Hoppa till innehåll

Recommended Posts

trodde faktiskt klingan skulle vara mera skrikigt grön än den verkligen var . på dina bilder ser den kanske ljusare ut än i verkligheten.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jobbar en del i butik och undersökt klassningen på switchspön en del. Vissa tillverkare (ofta amerikanska) 2-handsklassar. Men guideline t ex klassar sina som tyngre enhands. 19-21 g på 7-8#. Efter att ha känt på hardys switchspön skulle jag gissa att greys-spöet klassas på samma sätt. Jag hade provat en lina på 21 g, lite plus eller minus beroende på om du ska UH-kasta eller öh-kasta mest.

Håller annars med föregående talare om att prata med personalen där du köpt spöet.

Har pratat med folk hos rio och hardy ang klassningen och det verkar inte finnas någon bestämd riktlinje som med T ex AFTMA. Passa er för rios app när det gäller rekommendationer för linor till switchspön. De rekommenderar 32-34 g för guideline lxi 8-9# när guideline själva rekommenderar upp till 24 g.

Jag har dessutom svårt att köpa 550 grains (ca 35 g) på hardy jet switch 8-9# switch, alltså samma som på 13' #8 jet. Känner man på spöna är det tydligt att switchen är mycket klenare och sannolikt inte klarar att bära samma som 2-hands storebrorn. Alltså verkar inte det som står på klingan stämma.

Om det är någon som är mer upplyst eller sitter på någon förklaring jag inte har tar jag gladeligen emot den. Jag vet också om att linvikt handlar väldigt mycket om smak och teknik.

Förlåt om jag krånglade till allt. Jag hade provat en switch-lina på 19-24 beroende på hur du ska fiska och allt sånt. Ska med nöje följa tråden.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har följande vackert mellanblå lina på en spole:

"GuideLine LRL Ultra DC 40m Shooting Line 1,0 mm Floating." Vad jag förstår döljer detta monstruösa namn bara ett blått snöre. I ändan behövs någon typ av klump.

Denna bör jag nog försöka väga av själv bl a  genom att testa olika linor och klumpar inom #7-#9.

Någon som känner till ovannämnda lina och dess klumpar?

Wittlocks gav mig det goda rådet att inte köpa en massa klumpar innan jag genom att gaffla med olika linor fått en uppfattning om vad som passar spöt som det nyttjas av mig. Såna råd gillar jag.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har funnit att flugfiske inte är en dedicerad vintersport. :angry: Ingen sport alls enligt mig.

Återkommer gärna senare med rapporter om test när jag och linorna inte blir knaggelfrusna.

Spöt så långt är billigt, stabilt byggt, balanserar väl och är rappt och lättsamt samt kastar linan framåt tillräckligt långt för mig.

Nackdelar är frånvarande spösocka, blanka fula lindningar på ett matt spö och en märklig form på butten.

Dock har" Echo switchspöt" ovan i tråden gått en annan mera kroppslig buttdesignväg :wub:

Vi hörs.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vettigast är nog att pröva en del shooting heads tex rio scandi short versitip etc.. Eller switch chucker.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack för tipset.

Du har säkert rätt. Där är jag monstruöst okunnig. Jag har en liten kokainvåg där jag ibland väger upp gamla linor och gör spetsar av, men de färdiga systemen vet jag inget om. Men jag har ju W-ttlocks :D hemmavid.

GuideLine LRL Ultra DC 40m Shooting Line 1,0 mm Floating. Knallblå lina. Är det en bra bas för att testa shooting heads?

Redigerad med Ingemar

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Solen lockade ut mig och spöt en stund i eftermiddags. Det var inte jättesmart för här är snudd på kulingbyar på land och riktig kuling på havet 500 meter från mig.

Jag hann fiska en dryg halvtimme i en stilla asfaltå nära mig. Sedan upptäckte jag att det yrde bark och knopp från grannens unika körsbärsträd straxt bakom och till höger om mig. Ett par av grenarna verkar nu behöva ympvaxas . Där hade min Bulletlina varit i aktion.

Efter denna övning retirerade jag till kaffe och pipa under köksfläkten hemma.

