Hoppa till innehåll
Bigsalmon

Åååh, vad tråkigt...

Recommended Posts

Köpa sig en privat strömsträcka och göra till ett personligt fiskeparadis får bli mitt tips  ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Den som har mest prylar när han dör vinner ! Ibland verkar det vara så. Men skall tillägga att det är kul att prova nya saker ibland .Brukar unna mig att köpa något för att inse att det inte var bättre , men det ger kunskap under resans gång. Att prova linor kontra spön samt dess egenskaper är inte helt fel !Under den mörka o långa tid vi har fram till säsongen måste vi tillåta oss att vara lite dumdristiga ibland  !

Ps ! Har en egen liten strömfåra med fint harrfiske men ack så långt bort !

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

(Måhända på gräns till OT)

Angående överdrivet ägande och samlande och så.

Vad gör ni med era Hardyrullar? Blir de hyllvärmare, eller utbildas dom till trotjänare och följer med och fiskar jämt utom vid onda klippiga stenkusten?

Mitt problem är att jag för exakt två år sedan fick skaffa en Hardy Bouglé 3 1/2" Heritage i 60-årspresent.

Det är väl nån slags nyare jubileumsutgåva ( utgiven för fira nån glad välkastande  fransman som tjatat sig till grundmodellen för länge sedan). I alla fall är det en kul blank pryl med fult handtag. Men attans grann och stadig.

Den rullen ålades fälttjänst, fick en snutt lina och ett spö. Men milde himmel vad jag skrämdes/skämdes när jag stod vid vattnet och skulle dra av lina. Den så kända Hardyknarren är ju extremt volymstark och motbjudande. På med en diskret Danielsson snabbt som ögat så löste det sig.

Väl hemma igen plockade jag fram smärgelduk och små filar. Isär med rullen och några andra. Insåg att under ytan är vi alla lika och försökte få ner ljudvolymen med trekantiga filade spärrar från andra rullar. Kunde inte få mig till att börja fila i Hardyns buk direkt. Blev inte bättre.

Vad gör jag nu? Börjar samla på andra blanka saker? Fiskar rullen med nästan helt bortfilad knarr? Säljer den och köper något i flug- eller knivväg jag kan övertyga mig om att jag behöver??

Inte undra på att vi ibland kommer till insikt om att att vi är överutrustade...det kommer liksom smygande.

Hjälp

Redigerad med Ingemar
  • Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skaffa en sliten och nött marquis i samma storlek (3 1/2), byt fjädrarna, fiska.

Skall du sälja den så byter du tillbaka till original.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

1. Nötta Marquisfjädrar till Bouglen.  2. Fiska. 3.  Byt tillbaka.  4. Sälj Bouglen. Var det rätt uppfattat Troutman?

Känns bättre att köpa och nyttja gammal Marquis. Sälja Bouglen med en gång och därefter vara nöjd. Slippa blixtra solreflexer vid vattnet.

Eller byta Bougle mot Danielsson ;)

Ohh, detta ägandets bekymmer... :(

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det har du alldeles rätt i. Nu har dom hamnat i rätt vettiga prislägen också.

Jag får väl försöka byta till mig nåt åt det hållet eller tidiga LOOP.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hittade denna tråden nu igen och började fundera. Finns det nån här som vill byta till sig min Hardy Bouglé 3 1/2" Heritage mot något Danielssonsliknande så skicka gärna ett PM.

Behöver rulle  som tar en #6-7 med en aning backing. Eller en liten rackare i Originalserien för mitt Fario 8´#4 eller Vision Kult Fiber i samma klass. Eller vad som helst som är användbart (ej taxvalpar)

Bra presentidé om man vill variera påskpresenten och gå ifrån det vanliga Fabergéägget. De är ju så mycket åttiotal...

Trådkapning? Troligen. Ber om ursäkt. Straffar mig själv med fem rapp över tårna och bejakar varje flytt till korrektare område.

post-18955-0-38230700-1453627349_thumb.j

Redigerad med Ingemar

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.