Hoppa till innehåll
Jonas

Cortland Trout Boss HTx

Recommended Posts

http://www.cortlandline.com/fly-fishing/freshwater/precision-floating/trout-boss-htx-0

Här har vi en riktigt spännande nyhet från Cortland som jag tänkte skriva ett omdöme om när jag fått kört den i lite olika förhållanden. 

Jag har spolat på en WF4F på en rulle och kände lite på den vid bäckfiske i helgen. Här är mina tankar så här långt. 

Det första jag noterade var att man hade satt på färdiga loopar i båda ändarna av linan. Det är bra, men bara om man inte kan eller orkar knyta knutar. Ser man däremot till ren prestanda så tycker jag tyvärr att det blir alldeles för tungt med den här typen av färdig loop i linspetsen på en #4 lina. Harmonin och linans helhetskänla förstörs av den tunga loopen som i praktiken ger en fem centimeter och dubbelt så tjock linspets så jag började med att klippa av looparna och montera linan precis som jag alltid gör i lägre klasser. (#3-5) se bildexempel. Man behöver en nål för att dra backing och tafs genom coatingen och en tändare för att smälta in tafsänden i tafsknuten. Det här ger absolut optimala övergångar mellan backing, fluglina och tafs.

post-12-0-17023900-1432583829_thumb.jpg post-12-0-26488600-1432583841_thumb.jpg post-12-0-73692300-1432583854_thumb.jpg post-12-0-21158700-1432583865_thumb.jpg post-12-0-63230200-1432583876_thumb.jpg post-12-0-35245900-1432583890_thumb.jpg 

Det första jag noterade när jag började repa av rullen lina var att coatingen kändes annorlunda än andra cortlandlinor. Cortland har hittat på en ny coating och min bild efter några timmars fiske var att linan verkar behålla glattheten bra och linan har märkbart mindre rullminne jämfört med tidigare modeller jag testat. 

Linan är väldigt harmonisk och har samtidigt ett bra skjut när man vill trycka ut lite extra lina. Den längre baktaperingen stabiliserar upp klumpen bra och mitt spontana intryck är att det är en riktigt fin allroundlina. Det ska bli spännande att se hur linan känns i lite större vatten. Har bara hunnit testa den vid bäckfiske än så länge.

post-12-0-74058800-1432584526_thumb.jpg

Återkommer när jag testat linan i lite större vatten också.

Kommentera gärna med egna erfarenheter av linan eller frågor i tråden :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Vad rullminnet beträffar så är iaf 444-linorna hårda i coatingen (speciellt SL) och måste sträckas, en gång räcker och linorna fungerar bra efter det.

Hur HTx är vet jag inte, ska testa den så småningom. Rullminnet har aldrig varit något problem för mig när det gäller Cortlands linor. 

Om du har möjlighet, mät gärna diametern på skjutdelen. Linan har tydligen en tunnare kärna.

Återkom med mer feedback....

Redigerad med Flyrod
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag köpte en HTx i klass 5, skall bli intressant att se hur den står pall mot konkurrenterna.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Återkom med en kommentar om 5:an. Jag ska mäta skjutdelen.

Undrar hur de tänkt taperingsmässigt? de visar ju bara en taperingsskiss på hemsidan. Innebär det att de kör exakt samma tapering på alla linorna i så fall? I praktiken skulle det innebära att en fyra och en sjua blir två helt skilda linor upplevelsemässigt.

Mig veterligen har cortland bara gjort så med Classic Sylk tidigare? det normala är att man anpassar taperingen efter klassen så man får samma produkt oavsett vad man köper...

ska försöka kolla upp det här.

Jag köpte en HTx i klass 5, skall bli intressant att se hur den står pall mot konkurrenterna.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag skriver några rader när jag har testat den.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu så har jag testat HTx-linan. Den köptes här på edge lätt begagnad. Linan spolades på direkt (ej rengjord) och testades, den var lite trög och trasslade en hel del. Nu är linan tvättad, "ut-trasslad" och smord med Tiemco, det är en helt annan lina nu. Det brukar inte vara så här bra drag i WF-linor, skjuter riktigt bra och flyger enkelt ut sina 30 meter. Linan har en ganska så tjock skjutdel, 0.037" enligt Cortland. Hade väntat mig annat!