Iakttagelser. Spöt gillar rappa och accellererande rörelser.

Linrörelsen känns ända ner i handtaget redan vid måttlig belastning.

Jag kastar som en påse nötter.

Spöt kastar linan mycket rakt om man inte är för yvig själv.

Är det ingen annan som känt på detta spö? Jag bryter snart samman av det ansvar som lagts på mina axlar.

Men , vad jag längtar till fiskepremiären med detta spö :wub:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

post-18955-0-36710900-1454002111_thumb.jpost-18955-0-26172100-1454002131_thumb.j

Glömde säga att GL ReelMastern balanserar spöt fint. Och att jag skall ta till mig alla spännande klumpråd som jag fått ovan.Tack för dem.

Imorgon blir det förhoppningsvis riktigt vatten under spötoppen. Och lina med lite längre belastad klump...

EDIT:

Ja jag försökte vända bilderna rätt. Men det knakade så hemskt i skärmen då...

Redigerad med Ingemar
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu är jag så förtjust i spöt att jag är mogen att köpa lösa klumpar.

Bygger det hela med GuideLine LRL Ultra DC 40m Shooting Line 1,0 mm Floating lina som bas . Jag har en sådan, vet inte varför.

Knallar in till husorganet på torsdag. Till dess tar jag tacksamt emot råd.

Fiskar det främst enhands, men det är inget krav.

(Här  hackar bredband och forum laggar. Attans vad man är beroende av den nya tekniken. Felanmälningsmottagaren hos Telia hade något desperat i rösten när han berättade om läget längs Bästkusten just nu.) Garanterad rep 15/2!! Tur att flugor ska bindas . :huh:)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Återkommer med min förra fråga : "Är det ingen mer kompetent kastare som känt på spöt.? "

Jag tycker att det är användbart med glädje tillsammans med många olika linor klasser 7-9 (nytt?). Resten är nog individuellt kopplat till kaststil.

Det enda tydliga jag märkt är att Bulletlina i klass 9 drar iväg  bättre än en i klass 8 (förmodligen inte särskilt uppseendeväckande. ;) )

Nu har jag intet mer att tillföra här, förutom fångstrapporterna förstås :P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej igen.

Spöt och jag får bekänna färg en stund vid Stensån, Båstad, på tisdag. :).

Förutom GREYS spö kommer nya Sameos OPTI switch bidra till vårkänslan.

Någon annan som tänker masa sig dit?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Reumatismoväder och sjuk fru. Fisket flyttat.

Verklighet - Fiske : 2-0

Men det kommer oftast en onsdag...

Onsdag bjöd på kuling med snöglopp. Vid denna vind rinner ån baklänges. Jag stannar hemma utan att skämmas en sekund.

Redigerad med Ingemar

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Min ägarandel i detta spö är nu noll. Nu har jag skapat ett tillräckligt glapp mellan mina spön. Sameo Opal Switch 11´ #6. Airflo 10´6" #7/8 samt ett fjorton fots Hardy i #9

Andra forumsdeltagare må axla manteln att skriva något vettigare om detta trevliga spö från GREYS..

Lycka till / i

Redigerad med Ingemar

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har köpt ett Greys GR50 11'1, #7/8 och behöver linhjälp.

Tänkte köra enbart speys/tvåhandskastning (skagit) och är nybörjare på tvåhandskastning. Vilken (skagit)vikt tror ni på?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kan dela med mig lite av min nybörjarerfarenhet ifrån GR50 tvåhands och enhands. Dock inte switch.

Enhands är verkligen traditionell aktion, jag har en klass sexa och den fick dänga på kusten, trädgården och fjällen. Ett helt bra spö, bättre än alla jag känt på i samma prisklass. Det skall också nämnas att jag gjorde av spöt och fick ett nytt på garantin utan minsta kommentar, så Greys service är verkligen bra! Det är viktigt för mig.

Tvåhandsspön är jag verkligen ingen guru på, men det tog mig 10 minuter att lära mig kasta med ett 14” klass 9/10 GR50 och greys egna ”platinum shooting head system” lina. Spöt kastar sig självt som ett bra mellanprisspö ska göra.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.