Hoppa till innehåll
flugfiskarn999

Lina till canespö

Recommended Posts

Godkväll på er alla sköna edgare! Jag har skaffat mig ett canespö klass fem 7,6 fot långt, det är ju bara så underbart vackert, men lär ju ha en lina till också. Vet att det är bäst att ha en dt lina till, men vilken lina bör man satsa på? funderar på någon cortland lina men vilken?

Tacksam för svar.

/joel

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Grattis till spöt! Cortland 444 är väl alltid ett säkert kort, SA Trout är inte dum heller. Tycker för övrigt inte det är självklart att använda DT's på mjukare spön, däremot linor som följer aftm och har relativt harmoniska taperingar. :) 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vilket spö är det du har? Kan ju vara olika taperingar o dyl, en del lite långsammare, en del lite snabbare. Har själv ett antal canespön och har testat olika linor och även fått en del rekommendationer från resp. spöbyggare.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Rio LightLine får bli mitt tips, den linan är speciellt utvecklad för Splitcane och glasfiber spön.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Gott folk, hur är en lina "speciellt utvecklad för splitcane och glasfiber" utformad?  Please enlighten me? 

Om nu någon tror att jag envisas med detta för min egen skull, så tror ni fel. Jag gör det enbart i den allmänna bildningen namn, och för att hjälpa till. Alltid beredd på att lyssna och lära dock.

Tar Gärna emot kloka synpunkter 

Tls, Staffan

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det får du fråga Rio om, det är dom som påstår att linan är utvecklad med tanke på mjuka långsamma spön i första hand, jag antar att dom är rätt klassade till att börja med samt att den tydligen har en kortare spets för att ladda spöt snabbare, en Loop Optistream med rätt siffra på kartongen kanske.

Linan är ny och jag har för mig att dom vann ett innovationspris för den i år också, men vad som skiljer den från andra linor förutom vikt och tapering har jag som sagt ingen aning om.

Mer info här....   http://www.rioproducts.com/products/floating/lightline-wf

Redigerad med Ixoye

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag gick igenom hela Rio's linprogram i morse, och tänkte på just den fråga jag ställde här. Hooke's Lag häller även Splitcane, så allt det där med DT-linor och Cortland Classic Sylk och pesikofärgade diton och att de skulle passa bättre på just SplitCane,  är bara nonsens om ni frågar mig. Om någon kan komma upp med ett (1) bra argument som förklarar varför de skulle kunna vara bättre för träfibrer och glasfiber så är jag beredd att ändra mig, om argumentet håller vill säga. 

Jag gillar DT-linor, och jag har tre goda argument till det. Samtliga gäller för både kolfiber,  träfibrer och glasfiber.  

Tighta lines

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej
En lina med korta klumpar är i det närmaste värdelös för baboospön man har ingen koll på linan i ringarna, vill man fiska med riktade kast inte bara vräka ut lina det gör man inte med mjuka spön då ska man ha andra kolpinnar, en bra LB-lina är fungerar om klumpen upp i mot 15 m då finns styrning kvar men bäst är en DT.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag använder mina canespön uteslutande på korta distanser och gillar att använda DT-lina. Det spö jag använder mest är ett Quadtaper 7'6" #5 byggt av L-G Dahlin (som skrivit här ovanför) och på det kör jag en stum Airflo DT5F. Fungerar alldeles utmärkt och den stumma linan kompenserar spöets något långsammare aktion vid mothugg.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det blir lite begränsat att tala om "splitcanespön", "kolfiberspön" och "glasfiberspön" då de kan skilja sig ganska rejält inom respektive material. Jag har t.ex. ett 7' #5 som jag fiskar i små och medelstora strömmar med; då föredrar jag en DT-lina av olika skäl, främst för att den känns lättare att menda och rollkasta. Jag har ett 8' #7 som jag använder till havsöringsfiske på kusten, då föredrar jag en Snowbee WF7 med IM-spets. Ett tredje spö är 8 1/2'  #7-8 och det har jag att kasta en sjunkande shooting head med, när jag fiskar regnbåge med Boobie på hösten. Har även ett 8' #8 som funkar utmärkt med SA Hot Line, vilken har en väldigt kort klump. Dessa spön, (alla splitcane) är väldigt olika varandra vad gäller kastegenskaper. Det går att bygga splitcane för i stort sett samma syften som andra material. I vissa fall (långa tvåhandsspön t.ex.) kan de bli en aning tunga, men det finns fördelar med det också.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Intressant diskussion. Jag läser och tar in flera argument, även om de i rent fysikalisk mening inte håller enligt mig. Men, det finns tre saker som fångar mitt intresse;

