Hoppa till innehåll
Ixoye

Cortland HTx TroutBoss ?

Recommended Posts

Jag hade fel om troutboss htx. Skrev att jag inte var nöjd men har nu provat en annan lina och kan säga att den är riktigt fin.  OBS, den gamla med 13 m klump

Ola

Redigerad med Ola Mörrum

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Mitt intryck är att de är bra linor men att den senaste varianten (10,8 m klump) tyvärr uppvisar en del, sämre sidor jämfört den den förra. Linminnet har blivit värre (från att ha varit i princip obefintligt till kräver ordentlig sträckning varje pass) pga en något stelare running line. Om det hade förbättrat kastegenskaperna avsevärt hade jag kunna leva med det men jag upplever inte några större skillnader vid praktiskt fiske och jag upplever inte att coatingen fått någon uppdatering förutom att den är stelare. Dessutom luktar den nya rätt skumt jämfört med den gamla (har fiskat en vecka i klart fjällvatten med avtorkning efter varje pass så det bör inte vara skit på linan). Någon annan som har samma erfarenhet eller har jag fått något skumt ex?

Fördelarna är fortfarande att coatingen är riktigt hal och fin och jag upplever att den inte lika snabbt/lätt blir vattentung. Taperingen på den nya (klump på 10,8m) plus rätt så mycket tyngre än standard gör att den blir lättkastad och vänder över väldigt bra, rätt lik Rio Perception.

Totalt sett är jag nöjd med mina TB Htx men om jag får välja tycker jag faktiskt att den förra varianten (13,8m klump?) var bättre.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
10 hours ago Sahlberg sa:

Mitt intryck är att de är bra linor men att den senaste varianten (10,8 m klump) tyvärr uppvisar en del, sämre sidor jämfört den den förra. Linminnet har blivit värre (från att ha varit i princip obefintligt till kräver ordentlig sträckning varje pass) pga en något stelare running line. Om det hade förbättrat kastegenskaperna avsevärt hade jag kunna leva med det men jag upplever inte några större skillnader vid praktiskt fiske och jag upplever inte att coatingen fått någon uppdatering förutom att den är stelare. Dessutom luktar den nya rätt skumt jämfört med den gamla (har fiskat en vecka i klart fjällvatten med avtorkning efter varje pass så det bör inte vara skit på linan). Någon annan som har samma erfarenhet eller har jag fått något skumt ex?

Fördelarna är fortfarande att coatingen är riktigt hal och fin och jag upplever att den inte lika snabbt/lätt blir vattentung. Taperingen på den nya (klump på 10,8m) plus rätt så mycket tyngre än standard gör att den blir lättkastad och vänder över väldigt bra, rätt lik Rio Perception.

Totalt sett är jag nöjd med mina TB Htx men om jag får välja tycker jag faktiskt att den förra varianten (13,8m klump?) var bättre.

Du är inte ensam om att tycka att den förra var bättre. Och man får ju tycka vad man vill som tur är 😄 De flesta av de som jag känner till som bedriver presentationsfiske i strömmande vatten efter öring och harr och som har fiskat med den senaste versionen av Trout boss htx i #3 eller #4 gillar den inte särskilt mycket. Mig inkluderat. Den upplevs av flera som lite för tjock, lite för tung, lite slängig, lite för kraftig överrullning mm jämfört med andra linor (i #3 och #4 som sagt). Någon av oss gillar den i #5 men de flesta föredrar andra linor även där. Tycker det finns linor som är bättre och skönare att kasta med och presentera/drifta en fluga optimalt på 5-15 meters håll vilket är det avstånd som levererar 85% av fiskarna i just strömmande vatten (Det är ju sällan strömmarna tillåter den kontroll som behövs för att fiska en fluga effektivt om man kastar 25 meter eller mer även om man är kung på presentationskast, mend och har en vilja av stål :D) 444 Modern trout, 444SL, och Peach är minst lika bra linor om man vill ha Cortland. Och billigare. Om man av olika anledningar vill ha samma tyngd som i den senaste HTx’en så kan man ju även uppa en klass på någon lättare lina och jämföra. Bossen är ju ofta en halv eller en klass tyngre än de flesta andra linor. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
13 hours ago Guthu sa:

444 Modern trout, 444SL, och Peach är minst lika bra linor om man vill ha Cortland. Och billigare.

Jag kan inte komma på någon hittills som skulle skriva under på detta, förutom det sista påståendet.
444-serien är bra men de håller inte samma klass som Trout Boss. Detta är inte en fråga om tycke och smak, man kan ta ut linorna till olika fiskeplatser, testa och mäta fram resultaten. Nya Trout Boss skulle vinna samtliga moment förutom kontrollen på de allra längsta kasten. Förra modellen av Trout Boss är fortfarande en av de bästa som har tillverkats, även den klår 444-serien.

Som fiskelina betraktat, hur många fiskar på ställen där man kan hålla långa linor i luften? Av alla de ställen som jag hittills har fiskat på så finns det inte ett enda ställe där jag hade föredragit en 22-meters klump. Det finns några ställen där en 13-14 meters klump hade varit helt ok. De flesta svenska fiskevatten ser likvärdiga ut, träd, buskar, högt gräs mm, vilket begränsar mängden "användbar kastvikt", dvs den delen som är utanför spötoppen.
Då kommer i alla fall jag till den slutsatsen att i de flesta tillfällen så är en kortare klump betydligt effektivare än en längre dito. Det här är inte byggt på några känsloargument. Det här är mätbar fakta. Fiske i skogstjärnar och i strömmande vatten, vad ska man ha en 14-meters klump till? Allt över 11-12 meter är överhandslinor.

Sedan så kommer vi till det kasttekniska, man kan "bära ut en lång lina" och så kan man skjuta ut mängder med lina. Jag tillhör den sistnämnda kategorin, vilket ställer lite extra krav på coatingens kvalitet. Om vi talar om plasten på nya TB så är den svårslagen, jag har aldrig sett någonting liknande. Det är plastens kvalitet och att linan sträcker som gör TB till en riktigt bra lina.
Jag har kastat Klinkhammers i stl.14 med nya TB i #7 och det har fungerat hur bra som helst, i fall någon har fått för sig att linan slår hårt i vattnet.

Coatingen är inte samma på nya och förra modellen. Mycket riktigt så är nya TB-coatingen hård och har en del minne. Linan trasslar och jäklas i alla fall inte, vilket är huvudsaken.
Om ni älskar linminne, kolla på Rio Grande.

Redigerad med Flyrod

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej Flyrod,

Vi tycker lite olika. Kommentarer på några av dina meningar följer nedan:

”Det är plastens kvalitet och att linan sträcker som gör TB till en riktigt bra lina...

Jag har kastat Klinkhammers i stl.14 med nya TB i #7 och det har fungerat hur bra som helst, i fall någon har fått för sig att linan slår hårt i vattnet”

Jag och troligen nära på alla som testat linan håller med om att plasten på troutbossen är fantastisk och ingen jag fiskar med har några problem med att kasta pytteflugor med varken troutbossen eller andra linor. Det är inte det som gör att linan inte är våran favorit.  Vi bara tycker mer om att fiska med några andra linor.

”Detta är inte en fråga om tycke och smak…”

Jo faktisk för många av oss så är det det. För många så handlar flugfiske om upplevelser, personlig känsla och egna preferencer på vad man gillar eller ej. Definitivt mycket mer än om supercoating även om det kombinerat med tyngden på troutbossen gör att den skjuter som en raket. Och om vi tycker mer om att fiska med andra linor så är ju även det en sanning.

”Som fiskelina betraktat, hur många fiskar på ställen där man kan hålla långa linor i luften?”

Inte många. Inte jag iallafall. Med andra ord så är det ju inte speciellt svårt att kasta flugan med vilken lina som helst 5-15 meter eller hur?  

