Hoppa till innehåll
Denho486

T-spets på en hel lina.

Recommended Posts

Tjena alla jag köpte sa switch adapt lina till mitt sage one switch 7. Linan väger 440 grain och har en relativt kort klump som jag tyckte var lättkastad. Till att börja med köpte jag airflo extra super fast sinking polytafs till men tycker inte att den tafsen hjälper mig att få ner tubflugorna tillräckligt.

Har därför nu beställt ett kit med imow tippar light varianten alltså T8 ihopp om att det ska hjälpa mig bättre, det jag undrar är om jag behöver köpa en renodlad skagit lina för att kasta dessa tippar ordentligt eller går det bra även med en hel lina på 440 grain?

Varför jag frågar är för att jag är relativt nybörjare på spey :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Kör 1 meters förlängning med t-18 på ett par av mina Scandi RTG-klumpar i 10/11. Tycker kombinationen fungerar bra, inte superroliga att lyfta kanske. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Aha okey låter ju lovande då! :)

Jag undrar också ifall en t tip sjunker fortare än en polyleader som har samma sjunkgrad? Kommer en t8 tip hjälpa mig få ner flugan mer än en polyleader i snabbaste sjunken så att säga. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ja. Och skit i fjönstafsar, köp T8 och T11 på bulk. Har själv kört 12fot T11 på enhands överhandskast med kortklumpad (GL bullet) #8. Nöden har ingen lag, bara att mosa på så länge det går tills det inte går längre s.a.s

Men glöm inte att linkontroll och en mend gör mer för fiskedjupet än siffran månglarna trugar på dig

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag förstår, ja har köpt lite T8 men blev de nya imow spetsarna. Jag är ganska ny på spey fiske men märkte väldigt fort att en polyleader extra fast sinking inte räckte till i den vattenföring som är nu.