Hoppa till innehåll
Ixoye

Cortland HTx TroutBoss ?

Recommended Posts

Någon som testat denna lina och kan ge mig lite intryck ? Bästa linan på marknaden enligt lyriska amerikaner jag samtalat med :)

Jag har beställt en från USA, verkar inte finnas att köpa någonstans innom EU.

Redigerad med Ixoye

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Den linan säljs via Wiggler som är svensk distributör för linan. Jag var hos dem och hämta ut en wf4f lina i mitten av april och jag är rätt säker på att de hade samtliga klasser i lager då. Har ni en fiskebutik i närheten som säljer varumärken från www.wiggler.se är det nog bara att be dem ta hem en lina.

Någon som testat denna lina och kan ge mig lite intryck ? Bästa linan på marknaden enligt lyriska amerikaner jag samtalat med :)

Jag har beställt en från USA, verkar inte finnas att köpa någonstans innom EU.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag var till Västerås varuhuset XXL igår för att köpa nya gummistövlar. Såg den efterfrågade linan trout boss där också.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Varför kortare belly?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har provat både #4 och #5 HTx Troutboss. Är bra linor, även om jag kanske inte riktigt håller med i en del översvallande omdömmen på nätet. Coatingen är bra men jag håller nog SA Mastery linornas coating lite högre. Jag har vägt upp linorna de 30 först foten. Där #5 är 10% tyngre än AFTM5 och #4 är 5% tyngre än AFTM4. De kostar 650 SEK, för de pengarna får jag en lina ur SA Mastery serien som jag nog tycker är bättre. Sen gillar jag inte färgen - för skrikig. Gillar mer Camofärgade linor.

//Stefan

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har provat både #4 och #5 HTx Troutboss. Är bra linor, även om jag kanske inte riktigt håller med i en del översvallande omdömmen på nätet. Coatingen är bra men jag håller nog SA Mastery linornas coating lite högre. Jag har vägt upp linorna de 30 först foten. Där #5 är 10% tyngre än AFTM5 och #4 är 5% tyngre än AFTM4. De kostar 650 SEK, för de pengarna får jag en lina ur SA Mastery serien som jag nog tycker är bättre. Sen gillar jag inte färgen - för skrikig. Gillar mer Camofärgade linor.

//Stefan

Nyaste trout bossen finns i orange men även i mossgrön som iallafall jag inte upplever Som Skrikig. SA har trevliga linor, jag gillar coatingen på båda.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Varför kortare belly?

Det är lättare att kasta underhandskast med en belly som inte är så lång. En kort belly lina passar mig bättre då jag ofta står trångt när jag fiskar och vill lägga om kast snabbt och enkelt. Hoppas du fick svaret på din fråga. :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nyaste trout bossen finns i orange men även i mossgrön som iallafall jag inte upplever Som Skrikig. SA har trevliga linor, jag gillar coatingen på båda.

Yes, detta gäller TroutBoss men HTx Troutboss, vilket är en helt annan lina finns bara i ljust illgrön ...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har en Rio Perception "Ih Tuch" #5 på rullen nu medans jag väntar på Trout Bossen, Rio linan rullar över fantastiskt bra, och skjutet är det absolut inget fel på, den laddar spöt (Radian) snabbare och är bättre på kort till medeldistans än tex Rio Gold, men jag önskar den hade lite längre klump eftersom jag primärt använder linan till P&T, men jag kan tänka mig att den är riktigt bra i ström på kort till medeldistans.

Men jag kan inte säga att jag upplever någon skillnad med den stumma kärnan som dom gör massiv reklam för, men nu har jag i och för sig inte lyckats kroka någon fisk på den ännu, så jag vet inte om det märks mer då.

Hur som helst, när jag får hem Bossen nästa vecka kommer RIO linan att dyka upp till försäljning här på forumet, "till ett bra pris som vanligt", det kostar på att vara Lin Missbrukare. :blush:  

Redigerad med Ixoye

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Blir att testa den till helgen :)

Hör av mig med betyg efteråt.

Har nu avverkat nån timme med TroutBoss HTx:en och måste säga att jag trivdes grymt bra med den. Grymt skjut, inte för kort eller för lång klump. Kändes som en keeper :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Bättre än dina tidigare linor?

Bästa allround linan jag haft. Senast körde jag med rio perception (inte in touch). Och tycker Bossen är klassen bättre.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har provfiskat min Boss Htx i kväll, linan känns väldigt lik Rio Gold i uppförandet, den har en väldigt glatt yta och skjuter bättre än Gold, någon revulution är det inte tal om, men en mycket bra allaround lina är det, gillar man Gold så är Htx ett bättre bra val i mitt tycke, passar perfekt till mitt Radian 905.

Lyckades lura en Båge på runt 3 kg också, så linan fick en fin premiär :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Intressant. Det blir en HTx eller en Perception som nästa lina. Det trista är att den lokala handlaren har ingen av dem hemma, så det blir att beställa en.

Förresten, vad ska du ha för din Rio-lina, är den i felfritt skick?

PM'a svar....

Ledsen Flyrod men jag tror att jag knep den igår.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är som vanligt, man får aldrig vara med på de bra grejerna... ;)

Skriv en trudelutt när du har testat linan, jag vill iaf veta vad du tycker. Det är en av de bättre linorna som jag har kastat, den har dock ett stort fel.

Den är alldeles för kort (flyger som en raket). :)

Ha ha, ja det ska jag.

Såg fort jag får chansen ska jag testa om den kvalar in som allroundlina till Zenith och Cross.

Och med min teknik är det nog ingen större risk att den är för kort...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är som vanligt, man får aldrig vara med på de bra grejerna... ;)

Skriv en trudelutt när du har testat linan, jag vill iaf veta vad du tycker. Det är en av de bättre linorna som jag har kastat, den har dock ett stort fel.

Den är alldeles för kort (flyger som en raket). :)

Bossen flyger också som en raket och den är längre, men jag tyckte RIO linan hade något bättre presentation.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.