”De flesta svenska fiskevatten ser likvärdiga ut, träd, buskar, högt gräs mm, vilket begränsar mängden "användbar lina", dvs den delen som är utanför spötoppen”

Håller fullständigt med. Men håller inte med dig om att skjutprestanda är det viktigaste i flugfiske. Är liksom inget problem i mitt fiske. Sträcka tafsen är heller inget problem även om de oftast är långa. Hur den känns i luften och på vattnet är det viktiga för mig och garanterat även viktigt för dig. Vi tycker om olika saker bara.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
12 minutes ago Guthu sa:

Hej Flyrod,

Vi tycker lite olika. Kommentarer på några av dina meningar följer nedan:

”Det är plastens kvalitet och att linan sträcker som gör TB till en riktigt bra lina...

Jag har kastat Klinkhammers i stl.14 med nya TB i #7 och det har fungerat hur bra som helst, i fall någon har fått för sig att linan slår hårt i vattnet”

Jag och troligen nära på alla som testat linan håller med om att plasten på troutbossen är fantastisk och ingen jag fiskar med har några problem med att kasta pytteflugor med varken troutbossen eller andra linor. Det är inte det som gör att linan inte är våran favorit.  Vi bara tycker mer om att fiska med några andra linor.

”Detta är inte en fråga om tycke och smak…”

Jo faktisk för många av oss så är det det. För många så handlar flugfiske om upplevelser, personlig känsla och egna preferencer på vad man gillar eller ej. Definitivt mycket mer än om supercoating även om det kombinerat med tyngden på troutbossen gör att den skjuter som en raket. Och om vi tycker mer om att fiska med andra linor så är ju även det en sanning.

”Som fiskelina betraktat, hur många fiskar på ställen där man kan hålla långa linor i luften?”

Inte många. Inte jag iallafall. Med andra ord så är det ju inte speciellt svårt att kasta flugan med vilken lina som helst 5-15 meter eller hur?  

”De flesta svenska fiskevatten ser likvärdiga ut, träd, buskar, högt gräs mm, vilket begränsar mängden "användbar lina", dvs den delen som är utanför spötoppen”

Håller fullständigt med. Men håller inte med dig om att skjutprestanda är det viktigaste i flugfiske. Är liksom inget problem i mitt fiske. Sträcka tafsen är heller inget problem även om de oftast är långa. Hur den känns i luften och på vattnet är det viktiga för mig och garanterat även viktigt för dig. Vi tycker om olika saker bara.

Jag vill förtydliga några saker, de mesta av svaren går in i varandra på ett eller annat sätt.
Vad jag menar mer "tycke o smak" är följande: En del linor kastar bättre än andra och de gör det oavsett vad man tycker. På den här punkten så krockar ibland känslor och fakta. En lina kastar ju inte bättre oavsett hur mycket man tycker om den.
Var och en har naturligtvis sin fulla rätt att tycka vad de vill, men ibland så finns det en verklighet att förhålla sig till, för den som är intresserad.

Om plasten och skjutförmågan, anledningen till att jag prioriterar denna punkt extra mycket  beror på att det här är fluglinornas akilleshäl. Det finns hur många bra "viktade" och taperade linor som helst, men det brister i plasten. Då faller hela konceptet.
En bra lina måste byggas av bra plast.

Linor ska alltid testas och utvärderas efter hur de fungerar på vattnet. En lina som tappar draget efter en kvart är en kass lina oavsett fabrikat och prislapp. Det finns många sådana linor där ute.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Flyrod sa:

Jag vill förtydliga några saker, de mesta av svaren går in i varandra på ett eller annat sätt.
Vad jag menar mer "tycke o smak" är följande: En del linor kastar bättre än andra och de gör det oavsett vad man tycker. På den här punkten så krockar ibland känslor och fakta. En lina kastar ju inte bättre oavsett hur mycket man tycker om den.
Var och en har naturligtvis sin fulla rätt att tycka vad de vill, men ibland så finns det en verklighet att förhålla sig till, för den som är intresserad.

