Hoppa till innehåll
Blåmesen

Blåmesen och Goddard's lilla tråd om fiske och flugbindning

Recommended Posts

God dag/kväll/morgon alla edgeare och välkommen till min (Blåmesen) och Sir Goddard's lilla tråd om fiske och flugbindning.

Vi är stationerade och fiskar mestadels i små bäckar, åar och sjöar i västra Götaland, även om fisketurer utsocknes förekommer det med.

Här kommer vi skriva om våra upplevelser, misslyckanden, och allt som hör fiskelivet till.

Själv har jag fiskat sedan 5 års åldern, och flugfiskat sedan jag fyllde 10. Goddard´s å sin sida började fiska seriöst förrförra året, men har inför 2017 bestämt sig för att börja spinnfiska med flugtackel (Har inte lyckats få han in i flugfisketräsket ännu, men det kommer.. ). Nytt för oss båda två är dock fisket i små strömmande vatten, något som visat sig utmanande ändock spännande.. Input och tips på hur vi kan utveckla vårat fiske mottages med tacksamhet. Och ifall någon undrar, nej, vi är inte "tjuvfiskande ungdomar", antingen så har någon av oss frågat markägaren/fiskerättsägaren om lov eller så har vi köpt fiskekort.

Bifogar ett par bilder på några fiskeplatser.

Mvh

/Blåmesen och Sir Goddard's 

20151010_151604.jpg

20160529_165502 (1).jpg

Redigerad med Blåmesen
  • Like 4

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Bör man slå till och köpa ett skinn?

Då jag bara hört gott om flymfer eller mjukhacklade våtflugor har jag givetvis börjat binda sådana, de är simpla men för mig mycket inspirerande flugor som tillåter att experimenteras med.

Band av den anledningen några i krokstorlek 14 idag, då jag inte har ett helt rapphöneskinn får jag använda mig av de olika påsarna man kan köpa, och de är visserligen billigare (vilket är ett stort + när man inte har någon egen inkomst..), men ack vad få användbara fjädrar det finns. Och dem som väl finns är oftast för stora för små storlekar. Fjädrarna på bilden är det som blev över, kan finnas någon bra fjäder kvar, men den verkar inte vilja bli funnen isåfall..

Hur kommer det sig att jag kan binda på st. 14 med för stora fjädrar då? Det är tack vara detta knep av mipert, kan vara lite trixigt att få alla fibrer jämnt utspridda runt kroken men det brukar gå hyfsat efter lite övning. Band även en fasanstjärtsnymf men den blev så dålig att den inte får vara med på bild (till och med sämre än flymferna).

Materialet i flymferna:

Dubbing av oliv bäver, ribbing av koppartråd, hackel av rapphöna (tydligen), band även in lite av en glittrig dubbing innan jag vek över hackel fibrerna mot krokögat för att få ett lite skimmer i thorax.

IMG_3735.JPG

IMG_3730.JPG

Redigerad med Blåmesen
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu har man bundit flugor i ett år.

Egentligen är det en smärre överdrift. Jag började visserligen binda för drygt ett år sedan, men att jag skulle ha bundit hela det gånga året, njae.. 

Jag har nog bundit runt en 200 flugor, men en klar majoritet av dessa är nog inte värda att kallas för fluga, då de mer liknar en krok som det råkat fasta lite skräp på. :unsure:

Det var i ovanstående stil jag började och kom fortsätta med under några månader till dess att jag slutade nån gång i april. När bindstädet återigen togs fram i höstas har jag verkligen kommit att undra hur man tänkte ibland. Men är man nybörjare så är man. :) 

När man till slut förstått att man kanske inte behöver använda maximalt med tråd, och för den delen även material, har det börjat gå mycket bättre.. Nu är dock brist på krok en vanlig företeelse, och jag brukar vara tvungen att ta fram rakbladet om jag vill binda på en vanlig torrflugekrok. Men när ändå skitflugorna åker fram (de är givetvis dessa jag snor åt mig kroken ifrån), kan det vara intressant att jämföra de flugor jag band då mot de jag band härom dagen.

Förhoppningsvis ser man vilka som är vilka på bilden (om en int´ gör det så skyller jag på kameran :P )...

/Mvh!

20170115_193624.jpg

Redigerad med Blåmesen
  • Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kom att tänka på en sida som var (är) mycket användbar när jag var (igen, är) nybörjare och hade funderingar kring material och tekniker, nämligen Flydressings hemsida. Sidan är under uppbyggnad, så allt finns dock inte med (ännu).

Om länken av någon anledning inte skulle fungera i framtiden - http://www.flydressing.se/bindteknikflugmoenster/bindteknik.aspx

Redigerad med Blåmesen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Konsten att sortera flugaskar..

Är något jag precis kastat mig in i.. Efter att ha tröttnat på allmänt stökiga flugaskar bestämde jag mig för att helt sonika rensa ur alla askar och placera om alla flugor, en efter en..

