Hoppa till innehåll
Bagarn

Kvennan/Glomma

Recommended Posts

Hejsan.

Vecka 26 ska jag besöka Kvennancamping för att fiska i en vecka.

Är inte jätte efaren på flugfiske har fiskat i 3 år men framför allt havet på västkusten

La en vecka i älvdalen föra året så det är min enda erfarenhet av fiske i en älv.

Är det nån som har lite tipps på bra platser värda att testa?

Eller vilka flugor ni tror kan vara bra den veckan?

Tacksam för tipps

Mvh Bagarn

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Hallå Bagarn :)

Kom o knacka på hos oss. Vi bor i Elvstua nere vid stranden. Vi har runt 50 års samlad erfarenhet om älven ;)   Vi kör en vit Skoda Yeti med svart tak.

/Peter & Johan

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det står fisk överallt i älven så det behöver du inte grubbla över, ta med dig bäcksländor gråa strl. 12-16, nattsländor strl. 14-18, bwo strl. 16-20 och blir det trögt trots allt så löser en svart myra alla problem

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Om det inte är för högt vatten i älven så kan du vada det ut till öarna vid campingen. Men vada ut ca 75-100 m nedströms sista ön och gå sedan uppströms till öarna. Runt öarna och på utsidan av dessa (från campingen sett) har jag fått väldigt fin fisk. Fisken går oftast väldigt nära öarna. Ett annat favoritställe är ca 1 km uppströms campingen. Där är det också en ö som delar av älven. Utanför den kan det vara grymt fiske.  https://www.google.se/maps/place/Tolga,+Norge/@62.3719909,10.9086394,15z/data=!4m2!3m1!1s0x466c80361e016d0b:0xde310c550f50647e

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

På flaket nedströms Telnäsetbron (heter den så?) kan det gå riktigt grov fisk och vaka. Även längre ner vid öarna är det bra.

Den fluga vi fått absolut mest fisk på är "Mickes puppa", en busenkel flytande puppa: dubba torrflugedubbing (t.ex. Flyrite) löst på kroken. Borsta ut fibrerna med en stubbad tandborste, först vinkelrätt mot krokskaftet, sedan bakåt. Impregnera. Klart. Jag har haft mest framgång med en brun variant - mellangråbrun bakkropp och mörkbrunt torax.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hallå Bagarn :)

Kom o knacka på hos oss. Vi bor i Elvstua nere vid stranden. Vi har runt 50 års samlad erfarenhet om älven ;)   Vi kör en vit Skoda Yeti med svart tak.

/Peter & Johan

Om ni på väg upp rakar köra genom Trya (Koppang) någon gång innan 20/6.. - slå en plin(d)g!! PM..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej, kommer åka upp med brorsan några dagar v31. Ska bli skoj!

Någon som har ytterligare något att tipsa om? Vi ska tälta, är det bäst på Kvennan campingen?

Mvh Emil

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Någon som vet hur fisket brukar vara under senare delen av september. Funderar på ett besök vecka 37 eller 38 om det nu kan vara en ok tid att besöka glomma.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Någon som vet hur fisket brukar vara under senare delen av september. Funderar på ett besök vecka 37 eller 38 om det nu kan vara en ok tid att besöka glomma.

September/oktober ger generellt färre fisk i jämförelse med slutet av juni/början på juli, åtminstone en normal säsong. Men i gengäld är chansen till större fisk bättre. Det är åtminstone min uppfattning och förhoppning då jag ska dit igen i mitten av september...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ok tack för svar. Då kanske vi springer på varandra :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ska också ta en tur till Kvennan någon gång sept/okt när höstvädret är som bäst. Skönt att bara ha promenadavstånd B) (35 mil...)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har varit där 2 år i rad nu och det är ett riktigt bra vatten för harrfisket sen går de en o annan öring där, för 2 år sedan hade vi bästa fisket från 00:30 o några timmar framåt, dom var uppe o tog nattsländor som kröp på dina vadare t.o.m

Förra året hade vi nordanvind o regn men det kom stora mattor av baetis trots vädret.

Superpuppa,cdc'n elk, knottimitationer, finns många fina platser att fiska på, studera karta, leta öar, sidofåror mm kan bli en tur v.26-27 nån gång

Redigerad med Asplund

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.