Om plasten och skjutförmågan, anledningen till att jag prioriterar denna punkt extra mycket  beror på att det här är fluglinornas akilleshäl. Det finns hur många bra "viktade" och taperade linor som helst, men det brister i plasten. Då faller hela konceptet.
En bra lina måste byggas av bra plast.

Linor ska alltid testas och utvärderas efter hur de fungerar på vattnet. En lina som tappar draget efter en kvart är en kass lina oavsett fabrikat och prislapp. Det finns många sådana linor där ute.

Ok,

Jag räknar med att jag tolkar dig lite fel här för du menar väl inte seriöst att du är facit för alla flugfiskare och att de som inte tycker som dig varken är särskilt intresserade eller istånd till att förhålla sig till verkligheten? Att alla de som har andra preferenser än dig på vad som är viktigt för bästa möjliga resultat och upplevelse alltid bortser från fakta och därför alltid tar fel beslut?  Det är inga duvungar jag pratar om. Och det är inte du heller - så varför sådana argument?

Det finns många på edge som gillar troutbossen och jag har full förståelse för varför. Vem vet - jag kanske kommer använda den i andra klasser någongång framöver och gilla den. Men den kommer inte bli någon favorit i #3 eller #4. Allt baserat på våra egna fakta självklart efter att ha fiskat och testat linorna ordentligt 😉 

(Och självklart är en lina som tappar draget efter en kvart en kass lina precis som du skriver) 

Ha det gott nu - ut och fiska!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Men flyrod, TB htx sticker inte ut på något positivt sätt utöver det vanliga. Den är bra men inte bättre än annat.

Jag köpte linan för att du övertygade mej med reklam om linan. Tyvärr håller jag inte med.

En klass tyngre än aftm , inget positivt.

Har ett kraftfullt överslag. Inget jag föredrar till presentationsfiske.

Skjutförmågan du pratar om var inte bra. Var ute med en kompis och kastade hans lina (helt ny) vi körde olika spö, splitcane,  kolfiberspö. 

Samma resultat. Vi jämförde med Sa trout som har lång klump och inte har samma förutsättningar som en kortklumpslina att skjuta men den var bättre.

Dina argument att inte det handlar om känsla och ju precis vad flugfiske handlar om.

Som Guthu skriver så fångas största delen av all fisk upp till 15 m.

Jag har testat både den nya och har dem gamla med 13 m klump men den gamla utmärker heller inte utöver det vanliga.

Nä, felet med dej är att det du tycker är rätt är rätt och andra har fel. 

Du försöker sälja in linan här och på andra sidor och vill hävda att Cortlands linor som bäst. Du får gärna tro det men alla håller inte med dej.

Prova med lite ödmjukhet så ska du se att du säljer mer linor.

Redigerad med Ola Mörrum

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Håller med om föregående skribent att 444 sl eller de andra linorna är bättre vad gäller presentation, balans och känsla.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag är bara så nöjd att jag hittade 444SL och Peach linan för några år sedan. Täcker mitt sjö och strömfiske.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Hi-Lo sa:

Jag är bara så nöjd att jag hittade 444SL och Peach linan för några år sedan. Täcker mitt sjö och strömfiske.

Trevliga linor. Jag gillar även 444 Modern Trout WF i Moss Green i de lägre klasserna för strömfiske. Harmonisk lina som passar fint på mina Stickmans. Fin att hantera i luften och på vattnet. Passar mitt fiske och gör mig glad 🙂 helt enkelt. Jag gillar även linor från andra leverantörer 🙂 Gillar även korv och öl och inte bara oxfilé och rödvin. Vad vore väl flugfiske utan känslan, kompisarna, naturen och allt man kan prata om samt nerda in sig på? 

• Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fiskar man med spön i lätta klasser bör man kanske gå ner en linklass med Trout Boss, den väger ju in en hel klass tyngre, personligen tycker jag det är korkat att överklassa linor en hel vikt klass, jag förstår inte vitsen med det, när det gäller presentations linor finns det andra linor jag gillar bättre, Rio LT och Wulf TT tex.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

De flesta fluglinorna verkar nuförtiden "ligga en klass över"! Har grävt ner mig i att testa olika linor för att hitta rätt... rätt för mig och mina spön alltså!