L-G Dahlin, är det så att ringarna är annorlunda på Splitcane än på grafitspön?  Om så är fallet så kan man ju kanske säga att det är bättre med en tjock DT på ett Splitcane, för vissa i alla fall. Men det bygger i sådant fall på ett antagande om att ringarna är större på Splitcane. Jag menar bara att förhållandet mellan lina och ringar ska sträva efter att bli detsamma på Splitcane och grafit.

Johan, jag köper ditt argument om att en stum lina kompenserar för ett mjukt spö. Men det finns ju mjuka grafitspön och styva splitcne också. Så i rent logisk mening blir det svårt att försvara påståendet "Vissa linor är bättre på Splitcane". 

Joakim, jag tycker du sammanfattar det bra i din post, som uteslutande handlar om att välja lina efter fiske (situationer och olika kast). Du inleder dessutom med att nämna att det finns olika typer av Splitcanespön.

Mitt påstående, att du inte kan välja lina till spön, håller jag fast vid. Med det sagt, vill jag säga att det inte är samma sak som att alla ni därute inte kan föredra olika linor till olika spön. Men någon generell regel typ "Splitcane ---> Lina X är bäst" finns det inte stöd för om ni frågar mig.

Flyrod, verkningsgrad är ju mängden tillgodogjord energi i relation till mängden tillförd energi. Om ett splitcanespö har sämre verkningsgrad än ett grafitspö så innebär det i praktiken att temperaturen stiger snabbare i en splitcaneklinga än i en grafitklinga. Jag finner det osannolikt att, om så är fallet, det är av betydelse (har aldrig upptäckt någon temperaturökning i något spö). Det innebär i sådant fall också att canespön nöts ner fortare pga friktion i fibrerna.

Allt gott

Staffan 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 minutes ago Flyrod sa:

Staffan, jag har termoelement med trådlös teknik fastsatt på klingan som jobbar på 12.6 Ghz-bandet (2.4 Ghz är ute nu). Dessa sänder signaler till min tempmätare som loggar allting och där så har jag sett att toppen är 15% kallare än vad spöt är i mitten. Beroende på vind, luftemperatur och luftfuktighet så  måste man räkna på kyleffekten också. Nog om det....

Jag menar självklart att grafit är ett lättare och starkare material än både glas och bambu, vilket korrekt använt ger effektivare spön. Med x mängd tillsatt energi så får man inte ut lika mycket med de tyngre klingorna i glas eller bambu som man får med en grafitklinga. På ren svenska, de kastar inte lika effektivt/långt, eller det är mer slitsamt att kasta med dem för att nå samma distans.

Jag menade först att en lina med kort klump borde vara snällast mot ett sådant spö och tillåta hyfsat långa kast. Klumpen får spöt att böja sig och skjutlinan gör resten av jobbet. Sedan så tyckte några av boysen att längre klumpar var bättre på canespön, även DT-linor. Det är här som jag inte får ihop det. Vad "bättre" betyder blir då en tolkningsfråga för mig. Min erfarenhet inom cane-segmentet är begränsad och min linteori stämde inte överrens med hur boysen upplevde det. 

Sluta å svamla ! ..å kör på feeling. Hur svårt kan det vara?:D

• Like 5

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag föreslog Cortland Peach, inte för att den är bäst till cane, utan för att frågeställaren var inne på DT och Cortland. Har använt den över 30 år, dock inte till cane utan till Winston LT och Sage LL. Mjuk, följsam och hållbar. Lägger lätt 15-18 meter utan ansträngning, även om det sällan behövs i harr och öringströmmarna. Och det är jäkligt skönt att nte behöva fastna i lindjungeln med alla märkliga taperingar.:)

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kul med linfreaks! Tolka nu inte detta som att ni inte kan ha favoritlinor. Det är bara de grova generaliseringarna jag vänder mig mot.

