara ca 7 dagar på plats

- Vi är inte stenrika, men god standard på boende är prioriterat

Söker så tips på egentligen allt möjligt i fråga om sevärdheter och aktiviteter. Frugan och barnen gillar hästar och vattenfall. Morsan & farsan gillar det mesta. Min bror vill bada i varma källor. Jag gillar att fiska, och kan (om jag spelar mina kort rätt) möjligen få chansen till nån dags förlustelser på detta tema :)

Är mycket tacksam för allt ni eventuellt vill dela med er av. Ingen av oss har besökt Island förut, men ser mycket fram emot att göra det.

Skicka PM eller skriv här i tråden.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning Daniel

Skulle rekommendera Landmannalaugar för källor, fantastiskt landskap och bad i naturliga pölar istället för betongsprayade bassänger. På vägen har ni också Kerið,  en väldigt vacker vulkankrater. Naturbadet luktade  inte riktigt lika illa som i alla fall badet i Myvatn gjorde (alla källor luktar pga svavelväten, Myvatn var så illa att jag bara var kvar i vattnet i ca 20min även om det var riktigt, riktigt skönt).

Jag har inget koll på fisket förutom att ska du köra torrt ska du köra smått! Jag hade med mig 5st stl18 bibio emergers som minsta flugor och fick rekommendation av en guide att ta med mindre grejer nästa gång..... :) 

Ha en trevlig tur!

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
3 minutes ago Redbeeerd sa:

Skulle rekommendera Landmannalaugar för källor, fantastiskt landskap och bad i naturliga pölar istället för betongsprayade bassänger. På vägen har ni också Kerið,  en väldigt vacker vulkankrater. Naturbadet luktade  inte riktigt lika illa som i alla fall badet i Myvatn gjorde (alla källor luktar pga svavelväten, Myvatn var så illa att jag bara var kvar i vattnet i ca 20min även om det var riktigt, riktigt skönt).

Jag har inget koll på fisket förutom att ska du köra torrt ska du köra smått! Jag hade med mig 5st stl18 bibio emergers som minsta flugor och fick rekommendation av en guide att ta med mindre grejer nästa gång..... :) 

Ha en trevlig tur!

De islänningar vi träffat på avråder å det bestämdaste att besöka Blue Lagoon - "En svindyr turistfälla" säger de. Jag vet inte vad det kostar, men tror att det landar på runt eller över 500 sek/pers, I stället blev vi rekommenderade Gamla Laugin/ Secret Lagoon. Ligger en bit iväg, men erbjuder det man vill ha: bad i kokhett vatten i månlandskap. Inte flashigt alls, men helt OK. Finns en liten servering så man kan dricka kall öl i badet... Läs mer här: http://secretlagoon.is/

I området är temperaturen en meter ner i marken 100 grader, så det bubblar och skvätter lite överallt.

20160521_133429.jpg

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fel av mig för övrigt.... inte Kerið, blandar ihop dem (har kass minne....). Blahylur ska det vara.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hittade en annan ganska cool bild som visar hur det kan vara att campa på Island. :)

Här vid älven Tungnaa på höglandet i maj förra året.

tungnaacamping.jpg

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
5 hours ago Bigsalmon sa:

Hittade en annan ganska cool bild som visar hur det kan vara att campa på Island. :)

Här vid älven Tungnaa på höglandet i maj förra året.

tungnaacamping.jpg

Skönt att slippa ris å annat skit!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vilka åker till Island i år?

Vi åker 7 maj och ett smärtsamt fiskesug har infunnit sig. I kväll träffas vi som ska åka för att smida planer och ljuga om tidigare bedrifter. Ett bra sätt att stilla den värsta abstinensen!

Vi kör två dagar på Fish Partners sträckor i Tingvallavatn, två halvdagar i Minnivallalaekur och slutligen två dagar i Kaldakvisl. Ett upplägg jag är nöjd med.

Eftersom fiskekorten är relativt skitdyra har vi valt att bo i tält hela veckan utom när vi är vid Minni eftersom stuga ingår i priset där. Det kan vara lämpligt att duscha iaf en gång under veckan...

Vart åker ni?

daniel_char_closeup_2806_insta.jpg

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Bigsalmon sa:

Vi åker 7 maj och ett smärtsamt fiskesug har infunnit sig. I kväll träffas vi som ska åka för att smida planer och ljuga om tidigare bedrifter. Ett bra sätt att stilla den värsta abstinensen!

Vi kör två dagar på Fish Partners sträckor i Tingvallavatn, två halvdagar i Minnivallalaekur och slutligen två dagar i Kaldakvisl. Ett upplägg jag är nöjd med.

Eftersom fiskekorten är relativt skitdyra har vi valt att bo i tält hela veckan utom när vi är vid Minni eftersom stuga ingår i priset där. Det kan vara lämpligt att duscha iaf en gång under veckan...

Vart åker ni?

daniel_char_closeup_2806_insta.jpg

Tjena Bigsalmon!

I år blir det. Jöklá + ett annat laxvatten i Juli. Mavabot, Vatnamot samt Veidivatn i September. Kör en liten bucketlist resa och drar till Spey i April. Sedan blir det säkert Em och en jäkla massa Skånekust. Life is good. :-)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Aj fan va avundsjuk jag blir :unsure:

Ser faktiskt ut som det blir ett år utan islandsresa 2018 för mig......

Har fanken inte semester ( eller pengar ) så det räcker.....

Inbokat just nu.