Har "naturligtvis" köpt, mätt och provkastat en TB också, en sexa! 

#6 väger klockrent som en #7, klumpvikt 12,7 gram, vikt 30 fot (inkl. tip) 12,0 gram!

Klumpen på min lina är dock bara 10,2 meter (inkl. tip), inte 10,8 som angivet!

En bra lina, bra coating och bra skjut, men den korta framtaperingen, under 2 meter, passar iaf mig sämre, framför allt vid torrflugefiske!

Ska väl tilläggas att jag är en lika medelmåttig kastare, som jag är en stor entusiast!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Om en del retar sig mer på sättet som jag framför det på mer än på det som jag säger så är det ert bekymmer. Jag tänker inte be om ursäkt för någonting. Jag känner också att jag har "på fötterna" för det som jag säger. Jag får ju besök av en del kunder, jag tycker att vi har haft en väldigt bra dialog och jag tycker mig se att även de verkar vara nöjda. Det är inte samma sak som här på forumet då man blir jagad av en mobb som försöker läxa upp en.
Ett råd till er som inte vill hamna i blåsväder, ta inte ställning för någonting, tyck ingenting, offentligt. Då kommer ni klara er.
Ni vet vad jag tycker, bemöt mina argument. Om jag tycker att ni har fel så kommer jag säga det, oavsett hur kränkta ni kommer bli.

Visst är jag fullt införstådd i att det finns en del som dras med en mindre utvecklad kastteknik, de har läst vad jag säger, köper en lina och märker ingen större skillnad. De blir besvikna. Var det linan som det var fel på?

Det kommer kunder på besök för att testa linor, hittills så har nog samtliga höjt på ögonbrynen när de har testat nya TB. En äldre herre som var på besök, han hade ingen vidare god teknik. Efter ett par kast så sa han "Jag har aldrig kastat så här långt i hela mitt liv..." Han kastade mellan 20-25 meter. Även Ismo här på forumet har sagt att han har aldrig kastat så långt med någon annan lina.

Om distans, frågar man 100 flugfiskare om vad de skulle vilja förbättra så tror jag att minst 98 av dem svarar "jag vill kunna kasta lite längre".

När det gäller jämförelser mellan Trout Boss och 444 så påstår jag att den sistnämnda hamnar en bit bakom. Även om 444 är en bra serie linor så kan man mäta fram skillnader som talar till TB's fördel. Jag har gjort det, inte med ett måttband, men man ser ju vilken lina det är som kastar bättre och längre ur vissa lägen. Det räcker som bevis för mig.

Att TB är en linklass tyngre är ett icke-problem för mig. Jag har testat linan på väldigt många olika spön. På samtliga av dem hittills så har linklassen på spöt matchat numret på linan och det har fungerat bra. Lintillverkarna kan marknaden och de vet vad de gör!

Eftersom en del tycks tro att jag är en charlatan som vill lura folk, ni är alltid välkomna att besöka mig och testa själva! Ta med er linor som ni anser vara de bästa så testar vi. Enkelt...och helt gratis!
Det vore en stor risk att ta om man inte har på fötterna. Jag står för vad jag har sagt och tänker inte be om ursäkt.

Redigerad med Flyrod

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Flyrod sa:

Det är inte samma sak som här på forumet då man blir jagad av en mobb som försöker läxa upp en.

Är det så du ser det när folk inte tycker precis lika som dig?

Jag med flera har, efter tester uttryckt våra åsikter om linan, både positiva och negativa dvs hur vi uppfattar den. Kort därefter kommer du in och skriver att de negativa åsikterna är fel, att problemet inte är så stort, att man behöver inte så lång klump (även om du själv höjde den till skyarna när det begav sig) etc, att vi inte kan förhålla oss till verkligheten eller så beror det på att vi inte kan kasta och att allt detta "vet" du för att du har testat linan och "vet" att den är bäst(punkt). Att andra testat och inte tycker lika är därmed fel?