Men det var ju det med själva sorteringen, ska torrflugor, nymfer, streamers o.s.v. sorteras för sig eller ska det vara sorterat efter vilken insekt flugan ifråga är tänkt att imitera? För egen del blir det en kombination, nämligen något i denna stilen:

• En ask med streamers och zonkers, dock bara "imitationer" (med undantag) då jag ändå inte fiskar med orangea rattmuffar. ;)
  • En liten ask med danicor och vulgator till försommarfisket.
  • En heltäckande ask med beprövade (inte av mig dock) mönster för alla stadier i både dag-och nattsländornas livscykel, allt från den lilla nymfen till spent spinners. 
  • En eller två myran liknande askar (beronde på hur många askar/flugor det finns) åt resterande torrflugor, nymfer och våtflugor som inte är med i ovanstående ask.
  • Och så den sista ask, en liten sådan, till fisket i små åar och bäckar. Tänkte mig några harörenymfer, klinkhammer, nån till kläckare, ett par landlevande insekter (är ju tydligen viktig föda för fisk i små strömmar), en hackelfluga som dagslända och så f-fly (fick min första öring på en sådan). Något annat som bör ha med?

Det blir förresten inget av det där rapphöneskinnet jag "pratade" om, för nu blir det nämligen streaking caddis och goddard's till Goddard för hela slanten. :lol:

IMG_3792.JPG

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Snart dags för årets första fisketur!

Jepp, snart är det dags! Isfiskarna fångar ju tydligen fisk, så bara det inte blir minusgrader och ösregn så bär det av till helgen! Tänkte använda en variant på wolly bugger , och förhoppningsvis misstar någon fisk den för en liten gädda eller abborre.. :)

IMG_3749.JPG

Lite experimenterande med kläckare och annat har det även blivit... Tyvärr var kroken lite för tung på hjorthårskläckaren, men flugan med en liten vinge/bubbla av golvläggningsfoam fungerar desto bättre. Den håller sig precis under ytfilmen och det är omöjligt att få den att sjunka. Det ska bli skoj att binda lite fler varianter av den och testa i kläckningstider. Förutom det syns även några natt och/eller bäcksländor samt en goddard's caddis liknande fluga på bild.

Dålig bild...png

Redigerad med Blåmesen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2017-01-21 at 16:58 Blåmesen sa:

Konsten att sortera flugaskar..

Är något jag precis kastat mig in i.. Efter att ha tröttnat på allmänt stökiga flugaskar bestämde jag mig för att helt sonika rensa ur alla askar och placera om alla flugor, en efter en..

Men det var ju det med själva sorteringen, ska torrflugor, nymfer, streamers o.s.v. sorteras för sig eller ska det vara sorterat efter vilken insekt flugan ifråga är tänkt att imitera? För egen del blir det en kombination, nämligen något i denna stilen:

• En ask med streamers och zonkers, dock bara "imitationer" (med undantag) då jag ändå inte fiskar med orangea rattmuffar. ;)
  • En liten ask med danicor och vulgator till försommarfisket.
  • En heltäckande ask med beprövade (inte av mig dock) mönster för alla stadier i både dag-och nattsländornas livscykel, allt från den lilla nymfen till spent spinners. 
  • En eller två myran liknande askar (beronde på hur många askar/flugor det finns) åt resterande torrflugor, nymfer och våtflugor som inte är med i ovanstående ask.
  • Och så den sista ask, en liten sådan, till fisket i små åar och bäckar. Tänkte mig några harörenymfer, klinkhammer, nån till kläckare, ett par landlevande insekter (är ju tydligen viktig föda för fisk i små strömmar), en hackelfluga som dagslända och så f-fly (fick min första öring på en sådan). Något annat som bör ha med?

Det blir förresten inget av det där rapphöneskinnet jag "pratade" om, för nu blir det nämligen streaking caddis och goddard's till Goddard för hela slanten. :lol:

IMG_3792.JPG

Det är lite svår de där med att hålla ordning i askarna, det brukar bli en röra:P

Jag har alltid en experiment ask som ligger i bindnings lådan å den är ett måste att ha med på fisketuren för att testa nya mönster och material.

Hls Magnus 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det där med en ask med testmönster lät inte så dumt! Får spara några rader i nån ask till sådana. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
21 hours ago Blåmesen sa:

Det där med en ask med testmönster lät inte så dumt! Får spara några rader i nån ask till sådana. 

Det blir lättare att hålla ordning å hitta de nya experimenten med en egen liten ask:)

Hls Magnus 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Då var årets första fisketur avklarad

Det gick som förväntat uselt. Vindstilla, frost , lätt dimma och runt nollstrecket var dagens prognos.  Ån som jag (Goddard's skippade denna gång) fiskade i är ganska liten, den är mer som en stor bäck, och både flugan och jag fastnade i alla möjliga och omöjliga grenar, buskar och träd. Roligt dock att få komma ut lite, trevligt var även att solen bröt fram sista halvtimmen och att en rådjursflock på cirka 10 djur betade på en åker bredvid.

Ska försöka komma ut på ett pass en gång i veckan från och med nu, med förhoppningen att jag lära mig hur jag ska smyga och kasta bättre. 

