Hoppa till innehåll
HåkanViskafors

Veckans Fisk v. 25-2015 - Bobbybazooka

Recommended Posts

Just nu pågår tävlingsperioden för v. 25 måndag - söndag.

-------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------

För att delta med en fisk måste den vara fångad under tävlingsperioden.

Bilder på fisk som deltar denna vecka ska laddas upp i angiven tråd senast tisdag veckan efter. Vinnaren publiceras på onsdagen veckan efter.Man kan delta med alla typer av fiskarter och oavsett fångstland förutsatt att man är medlem i Edgeforumet och att man har fått fisken med flugspö på en bunden fluga.

Alla medlemmar på Edge kan delta, även juryn, moderatorer och ägare får med andra ord vara med och jaga utmärkelsen "Veckans fisk". För att delta ska en tydlig bild på fisken laddas upp i tävlingstråden, samt att längd eller vikt, helst båda ska anges. Ange även vilken eventuell våg som använts, dvs är vikten ungefärlig eller säkerställd med en krönt våg godkänd för storfiskregistrering.

Juryn kommer bland annat att bedömma fångstvattnets potential i förhållande till fiskstorlek. Det är med andra ord inte nödvändigtvis veckans största fisk av en viss fiskart som måste vinna.

Juryns beslut kan inte överklagas.

------------------------------------------------------------

För att delta i tävlingen ska deltagande bilder laddas upp i denna tråd.

Sista tid för uppladdning är tisdag kl 24:00 i nästkommande vecka.

Vinnaren meddelas via mail och/eller IM och priset skickas så snart vi fått vinnarens adress. Leveranstiden kan variera :)

Några har haft problem med rapporteringen då de fotar och dokumenterar med mobilen. Sladdar och trixande gör att de inte får över bilderna på datorn som de vill.

Därför meddelar jag att det är helt okej att lämna rapporter på SMS/MMS på tel 0709-105626.

Lycka till!

Håkan Andersson

-------------------------------------------------------------

Babbla gärna på i tråden. Alltid kul med synpunkter, debatter och kommentarer. Jag kommer ändå att ta mig friheten att radera inlägg som inte är tävlingsbidrag och därefter eventuellt låsa tråden :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett bidrag, körde ett pass igårkväll inriktar på abborre, det började riktigt segt men anade att det skulle bli bättre med skymningen ( väldigt mycket kräftor i sjön som börjar bli aktiva då ) sökte upp en lämplig sluttning med lite träd på bottnet, och la ut första kastet. F*n jag tror jag brände en, eller var det en trädgren? Nytt kast, ser en skugga närma sig flugan, ökar takten och sedan ett tydligt stopp, ser ett stort gap öppna sig och smack där satt den! Nytt pb på fluga, 43cm ( har inte våg med mig tyvärr ) denna fisk efterföljs av en på 42 och en på 38cm, riktigt kul kväll! Abborre på fluga är helt klart underskattat. fiskarna simmar självklart kvar i sjön! 

om någon undrar varför jag inte har "pinnen" som håller upp "bordet" i ringen så är det för jag slår i knäna i den hela tiden, så tog bort den. 

Fluga: 10cm vit zonker bunden på a jensen seatrout size 2

Utrustning : #6 rakt över

post-10796-0-54532500-1434527890_thumb.j

Redigerad med saftjansson
  • Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Mitt bidrag till veckans fisk.

Ganska långt uppe i dom norrländska skogarna stod några fiskar och vakade som galningar vid en liten sidopool till ån. Oklart vad dom tog, men det såg ut som väldigt små nattsländor. Inga dramatiska vak, utan det såg ut som om fisken skulle kunna ligga runt halvkilot på sin höjd.