Kan inte det vara en av orsakerna till att diskussionen ofta går över styr i de här trådarna och att du känner dig jagad? Är det så svårt att ta in andras åsikter?

När/om du visar FAKTA, dvs mätbara resultat gällande linans överlägensenhet (resistens mot vatten, friktion, friktion över tid etc), då kan du påvisa just fakta och hävda att du har rätt. Om du däremot anser att eftersom du har testat andra linor och anser att TB HTx är bättre så har du fakta som gör andras åsikter ogiltiga, ja då har du nog en rätt skev bild för vad fakta är.

Jag har köpt två linor av dig och allvarligt talat, med tanke på hur man blir bemött när man uttrycker sin åsikt om linan så är det rätt tveksamt om det blir fler köp.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
5 hours ago Flyrod sa:

Om en del retar sig mer på sättet som jag framför det på mer än på det som jag säger så är det ert bekymmer. Jag tänker inte be om ursäkt för någonting. Jag känner också att jag har "på fötterna" för det som jag säger. Jag får ju besök av en del kunder, jag tycker att vi har haft en väldigt bra dialog och jag tycker mig se att även de verkar vara nöjda. Det är inte samma sak som här på forumet då man blir jagad av en mobb som försöker läxa upp en.
Ett råd till er som inte vill hamna i blåsväder, ta inte ställning för någonting, tyck ingenting, offentligt. Då kommer ni klara er.
Ni vet vad jag tycker, bemöt mina argument. Om jag tycker att ni har fel så kommer jag säga det, oavsett hur kränkta ni kommer bli.

Visst är jag fullt införstådd i att det finns en del som dras med en mindre utvecklad kastteknik, de har läst vad jag säger, köper en lina och märker ingen större skillnad. De blir besvikna. Var det linan som det var fel på?

Det kommer kunder på besök för att testa linor, hittills så har nog samtliga höjt på ögonbrynen när de har testat nya TB. En äldre herre som var på besök, han hade ingen vidare god teknik. Efter ett par kast så sa han "Jag har aldrig kastat så här långt i hela mitt liv..." Han kastade mellan 20-25 meter. Även Ismo här på forumet har sagt att han har aldrig kastat så långt med någon annan lina.

Om distans, frågar man 100 flugfiskare om vad de skulle vilja förbättra så tror jag att minst 98 av dem svarar "jag vill kunna kasta lite längre".

När det gäller jämförelser mellan Trout Boss och 444 så påstår jag att den sistnämnda hamnar en bit bakom. Även om 444 är en bra serie linor så kan man mäta fram skillnader som talar till TB's fördel. Jag har gjort det, inte med ett måttband, men man ser ju vilken lina det är som kastar bättre och längre ur vissa lägen. Det räcker som bevis för mig.

Att TB är en linklass tyngre är ett icke-problem för mig. Jag har testat linan på väldigt många olika spön. På samtliga av dem hittills så har linklassen på spöt matchat numret på linan och det har fungerat bra. Lintillverkarna kan marknaden och de vet vad de gör!

Eftersom en del tycks tro att jag är en charlatan som vill lura folk, ni är alltid välkomna att besöka mig och testa själva! Ta med er linor som ni anser vara de bästa så testar vi. Enkelt...och helt gratis!
Det vore en stor risk att ta om man inte har på fötterna. Jag står för vad jag har sagt och tänker inte be om ursäkt.