Jag är lite fundersam över linans skiftande prestanda då den var trög innan rengöringen och skjuter så jäkla fint nu. Precis som med Rio's Perception* så slår linan ut riktigt fint (en del finner nog det som för kraftigt). Jag tycker att det ger bättre kontroll...

Läste för övrigt att just Perception* har utsetts till bästa linan år 2014 vid något event eller vad det nu var. Är inte ett dugg förvånad.

Det visar sig inom kort om HTx är en lina som kan utmana Rio Perception. Sharkskin'en som jag hade är inte alls i samma kaliber som de här två... :)

*Rio Perception In Touch

Redigerad med Flyrod

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Den utlovade rapporten om linan kommer här. Cortland Trout Boss HTx är en riktigt bra lina. Den har egenskaper som 444SL inte rår på. Tre saker utmärker sig, den bra coatingen, linan trasslar ingenting och en mycket lyckad tapering.

Om vi avhandlar coatingen först så kan det sägas att linan behöll skjutet i nästan 4 timmar. Vinden tog över och en WF-5 är inte så mycket att komma med då... När det gäller coatingen, jag har varit med om linor som har tappar glidet efter 10 minuters fiske. Det har funnits en del linor som inte har haft något glid överhuvudtaget.

Seppo (T3) provade linan efter ca 3 timmars fiske, drog på ett par kast kring 25-30 meter och skrattade till med kommentaren: "den här linan kastar...om man vill..."

Linan har en tapering som är mycket lyckad. Linan är lättkastad, slår ut tafsen nästan varje gång. En 444 SL gör inte detta på samma enkla sätt (inte många andra linor heller). Klumpen är ca 14 meter (13.85 m), linan har ett bra drag.

Linan rengjordes/sträcktes dagen före fisket. Jag kopplade helt enkelt bakänden på linan på altanräcket och drog linan bakifrån och framåt lätt genom en tuss med en droppe Tiemco på. Linan sträcktes och vevades in. Under hela fiskedagen så trasslade linan ingenting! Jag hade väntat mig mer problem med detta...men icke!

Sammantaget, jag vet faktiskt inte om jag har kastat en bättre WF-lina än Trout Boss!? Jag har inte varit helt "100% nöjd" med den. Det har jag inte varit med någon annan lina heller. Jag har inte kastat/fiskat Rio Perception i praktiskt fiske och kan inte bedöma den. Rio Perception kastar mycket bra på gräs, där både Trout Boss och Perception känns likvärdiga. För att slutföra detta test så behöver jag en Rio Perception. Det är den linan som sätter det slutgiltiga betyget på Trout Boss.

Spö: Sage 590-4 Method. Lina: Cortland Trout Boss WF-5-F.

Tillägg: Trout Boss är inte alls svårkastad på något sätt. Linan passar även en medelgod kastare mycket bra. Linan kommer hjälpa till att sträcka tafsen/linan för många av er.

Redigerad med Flyrod
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

När jag såg hur lekande lätt kast efter kast du (Flyrod)la ut långa kast med precision, blev jag bara tvungen att testa troutboss!

Kan bara säga att jag inte kastat en bättre wf-lina i fiske, grymt lättkastad är den!  ;) Skall slå till på en troutboss #5 utan tvekan!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Känns som om du gjort ett ambitiöst test Flyrod och jag blir riktigt intresserad av linan. Jag har tyvärr slut på rullar så jag får vänta innan jag införskaffar en.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är http://www.wiggler.se som är generalagent i Sverige så de butiker som tar in deras sortiment kan ta hem linan.

Tar gärna emot tips på butiker som säljer den!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Känns som om du gjort ett ambitiöst test Flyrod och jag blir riktigt intresserad av linan. Jag har tyvärr slut på rullar så jag får vänta innan jag införskaffar en.

