Hoppa till innehåll
Denho486

T-spets på en hel lina.

Recommended Posts

Tjena alla jag köpte sa switch adapt lina till mitt sage one switch 7. Linan väger 440 grain och har en relativt kort klump som jag tyckte var lättkastad. Till att börja med köpte jag airflo extra super fast sinking polytafs till men tycker inte att den tafsen hjälper mig att få ner tubflugorna tillräckligt.

Har därför nu beställt ett kit med imow tippar light varianten alltså T8 ihopp om att det ska hjälpa mig bättre, det jag undrar är om jag behöver köpa en renodlad skagit lina för att kasta dessa tippar ordentligt eller går det bra även med en hel lina på 440 grain?

Varför jag frågar är för att jag är relativt nybörjare på spey :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Kör 1 meters förlängning med t-18 på ett par av mina Scandi RTG-klumpar i 10/11. Tycker kombinationen fungerar bra, inte superroliga att lyfta kanske. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Aha okey låter ju lovande då! :)

Jag undrar också ifall en t tip sjunker fortare än en polyleader som har samma sjunkgrad? Kommer en t8 tip hjälpa mig få ner flugan mer än en polyleader i snabbaste sjunken så att säga. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ja. Och skit i fjönstafsar, köp T8 och T11 på bulk. Har själv kört 12fot T11 på enhands överhandskast med kortklumpad (GL bullet) #8. Nöden har ingen lag, bara att mosa på så länge det går tills det inte går längre s.a.s

Men glöm inte att linkontroll och en mend gör mer för fiskedjupet än siffran månglarna trugar på dig

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag förstår, ja har köpt lite T8 men blev de nya imow spetsarna. Jag är ganska ny på spey fiske men märkte väldigt fort att en polyleader extra fast sinking inte räckte till i den vattenföring som är nu. 

Det som slog mig är dock att en sån polyleader har nästan samma inch per second sjunk hastighet som T8 så blev osäker om jag gjort bort mig och inte kommer märka någon skillnad. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej..

20 hours ago moonshadow sa:

Det lär nog inte vara några problem. Har för mig att en riktlinje brukar vara max halva klumpens vikt till spetsen.

Hej.. NEEEJJ! Det gäller bara Skagit, inga andra linor! Kan inte tänka mig att sätta på en 17 grams tafs på en 34 grams shooting head!  mvh  borano20

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago borano20 sa:

Hej..

Hej.. NEEEJJ! Det gäller bara Skagit, inga andra linor! Kan inte tänka mig att sätta på en 17 grams tafs på en 34 grams shooting head!  mvh  borano20

Vad gäller med en hel lina som jag har då? Det är en SA switch adapt som ska vara en typ korsning mellan scandi och skagit. Ska klara av båda stilarna som jag förstått det. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
19 minutes ago rensvind sa:

Bara kör på det du tycker funkar. Skit i teorin.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Haha ja så är det väll får lov att prova mig fram! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
4 hours ago borano20 sa:

Hej..

Antar att rekommendationen främst avser skagit men jag kan då tillägga att det funkar även med lite "snällare linor" som rio scandi body.

Senast idag kastade jag 6m t14 på min rio scandi 33g. Detta flög fint trots att spetsen väger ca 18g. Kanske inte optimalt, men det går om man får in rätta snitsen. 

Bara för att klargöra. Jag talar alltså om bellys med utbytbara spetsar. Inte heldragna shooting-heads. 

Redigerad med moonshadow

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej.. Ja använder du bara bodyn, utan tip, så har du i princip en.. Skagit. En kombo som inte är heelt optimal är väl inte snällt att rekommendera för en gröngöling?? Så gör i alla fall inte jag, med baktanken att jävelskapet kommer en dag..   mvh   borano20

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
21 hours ago borano20 sa:

Hej.. Ja använder du bara bodyn, utan tip, så har du i princip en.. Skagit. En kombo som inte är heelt optimal är väl inte snällt att rekommendera för en gröngöling?? Så gör i alla fall inte jag, med baktanken att jävelskapet kommer en dag..   mvh   borano20

Sorry för OT, men vad har jag egentligen rekommenderat som är så oschysst? Och vilket jävelskap pratar du om?  

Varför jag valde att nämna riktlinjen "max halva klumpvikten till spets" var ju bara för att tydliggöra för trådskaparen att linan med all säkerhet orkar med lite mer än en ynklig polylaeder på något gram. Så vitt jag kan förstå är denna switch-lina som så många andra "multi-tip-linor" också av tydlig skagitkaraktär. 

T-spets är relativt billigt på bulk och det är ju genom att testa man först kommer underfund med vad som passar ens tycke, smak och förmåga. Så egentligen, ta med saxen och ut och kasta. :)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej.. Ja du skriver själv att kombon INTE är optimal. Jag tycker INTE att man rekommenderar en sån kombo till en nybörjare. Jävelskapet kommer när man börjar dribbla med bodys och tippar som inte matchar. Been there-done that. Man kan bara googla på Mastery Adapt Switch, så ser man att linan INTE är en multi-tip, utan en hel flyt. Så den är som den är. Rekommenderas till streamers och bassbuggar. De är inte speciellt tunga, men tar en del luft. Det är dock en hel del kvar till en tipp på 13 gram. Trådskaparen frågar om han ska köpa en Skagit?? Ja absolut! För djupt fiske, en Airflo FIST head, flyt-int-sjunk3. 440 eller 470 grains, koppla på dina MOWtips, eller en tipp på runt 130 grains, bara å sluta krångla, gå ut å fiska.. Varför göra nått enkelt å effektivt svårare än det kan vara?? För en nybörjare?? mvh  borano20

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 hours ago borano20 sa:

Hej.. Ja du skriver själv att kombon INTE är optimal. Jag tycker INTE att man rekommenderar en sån kombo till en nybörjare. Jävelskapet kommer när man börjar dribbla med bodys och tippar som inte matchar. Been there-done that. Man kan bara googla på Mastery Adapt Switch, så ser man att linan INTE är en multi-tip, utan en hel flyt. Så den är som den är. Rekommenderas till streamers och bassbuggar. De är inte speciellt tunga, men tar en del luft. Det är dock en hel del kvar till en tipp på 13 gram. Trådskaparen frågar om han ska köpa en Skagit?? Ja absolut! För djupt fiske, en Airflo FIST head, flyt-int-sjunk3. 440 eller 470 grains, koppla på dina MOWtips, eller en tipp på runt 130 grains, bara å sluta krångla, gå ut å fiska.. Varför göra nått enkelt å effektivt svårare än det kan vara?? För en nybörjare?? mvh  borano20

Hur är det med en multitip lina som te x scandi versitip short klarar den av mowtippar eller t spetsar? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
5 hours ago Denho486 sa:

Hur är det med en multitip lina som te x scandi versitip short klarar den av mowtippar eller t spetsar? 

Ja,den klarar det

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.