Jag som i min enfald trodde skulle handla om vad man tyckte om en lina 😄 

Tror väl inte speciellt många känner sig kränkta baserar på vad du säger Flyrod. Men tycker du inte själv att det är en något speciell argumentationsteknik att hävda att alla som inte tycker som du automatisk hamnar i en grupp av mindre begåvade individer med dårlig kuskap och teknik etc etc. Du måste ju veta någonstans att ingen överhuvudtaget har belägg för att generalisera som du gör? Det finns ju inte ens en promille som hänger här på edge av alla som flugfiskar. Och är man en av flera som har andra åsikter än du om en lina så uppgraderas man även till att ingå i en mobb tydligen. Du måste skoja :-D. Håller du inte med i att det blir useriöst och nästan lite komisk? Och att det är vårt bekymmer att vi retar oss på ditt sätt m m. Är det då vi som är kränkta och inte lyssnar? Tror nog du är minst like mycket delaktig att sätta nivån i denna tråd som oss andra 😉  

Och som jag sagt tidigare så finns det - hör och häpna - utöver de som gillar Troutbossen även många oerhört rutinerade flugfiskare och duktiga kastare som kan placera flugan precis där de vill i en å som inte gillar Troutbosslinan och som inte betraktar den linans kvaliteter avgörande för varken resultat eller upplevelse. De tycker därmed andra linor har andra kvaliteter som är viktigare för deras fiske än de som troubosslinan har. Vilket inte motsäger att Troutbossen är en bra lina där framförallt tyngd kombinerad med bra coating gör att den skjuter som få. Men har man inget problem med varken coating eller att få andra linor att skjuta tillräckligt och föredrar hur dessa uppför sig så blir ju dessa bättre linor för alla som tycker så. Märkligt att du betraktar det som ett ogiltigt argument. Ingen påstår att Troutbossen inte är bra för någon annans preferenser och fiske. Man tycker helt enkelt att det finns bättre linor för sitt eget. 

Alla kan dessutom bli riktigt bra på att kasta 5 - 15 meter samt presentera en eller flera flugor på ett bra sätt om man lägger ned tid på detta. Med många olika linor. För sedan att välja den utav dessa man tycker om. Eller kanske flera. Svårare behöver det inte vara. 

Skitfiske på er alla!  

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Inleder med att säga att Sahlberg har levererat en mycket bra redogörelse över sina erfarenheter. Han är konkret och beskriver vad som är bra och vad som inte är det. Det är sådant som jag tar med mig och levererar det vidare till Cortland. Dom behöver veta. Hatten av för det.
Jag föredrar sådana inlägg före ”linan X är dålig….Z är mycket bättre” och man får inte veta mer.

Guthu Säger: ”444 Modern trout, 444SL, och Peach är minst lika bra linor om man vill ha Cortland. Och billigare”.
Guthu får självklart tycka så och inte ens jag kommer hindra honom att göra det. Men det är ett påstående som jag vänder mig emot.
Jag har över 30 års erfarenhet av 444-serien och anser mig känna till den serien bra.
Ja, 444 är riktigt bra linor, påståendet är inte substanslöst. Jag har källaren full med Trout Boss och 444:or, vet också vad som skiljer dem åt.

Om man gräver vidare så ser man att Guthu nämner distansen ”5-15 meter”, då ger jag honom rätt, om priset är en avgörande faktor. Där kan man också tillägga, man kan kasta upp till 15 meter med nästan vilken lina som helst, om vikten på linan är något sådär rätt.
Om lågt pris är ett viktigt argument så råder jag er att köpa mill end-linor, de räcker gott för den distansen och lite till.

En av forumets flitigast återkommande frågor är ”vilken lina ska jag köpa”. För några år sedan så var uppskattningsvis 98 av 100 svar ”Mastery ED”. Så låter det inte längre vilket är bra.
Det är nu som man ska koppla in tankeverksamheten och fundera lite extra, Sverige, tusentals strömmar, kust, sjöar, åar, tjärnar, men vi ska välja ut en enda lina.

Vilken lintyp täcker behoven bäst? Den som fortfarande tycker att Mastery ED är ett utmärkt val har en del kvar att lära. Jag är ledsen att säga det, men det påståendet står pall för samtliga problem och konsekvensanalyser.
Vill du krångla till det och göra det svårare för dig själv, välj en Mastery ED.
Om du prioriterar användarvänlighet och effektivitet, välj en annan lina.

Om vi sammanfattar detta med att fundera på: Hur ser mitt fiskevatten ut? Linvalet bör utgå från denna frågeställning. Så ser det inte alltid ut, alltför många väljer linor som de kastar längst med utanför butikens gräsmatta. Jag har träffat på ett antal sådana.