Linan har testats i omgångar och har visat sig vara något varierande. Linan köptes lätt begagnad och var inte i bästa skick när jag fick den, trögkastad helt enkelt. Efter rengöring så var det en annan femma, linan kastade som en raket. Dessutom, tidigare så trasslade den en hel del.

Spannet mellan högsta och lägsta nivån var så stort så jag blev fundersam. Några test på gräs, några på vatten och sen det slutgiltiga testet, ett längre fiskepass. Jag är nöjd med hur linan klarade av detta. 

Man kan inte testa alla linor som finns på marknaden, det får räcka med att man testar toppsegmentet av varje tillverkare. Orvis skryter om sina nya linor och benämner dem som "de bästa". Jag har inte testat dem, kommer inte köpa en flytande Orvis-lina på bra länge, jag har mycket dåliga erfarenheter av dem. De nya är ändå intressanta, de kan ju ha skärpt till sig!?

Fram tills dess så håller jag två linor som mina kandidater till top of the line, de är Cortland Trout Boss och Rio Perception.

(Perception har inte genomgått samma testprocedur än).

Sannolikheten att hitta en lina på marknaden som presterar sämre än Trout Boss är alltså mycket hög.

Redigerad med Flyrod

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jo men om man inte säger att sina linor är bra eller bäst så blir det inga sälj. :)

Det är vad som beskrivits om coatingen som imponerar mest på mig. Tapering är viktigt men om det går att kasta åtminstone hjälpligt med flugor som inte passar linan så är det oftast okej. Men om coatingen är svampig eller hjälplös inför lite smuts så är det ett no no för mig.

Från telefon.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Misslyckades med multicitat så jag får redigera lite...

Flyrod:

"Linan köptes lätt begagnad och var inte i bästa skick när jag fick den, trögkastad helt enkelt. Efter rengöring så var det en annan femma, linan kastade som en raket. Dessutom, tidigare så trasslade den en hel del.

Spannet mellan högsta och lägsta nivån var så stort så jag blev fundersam."

Flyrod:

"Linan rengjordes/sträcktes dagen före fisket. Jag kopplade helt enkelt bakänden på linan på altanräcket och drog linan bakifrån och framåt lätt genom en tuss med en droppe Tiemco på. Linan sträcktes och vevades in. Under hela fiskedagen så trasslade linan ingenting! Jag hade väntat mig mer problem med detta...men icke!"

jag som är ny inom flugfisket kastar in en lite OT fråga... Tvättar och sträcker Ni era linor inför varje fiskepass, och om inte hur ofta bör linan sträckas och tvättas? Jag använder mig av en Orvis-produkt (Super SLick Line Dressing) för att få en glattare lina, antar att den påminner om Tiemco?!

Redigerad med GustavA

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Misslyckades med multicitat så jag får redigera lite...

Flyrod:

"Linan köptes lätt begagnad och var inte i bästa skick när jag fick den, trögkastad helt enkelt. Efter rengöring så var det en annan femma, linan kastade som en raket. Dessutom, tidigare så trasslade den en hel del.

Spannet mellan högsta och lägsta nivån var så stort så jag blev fundersam."

Flyrod:

"Linan rengjordes/sträcktes dagen före fisket. Jag kopplade helt enkelt bakänden på linan på altanräcket och drog linan bakifrån och framåt lätt genom en tuss med en droppe Tiemco på. Linan sträcktes och vevades in. Under hela fiskedagen så trasslade linan ingenting! Jag hade väntat mig mer problem med detta...men icke!"

jag som är ny inom flugfisket kastar in en lite OT fråga... Tvättar och sträcker Ni era linor inför varje fiskepass, och om inte hur ofta bör linan sträckas och tvättas? Jag använder mig av en Orvis-produkt (Super SLick Line Dressing) för att få en glattare lina, antar att den påminner om Tiemco?!