Jag knöt på en F-fly som ratades gång på gång. Till slut fick jag en att hugga, men den var väldigt liten. Jag tänkte genast "jaha var det småttingar som var här inne och härjade". Fisken fortsatte att vaka så jag överlät turen åt min fiskekompis och förflyttade mig runt poolen. På andra sidan fortsatte jag att kasta på vaken utan att någon ville luras. Flugan hade blivit slemmig av den lilla öringen så jag tog nog upp den två tre gånger och blåste på den för att få den att flyta rätt. Efter att ha nött kast på kast så small det äntligen till! Mothugget var perfekt och fisken rusade tvärs över vattenytan och jag såg då att det var en hyfsad fisk som krokats. Fisken drog ner på botten och började stångas för att sedan dra upp och rusa tvärs över vattenytan igen. Jag ropade på kompisen som kom springandes medan fisken stångades och rusade ut mot strömmen. Jag lyckades få den att stanna och styra den in mot land. Detta upprepades några gånger innan kompisen till slut kunde håva den.

När jag lagt ifrån mig spöet, tagit bort flugan ur mungipan och ska till att lyfta upp fisken så ser jag hur stor den är. Jag uppskattar vikten till mellan 1,5-2 kg. Några snabba foton så fick den simma iväg igen.

Kanske en vanlig fisk för många av er, men för mig är det personbästa på brunöring och fisk tagen med flugfiskespö.

Texten är nog rörig. Skriven på en iPhone så konstig styckesindelning och felstavningar kan förekomma :P

6a68debe8d5b78f200a95a72758be859.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Like 7

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ganska långt uppe i dom norrländska skogarna stod några fiskar och vakade som galningar vid en liten sidopool till ån. Oklart vad dom tog, men det såg ut som väldigt små nattsländor. Inga dramatiska vak, utan det såg ut som om fisken skulle kunna ligga runt halvkilot på sin höjd.

Jag knöt på en F-fly som ratades gång på gång. Till slut fick jag en att hugga, men den var väldigt liten. Jag tänkte genast "jaha var det småttingar som var här inne och härjade". Fisken fortsatte att vaka så jag överlät turen åt min fiskekompis och förflyttade mig runt poolen. På andra sidan fortsatte jag att kasta på vaken utan att någon ville luras. Flugan hade blivit slemmig av den lilla öringen så jag tog nog upp den två tre gånger och blåste på den för att få den att flyta rätt. Efter att ha nött kast på kast så small det äntligen till! Mothugget var perfekt och fisken rusade tvärs över vattenytan och jag såg då att det var en hyfsad fisk som krokats. Fisken drog ner på botten och började stångas för att sedan dra upp och rusa tvärs över vattenytan igen. Jag ropade på kompisen som kom springandes medan fisken stångades och rusade ut mot strömmen. Jag lyckades få den att stanna och styra den in mot land. Detta upprepades några gånger innan kompisen till slut kunde håva den.

När jag lagt ifrån mig spöet, tagit bort flugan ur mungipan och ska till att lyfta upp fisken så ser jag hur stor den är. Jag uppskattar vikten till mellan 1,5-2 kg. Några snabba foton så fick den simma iväg igen.

Kanske en vanlig fisk för många av er, men för mig är det personbästa på brunöring och fisk tagen med flugfiskespö.

Texten är nog rörig. Skriven på en iPhone så konstig styckesindelning och felstavningar kan förekomma :P

grattis till ett vackert exemplar! hur långt upp i de norrländska skogarna? tycker jag skymtar lite snö i bakgrunden, ska själv till kiruna om 3 veckor och det talas ju friskt om att det är vinter uppåt i landet fortfarande :(  

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kollar man kebs. Webcamers så känns det rätt lugnt. Alt artic helia bilder på facebook från sandåslander idag ä.

Pusta ut;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kollar man kebs. Webcamers så känns det rätt lugnt. Alt artic helia bilder på facebook från sandåslander idag ä.

Pusta ut;)

Tack! Nu känns det bättre! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Aa..

visst gör det var lite orolig själv i början på den här veckan men efter kollat runt lite känns det lugnt.

ska upp typ samtidigt som dig.

så kan säkert bli kanon fiske på röding om man får några stilla dagar!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack saftjansson!

Det är inte så långt upp faktiskt. Vi ligger iaf minst 2-3 veckor efter i år. Var snöfritt förra året vid den här tiden...

Redigerad med Bobbybazooka

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Snygg fisk och bra story!

Grattis till "Veckans Fisk"

IM:a din adress så kommer det premie på posten :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.