För dom flesta så skiljer det inget nämnvärt. Det är träd, buskar, högt gräs och oftast dåligt med kastutrymme. Om detta är de flesta av oss överens om. Trängre lägen = kortare klumpar.

Kortare klumpar kastar längre och är effektivare i fiskemiljö. Lägger vi till fiske i strömmar, där UH-kast prioriteras, då faller alla längre klumpar bort, om du har krav på effektivitet.
Om du får välja mellan två linor, den ena kan du kasta max 15 meter med, den andra kan du kasta 20 meter, vilken väljer du?
Det valet gör ni, ibland omedvetet.

Från och med nu så tänker jag byta ut några ord för tydlighetens skull. När jag skriver att någonting är bättre, så kommer det betyda att det är effektivare. Det blir tydligare så.
I övrigt så gäller följande, om jag säger att en lina är kass, så betyder det att jag känner till linor som är bättre, dvs effektivare. På vilket sätt, det får framgå av de texter som följer.

Det bör upprepas, flugline-marknaden idag är ett stort karambolage med en enda vinnare, tillverkarna. De bokstavligen kränger ut skräp som inte fyller någon funktion. Det mesta finns redan eller har funnits. 95% av det kan man slänga i soptunnan direkt. Vad är poängen med att tillverka plagiat på plagiat? Tusentals olika namn och modeller på en WF-5, behöver vi verkligen det?

Det är i alla fall positivt att Trout Boss plast och skjutförmåga uppskattas av allt fler och att linans förmåga att vända över tafsen har noterats, jämför detta med andra linor och lägg märke till kontrollen. Jag märker skillnaden….

Slutligen så är jag införstådd i att om man tar ställning i olika frågor, för eller emot spelar mindre roll, så blir man attackerad. Jag tar ställning och säger vad jag tycker. Om ni inte tycker likadant så är detta inget problem, så länge ni argumenterar för er sak.

Jag tycker t ex att Trout Boss är en bra lina, lika mycket som jag tycker att Scientific Anglers Mastery ED är en riktig jäkla skit-lina. Om ni skulle känna er kränkta av det sista påståendet så är lösningen väldigt enkel, testa en annan fluglina, det tar 5 minuter och ni kommer att förstå vad jag menar. Inte på gräs, gå ut till ån eller tjärnen...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago kent.flyfish sa:

Att ni orkar!!!! :huh:

Inte längre 😊. Tråden har ju inget med flugfiske att göra alls. Kör hårt alla som orkar och lycka till 😄 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag såg att dom gör en DT variant av Bossen också, den väger in en hel klass tyngre även den, vad är logiken i det?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Citat från Flyrod: 

"Att TB är en linklass tyngre är ett icke-problem för mig. Jag har testat linan på väldigt många olika spön. På samtliga av dem hittills så har linklassen på spöt matchat numret på linan och det har fungerat bra. Lintillverkarna kan marknaden och de vet vad de gör!"

"Det bör upprepas, flugline-marknaden idag är ett stort karambolage med en enda vinnare, tillverkarna. De bokstavligen kränger ut skräp som inte fyller någon funktion. Det mesta finns redan eller har funnits. 95% av det kan man slänga i soptunnan direkt. Vad är poängen med att tillverka plagiat på plagiat? Tusentals olika namn och modeller på en WF-5, behöver vi verkligen det?"

"Jag tycker t ex att Trout Boss är en bra lina, lika mycket som jag tycker att Scientific Anglers Mastery ED är en riktig jäkla skit-lina. Om ni skulle känna er kränkta av det sista påståendet så är lösningen väldigt enkel, testa en annan fluglina, det tar 5 minuter och ni kommer att förstå vad jag menar. Inte på gräs, gå ut till ån eller tjärnen..."

Nyanserat?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Lång klump!..bra utrymme...längre kast!  Kort klump..trångt/trängre  utrymme...kortare kast...men vi fiskar väl?

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.