Midsommar Saxnäs + Dammån

Augusti Saxnäs + Kraddsele

November Bahamas + New York 

Men Men jag känner mig själv så man vet aldrig kanske kan få till en vecka till Island också :D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-01-26 at 18:51 Redtag88 sa:

Aj fan va avundsjuk jag blir :unsure:

Ser faktiskt ut som det blir ett år utan islandsresa 2018 för mig......

Har fanken inte semester ( eller pengar ) så det räcker.....

Inbokat just nu.

Midsommar Saxnäs + Dammån

Augusti Saxnäs + Kraddsele

November Bahamas + New York 

Men Men jag känner mig själv så man vet aldrig kanske kan få till en vecka till Island också :D

Jag tycker nog att det ser ut som om du har en del semester, trots allt... ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ja det har jag ;)

Men det RÄCKER ju inte till allt fiske jag vill åka på.......... måste löneförhandla mig till ytterligare 2 veckors semester.......

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
6 minutes ago Redtag88 sa:

Ja det har jag ;)

Men det RÄCKER ju inte till allt fiske jag vill åka på.......... måste löneförhandla mig till ytterligare 2 veckors semester.......

Jag jobbar i kommunen och vi kan byta semesterersättningen mot semesterdagar. Inte så dumt. Det ger en extra vecka ledigt (men mindre stålar i semesterkassan...).

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-01-26 at 15:10 Bigsalmon sa:

Vart åker ni?

Vi drar med största säkerhet upp till hemlighjaures på höglandet någon gång i Juli (möjligen sent i juni). Det blir kartläggningsfiske på tight budget i 10 dagar: cykel och tält är det som gäller. Skulle gärna samordna resa om det finns intresse.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
16 hours ago Redbeeerd sa:

Vi drar med största säkerhet upp till hemlighjaures på höglandet någon gång i Juli (möjligen sent i juni). Det blir kartläggningsfiske på tight budget i 10 dagar: cykel och tält är det som gäller. Skulle gärna samordna resa om det finns intresse.

Cykel och tält låter som en schyst upplevelse! Jag har sett nåt youtubeklipp med en kille som cyklar till och omkring i Arnarvatnsheidarområdet. Det som är svårast är väl att banta packningen. Från 160 liters hockeytrunk till några cykelväskor...

Vi hade maximalt flyt och fick en extradag i Minnivallalaekur inkl en extranatt i stugan mot en mycket blygsamt extrakostnad. Nu har vi bokat in lite mer fiske än vi egentligen hinner med, men det kan vi leva med.

Samordning, absolut! Men då menar du inte i år?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
4 hours ago Bigsalmon sa:

Cykel och tält låter som en schyst upplevelse! Jag har sett nåt youtubeklipp med en kille som cyklar till och omkring i Arnarvatnsheidarområdet. Det som är svårast är väl att banta packningen. Från 160 liters hockeytrunk till några cykelväskor...

Vi hade maximalt flyt och fick en extradag i Minnivallalaekur inkl en extranatt i stugan mot en mycket blygsamt extrakostnad. Nu har vi bokat in lite mer fiske än vi egentligen hinner med, men det kan vi leva med.

Samordning, absolut! Men då menar du inte i år?

Vi har insett att det blir dyrare att ta med cykel än att hyra bil, vilket är lite trist på ett sätt. Samtidigt är friheten med att ha bil extra tydlig när man befinner sig 5-6mil från närmsta granne :) 
Extradag i Minni? Avis! Vi var där för sent på säsongen enligt en guide jag pratade med (mitten av Juli) så fisken var oerhört skygg. Såg några riktiga monster dock, och fick ett par fina i alla fall.
Skulle vara kul att göra en Islandsresa med folk härifrån, blir bättre när man är ett gäng likasinnade! Nästa år kanske?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
50 minutes ago Redbeeerd sa:

Vi har insett att det blir dyrare att ta med cykel än att hyra bil, vilket är lite trist på ett sätt. Samtidigt är friheten med att ha bil extra tydlig när man befinner sig 5-6mil från närmsta granne :) 
Extradag i Minni? Avis! Vi var där för sent på säsongen enligt en guide jag pratade med (mitten av Juli) så fisken var oerhört skygg. Såg några riktiga monster dock, och fick ett par fina i alla fall.
Skulle vara kul att göra en Islandsresa med folk härifrån, blir bättre när man är ett gäng likasinnade! Nästa år kanske?

Ja, varför inte? Edge goes Iceland 2019! :)

Ett problem om man är flera än fyra är att de ställen vi fiskar på, t.ex. Kaldakvisl, bara har 4 kort om dagen, men det går att lösa med att dela gruppen och köra parallellfiske i t.ex. Tungná. Eller också väljer man vatten där alla får plats, även om jag har svårt att tänka mig en islandresa utan Kaldakvisl...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Per-Otto Sylwan verkar ha arrangerat resor många år. Har inte åkt med honom själv, men får hans nyhtesbrev. Du når honom på po@samtalspartner.se.

Just i år verkar det bara finnas plats i juli, men man vet ju aldrig.

Jag kommer antagligen ta upp islandsresorna igen nästa år. Kanske redan i sommar. Har bl.a. span på en spännande älv som som inte fiskats mycket de senaste 20 åren, men som nu öppnar för kortförsäljning. Hör av er till johan@bigtrout.se om ni vill ha mer info.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 hours ago Finafisken sa:

Någon som har tips på researrangemang för island? guide mm. Kan tänka mig åka i maj också. 

Här var jag med för några år sedan, trevligt ställe.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tackar för tips, det datumet är jag i prag.  Ska kika runt lite mer på www :) 

Bokat 4-8 juni. Tänkte hyra bil och fiska lite olika ställen, om någon har bra tips på floder och boende nära så mottages det tacksamt :) 

Redigerad med Finafisken

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.