Det kan mycket väl vara så att en lina passar osedvanligt bra till ett spö, för DIG. 

Märk väl, att det då egentligen är massan på linan tillsammans med din kraftisättning som belastar spöt önskvärt, enligt ditt sätt att bedöma vad ett bra kast är. Det är inte linan som passar speciellt bra till spöt, generellt.

Ställ gärna frågor i kastarean också, t.ex. om hur man kan anpassa sin teknik efter en viss utrustning. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Folk som fiskar glas och bambu är ofta lätt nostalgiska. Då gillar man även lintaperingar som är lite old school. Typ DT med tunn diameter som på en silkeslina. Så enkelt kan det också vara, helt oavsett linans beteende. Och tro mig, såna känsloaspekter är lätta att bygga marknadsföring kring.

Själv gillar jag tunna linor eftersom dom skär vind bättre och plaskar mindre. Klumplängd varierar jag beroende på storlek på vatten, snarare än typ av spö.

Favoritlina? 406 Lines... 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
56 minutes ago Christian sa:

Folk som fiskar glas och bambu är ofta lätt nostalgiska. Då gillar man även lintaperingar som är lite old school. Typ DT med tunn diameter som på en silkeslina. Så enkelt kan det också vara, helt oavsett linans beteende. Och tro mig, såna känsloaspekter är lätta att bygga marknadsföring kring.

Själv gillar jag tunna linor eftersom dom skär vind bättre och plaskar mindre. Klumplängd varierar jag beroende på storlek på vatten, snarare än typ av spö.

Favoritlina? 406 Lines... 

Så sant, Christian. Det finns många gamla "sanningar" inom flugfiske, trots att de inte alls är speciellt sanna.

:)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Finns det någon som testat Rio's nya LL lina på ett mjukt spö? Funderar själv på att prova den på mitt nya Circa.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej
Det fanns en mycket bra lina Imago tyvär så tillverkas dom inte, WF & LB, just nu är det silkeslina som gäller tunna skär bra i vind DT, en bra lina var också Cortlands clasic sylk WF&DT, har också presentation en lina som fladdrar i ringarna duger i strömvatten där man inte behöver presentera en fluga.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
12 hours ago Staffan Dahlbom sa:

Johan, jag köper ditt argument om att en stum lina kompenserar för ett mjukt spö. Men det finns ju mjuka grafitspön och styva splitcne också. Så i rent logisk mening blir det svårt att försvara påståendet "Vissa linor är bättre på Splitcane". 

Allt gott

Staffan 

Jag är helt med på ditt tåg, Staffan! Jag bara redogjorde för vilken lina jag använder för tillfället till just det spöet. Jag vill påstå att jag gillar samma linor till alla mina spön, oavsett material eller aktion. Jag gillar linor med lång klump och för mig passar de bra till alla mina spön.

Jag har några canespön, och de skiljer sig avsevärt vad gäller aktionen. Ett är till och med för styvt för att passa mig fullt ut, då använder jag hellre ett mjukare grafitspö för att få den rätta känslan.

Har det alltid funnits styva canespön, eller är det en modern uppfinning? De gamla spön jag testat har utan undantag varit väldigt mjuka. Det kanske "skulle vara så"?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
7 hours ago Ixoye sa:

Finns det någon som testat Rio's nya LL lina på ett mjukt spö? Funderar själv på att prova den på mitt nya Circa.

Mjukt och mjukt, det är ju uppenbarligen väldigt subjektivt ;) 

Jag har den i WF-utförande till mitt Scott G2 884. Det är en fin kombination och linan både kastar och fiskar väldigt bra. Det är en omställning att kasta med en mörkbrun flytlina, kastandet blir inte lika visuellt som man kanske är van vid. Men det är en vanesak. 

Redigerad med Jonas_P
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 minutes ago jlindengren sa:

Såna här ringar har jag på mitt havsöringsspö; håller en saltklibbig lina borta från klingan.

Garrison-212E-SS-5.jpg

Tittar de inte snett på dig, puritanerna? ;)
Jag satte enbenta på ett canespö #3 och det var inte populärt i alla läger. Fick t.o.m. kommentarer ute vid vattnet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.