Hoppa till innehåll
Silverbågen

Nybörjarfrustration.......

Recommended Posts

Såg att Skittfiske sålde 6-fots taperade tafsar för halva priset.....kanske läge att beställa några sådana.....eller så knyter jag ihop något själv....

/S

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Kastar halvlångt (haft svenskt rekord i kasta långt med laxspö)

Sedan jag började kasta kort så fick jag mer fisk :)

Största laxen jag fått fick jag på klumpen + 5 meter.

Hemligheten är att kasta så långt att 99% av kasten sträcker tafsen :)

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skit i polytafsen,taperad nylon i ungefär 1-1,5 spölängd(ibland kortare) beroende på flugstorlek/vikt

Får man fråga varför du ogillar polytafs? Försöker inte provocera utan är bara nyfiken:)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

A..I de kast som kändes som att de var lyckade.....sträcktes också tafsen ut

B...I de kast som kändes mindre lyckade sträckte sällan tafsen ut utan hela paketet landade oftast i en stor hög..

Av någon anledning så blev kasten väsentligt mycket längre när tafsen sträckte ut i samband med kast av typ A ovan......jämfört med när kasten blev av typen B ovan.

Min lekmannamässiga tolkning är därför att jag bör sträva efter att försöka upprepa den rörelse som resulterar i kast av typ A (och som i alla fall hittills har resulterat i längre kastlängder än kast av typ B....) och försöka att undvika de rörelser som leder fram till kast av typen B....

Ingen av kasttyperna har ännu resulterat i fisk (detta har dock varit av underordnad betydelse då det nu har varit fokus på att försöka att lära sig att behärska tekniken..,)...

//S

@sasse Har också varit svensk rekordhållare.....men det var inte i flugkastning

Redigerad med Silverbågen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Får man fråga varför du ogillar polytafs? Försöker inte provocera utan är bara nyfiken:)

Varför addera vikt i spetsen på linan? Blir bara bökigt då du i praktiken förlänger linan med polytafsen. På extremt korta klumpar ökas kastlängden lite iom att den blir längre men på det stora hela så har du inte vunnit särskilt mycket då fått en helt annan lina än den du hade innan polytafsen häktades på.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har haft, och har,ännu problem med kasten. Det är mitt första laxår och jag fick en på min första runda. Nybörjarturen får nog förklara den fisken. Under den senaste veckan har det börjat lossna rejält och det jag slipat till är ankringen av linan samt att jag inte tar i så ini benet vid utkastet. En kort men distinkt rörelse skjuter ut linan till längder jag bara kunde drömma om för två veckor sen. En riktig aha-upplevelse fick jag när jag tittade på Göran Anderssons tvåhandstips på tuben. Från att ha kastat med hela överkroppen så skalade jag ner kasten till mjuka och bestämda kast med en bra ankring. Idag blåste det storm och jag blev osäker på om min nyvunna teknik skulle räcka till men efter första rundan så försvann oron. Kastade ut klumpen och många meter shooting line med minimal ansträngning. Det är bara att nöta och framförallt försöka hitta det som funkar. Försök även att analysera de mindre lyckade kasten. Hur ankrade linan, hade du ordentligt sträck på den osv. Och börja öva med en lina som inte går så djupt - ju snabbare spetsen sjunker desto svårare får du att lyfta linan ur vattnet. Och ge inte upp, Det lossnar till slut.

Lycka till

Lasse 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
6 hours ago Botox sa:

Har haft, och har,ännu problem med kasten. Det är mitt första laxår och jag fick en på min första runda. Nybörjarturen får nog förklara den fisken. Under den senaste veckan har det börjat lossna rejält och det jag slipat till är ankringen av linan samt att jag inte tar i så ini benet vid utkastet. En kort men distinkt rörelse skjuter ut linan till längder jag bara kunde drömma om för två veckor sen. En riktig aha-upplevelse fick jag när jag tittade på Göran Anderssons tvåhandstips på tuben. Från att ha kastat med hela överkroppen så skalade jag ner kasten till mjuka och bestämda kast med en bra ankring. Idag blåste det storm och jag blev osäker på om min nyvunna teknik skulle räcka till men efter första rundan så försvann oron. Kastade ut klumpen och många meter shooting line med minimal ansträngning. Det är bara att nöta och framförallt försöka hitta det som funkar. Försök även att analysera de mindre lyckade kasten. Hur ankrade linan, hade du ordentligt sträck på den osv. Och börja öva med en lina som inte går så djupt - ju snabbare spetsen sjunker desto svårare får du att lyfta linan ur vattnet. Och ge inte upp, Det lossnar till slut.

Lycka till

Lasse 

Denna är suverän!..om en inte tänker på att kasta långt!...bara fiska,.

https://www.youtube.com/watch?v=xnc40QQKiVo&feature=related

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Botox: Jag drog samma erfarenhet när jag började. Det är den första biten av kastet som är överlägset viktigast, hur man lyfter linan och ankrar den, och sen ska man inte försöka ta i och kasta iväg linan. Det räcker med små nätta rörelser nära kroppen med "nedre" handen, då blev det bra mycket mer fjong på grejerna. :) På detta viset kan man kasta i dagar utan att bli trött också.

Redigerad med Einarsson

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Gå en kurs... Om inte kolla in Henrik Mortensen på youtube. Jag är själv självlärd och är inne på min andra säsong med tvåhands, började med skagit... Det var helt klart en fördel nu när jag helt gått över till scandi linor , dels för vackrare presentationer men mer linhastighet!

tajtlines 

/Timmo

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag testade nyligen att tvåhandskasta på natten, det gick käpprätt åt helsike då jag insåg hur jäkla svårt det blev med ankringen när man inte kunde se linan. :D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2016-03-09 at 12:09 Silverbågen sa:

Invigde mitt Loop Opti Switch 7107 i helgen...

Har ej kört tvåhands tidigare så inledningen var inte så kartig....

Hade full upp att vända ut klump o tafs (Rio Short Versitip med Intermediate spets)...shooting line var inte att tänka på till att börja med

Efter en stund började det dock att hända grejer....lyckades t.o.m få iväg några hyffsat lyckade 30+ kast..och tänkte "...det här kan bli skoj!!!"

Ny tur med Switch-spöt idag ......taggad som tusan!!! Här skulle det kastas.......men men

Sitter nu hemma med en kopp kaffe o slickar såren.....ordentligt tilltufsad och nere på jorden igen...

"....det här kan bli skoj!"-citatet ovan får nog ändras till....."det här kan bli frustrerande!!!"

Efter helgens tur som kändes som ett steg framåt så blev det helt klart två steg tillbaka i förmiddags....argh!!!

Var inte i närheten av att upprepa de lyckade 30-meterskasten från i helgen utan låg konstant på sub20....eller var det kanske sub15 om jag skall vara riktigt ärlig... Fattar inte hur jag lyckades få till det sist men något var det uppenbarligen som jag inte lyckades upprepa idag....

Påminner om erfarenheterna från min korta karriär som Telemarksåkare .....premiären gick över förväntan medan andra tillfället resulterade att den karriären lades på hyllan och jag gick istället över till att satsa på carving....

Men men....skam den som ger sig...inget fel på prylarna....så mycket är klart....utan här handlar det uteslutande om att tugga i sig att det beror på skit bakom skaftet....

Bara att bita ihop och nöta vidare.....

Fortsättning följer....

Ta det lugnt , försök hellre kasta snyggt och kontrollerat än att kasta långt och använd så lite kraft så möjligt.

När tajming och den rätta känslan infinner sej så kommer längden automatiskt.

Ola

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.