Hoppa till innehåll
Matzas

vision cdc eller danielsson orginal

Recommended Posts

Hej

Behöver en rulle till, eftersom skaffat ett loop opti stream. Tredje spöt på lika många år.

Fiskar klass 5.
Gillar lätta rullar med snabb start. Men jag företäller mig att det trots snabbheten kan finnas ett övervarvningsskydd (inte bara knarr).
Tittar just nu på Danielsson original dryfly/nymf och Vision CDC.

CDC kan man prova i butik men inte Danielsson.

Så jag tänkte höra om nån har erfarenheter från rullarna.

Kan man köra en standardlina (viktmässigt) i klass fem på en Danielsson-nymf?

Hur skulle de båda Danielssonrullarna balansera med spöt? Vore den ena bättre?

Jämfört med CDC?

Är glad för alla svar.

Mats

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Har själv ett Loop Opti Stream - till det kör jag en Danielsson Original Dryfly. 

Sjukt nöjd! Bra balans, riktigt snygg och den är dessutom riktigt skön :)

Har en Loop Opti Stream #5 och det passar bra på rullen, känns som att det kan bli tight om du går ner en storlek på rullen.

post-13540-0-99683800-1431020340_thumb.j

Redigerad med wayney

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Linkapaciteten på dry fly och nymph skiljer sig ju inte så mkt. Men storleksmässigt passar dry fly bättre på en 5:a, och gillar den riktigt stora diametern på den. Har en #6 Evotec 100 på min dry fly och den får precis plats.

Av alla rullar jag kan tänka mig (oavsett pris) så är nog dry fly forfarande favoriten, både med tanke på prestanda och utseende. Visst, ibland måste man rengöra kontaktytan mot kullagrena (tex när man fiskat i högt gräs) men det är ett litet pris att betala för den otroligt jämna 'bromsen'...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Lägger du till några kronor så är Danielsson F3W 4seven ett bra alternativ, det är en bättre rulle än Original om du frågar mig, du slipper rengöringen sen har den riktig broms.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej och tack för alla svar! Uppskattar det mycket.

Det blir en vision cdc.

Danielsson kan inte konkurrera eftersom man inte kan prova en sådan rulle innan köp.

Jag väljer alltså att betala en tusenlapp extra för en 30% lättare rulle som jag får prova.

Återigen, tack för alla synpunkter.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har en Danielsson F3W 4Seven som jag är mycket nöjd med. Använder den uteslutande här på kusten, men den funkar naturligtvis minst lika bra i för vanligt flugfiske i älvar och sjöar. Danielsson slutade väl sälja genom butiker för att kunna hålla nere priserna och därigenom kunna konkurrera med asientillverkade rullar från andra firmor. Tycker det är trevligt med högkvalitativa svenska produkter till överkomliga priser.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Här är en bild på setet.

Gillar särskilt samspelet mellan metallerna i spö och rulle!

Loop Optistream och Vision CDC

post-13852-0-03763800-1431273385_thumb.j

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.