Ja, nästan inför varje pass. Det har man igen på mindre slit och bättre kast.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jo men om man inte säger att sina linor är bra eller bäst så blir det inga sälj. :)

Det är vad som beskrivits om coatingen som imponerar mest på mig. Tapering är viktigt men om det går att kasta åtminstone hjälpligt med flugor som inte passar linan så är det oftast okej. Men om coatingen är svampig eller hjälplös inför lite smuts så är det ett no no för mig.

Från telefon.

Trög coating, det framkallar stark allergi.

En bra lina består av tre samverkande egenskaper som måste bli rätt för att det ska bli en bra produkt, coatingen-taperingen-vikten. De tar ut varandra om mixen blir fel. Tillverkarna för in en fjärde komponent som lätt förstör allting, hållbarheten, som gör linorna onödigt tjocka (skjutdelen, högre friktion). De har sina reklamationskonton att rätta sig efter.

När man testar en lina för första gången, den är ny, ren och skjuter bra, så kan man ibland beundra linans egenskaper. Observera att det gäller i detta tillstånd. Så fort man har tillsatt vatten, pollen, alger, kalk och gud vet vad så börjar linan bete sig annorlunda. Ibland kan man tro att man kastar en gasvajer till en moped eller nåt med tanke på hur det låter i spöringarna.

En lina borde alltså vara lite för snabb i skjutdelen i rent tillstånd, för att senare balanseras upp av allt vatten och smuts som fastnar på den. Majoriteten av alla linor som jag har testat har varit helt ok som rena och torra för att i senare skede med vatten bli rena katastrofer! 

När det gäller tillverkaren Scientific Anglers så undrar jag över deras testmetoder? Är det i huvudsak laboratorietester i kliniskt ren miljö som de ägnar sig åt? Jag tror det, med tanke på alla deras uppdateringar (AST mm) som ska vara vida överlägset allt annat men kroknar fullständigt i riktig fiskemiljö.

Redigerad med Flyrod

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Flyrod, vad är största skillnaden mellan 444SL och Trout Boss linan? 444 SL är den trevligaste linan jag använt.

444 SL är riktigt bra, att du gillar den förvånar inte alls.

Den största skillnaden som jag har märkt ligger i klumpdelen, det är ett annat "driv" i Trout Boss. Den slår ut linan på ett sätt som inte 444 gör (gäller fler märken än så). Coatingen känns som silikon, lite mer "gummi-aktig" än 444 SL. Väldigt jämn och slät i vanlig Cortland-anda.

Helt uppriktigt, om du inte är ute efter "hard core-prestanda" in i det sista, då är 444 SL mycket väl duglig.

Om du inte känner dig nöjd, vill komma åt det där lilla extra, då kan du slösa pengarna på en TB eller Rio Perception.

Det känns som du verkar rätt så nöjd med 444 SL, fortsätt med den till det är dags för nästa lina. Visst är Trout Boss riktigt bra, lite bättre, men den kommer inte revolutionera ditt fiske. Så pass bra är linan som du nu har.

Med tanke på den energi som linan slår ut med så borde det inte vara något sämre alternativ för den som inte kastar 30 m plus. Linkontroll, det mår ingen sämre av.

Redigerad med Flyrod

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Uppdatering

Jag var ute på en lång fisketur igår i en blåst som hade fått de flesta att avstå. Jag använde en Trout Boss HTx, WF-5 på ett Superfine-spö av Orvis (full flex). Mellan de starka vindpustarna så gick det att kasta någorlunda hyfsat. 
Linan har inget minne alls, trasslade ingenting under dagen.

På kvällen så avtog vinden, knöt på en torrfluga. På kast efter kast så slog linan ut klockrent och lade tafsen sträckt på vattnet med flugan längst ut. Jag var helt häpen över detta, har inte tidigare upplevt detta med någon annan lina. Här talar vi om linkontroll! 
Jag utnämner Cortland Trout Boss HTx till   Torrflugelinan No:1

Jonas, du har en HTx i #4, gå ut och testa detta....

Redigerad med Flyrod
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.