Namnlös.2.png

Redigerad med Blåmesen
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Freak sa:

Det blir lättare att hålla ordning å hitta de nya experimenten med en egen liten ask:)

Hls Magnus 

Visst är det så, men då jag inte har särskilt många askar får det duga. Tänker mig att jag endast (om jag inte fiskar i en sjö eller större å/älv) kommer ta med mig en liten ask (med garanterade undantag), närmare bestämt asken till bäckfiske. Ena halvan ska bestå av diverse måstehamedflugor, och den andra med testflugor samt imitationer av vad som kläcker för stunden. 

Men skulle förvånar mig föga om det slutar med att alla askarna åker med ändå.. :unsure:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Trasig lina..

Kastade min numera dagliga halvtimme ute i trädgården, när jag på något sätt lyckades ha sönder min relativt nyinköpta fluglina (mars, förra året).

Övade på överhandskast (#3:an) när det plötsligt visslade till mitt i en linbåge. Trodde att det i vanlig ordning var tafsen som krånglat, då jag ju då och då fastnar i träd och allmänt bös. Men icke, det var inte bara hela tafsen som var borta, utan även den däringa tjofräs grejen som man lätt byter tafsen med (minns inte vad sådan kallas) och toppen på fluglinan med tillhörande ögla.. Linan såg inte ut att vara avsliten såvitt jag kunde se, mer avklippt av nån illasinnad tall. Gick ett antal varv mumlande och förbannande där jag hade kastat, men eftersom att solen och temperaturen var på väg ner, och humöret inte var på topp, får jag leta vidare i morgon bitti..

Något trevligare är att jag eventuellt funnit en ny fiskeplats, och det såg ut som ett mycket fint vatten. Håller på att reda ut vem som äger marken och/eller fiskerätt där.. :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Som ni märker är jag väldigt aktiv här, mäkta stolt över mig själv.

Jaja, blir väl förhoppningsvis ändring på det när temperaturen stiger! Är allergisk mot kyla :P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nya krokar

Fick äntligen tummen ur och beställde krok nu i veckan (tisdags, kom idag (torsdag), trevligt med snabb frakt!), allt från st. 10 till 20.. Ska bli kul att även få binda lite på relativt små krokar! Har bundit på st16 som minst innan. Men nu måste jag bygga någon slags hylla som jag kan hänga dem i.. 

Blir ju alltför lätt så stökigt annars. :unsure:

Baetis Rhodani i st. 18. Ber om ursäkt för en katastrofalt dålig bild, inget stativ, dåligt objektiv och halvtaskig belysning..Baetis.png.e72717593fd688108df7fdc89b1dda01.png

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Gokväll!

Efter att mitt förra handtag i härlig hårdplast spruckit, och förövrigt var väldigt obekvämt, slängde jag ihop ett mysigt trähandtag istället! Knappast det vackraste gud skådat, men iaf funktionellt och bättre än det som satt där innan... Hoppas det ska tjäna mig väl under många fisketurer framöver!

Är helt enkelt en vedklabbe jag drog fast i skruvstädet, och sågade ut en rektangel från. Sedan täljde jag den till en någorlunda rund cylinderform, och filade lite för en mjukare yta. Planerar även att olja in det i framtiden, men måste inhandla en dunk linolja först... Fortsättning följer! =)

//Sir Goddard´s

DSC_0003.thumb.JPG.1f1d567bce88c182a3a5d3acff6faa4b.JPG

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Då har ett sportlov kommit och gått..

Och visst blev det en del fiske & flugbindning under dagarna. Lyckades till och med få Goddard's att prova på flugbindning! Något som väl blir ett måste förr eller senare, med tanke på hur många flugor/drag vi båda tappar under våra så kallade fisketurer.. I övrigt tänkte jag ta och skriva lite mer om vad jag brukar använda vid mitt flugbinderi, delvis för att själv få koll på vad jag har. 

Började min "flugbindarkarriär" när jag fick flydressings startkit i julklapp förra julen.  Och som de flesta flugbindare nog vet är det inte särdeles lätt i början... Första kvällen spenderades exempelvis med att överhuvudtaget försöka få fast bindtråden på kroken, och det utan resultat. Dagen efter var lyckligtvis en ögonöppnare, när Johan Klingberg förklarade vad alla konstiga tandläkarverktyg var till för på TV-skärmen, och hur i hela friden man skulle transformera en hög med fjädrar, krok och päls till fiskeflugor.

Och lite senare följande år, en dag sent i maj närmare bestämt. fångade jag min första öring vid en forsnacke, med en hemmabunden F-fly..  

Och nu sitter jag här, och babblar om det på ett flugfiskeforum. :huh:

För att återgå till mitt flugbindande, är jag en sådan som helst och gärna binder "klassiska fiskeflugor" samt med naturmaterial. Menar alltså flugor som fasansjärtsnymfen och all världens möjliga fronthackelflugor, och de sistnämda gillar jag knappast för att de fiskar bra, utan endast för att jag tror att de gör det.. Det skumma är att jag sitter här med all världens moderna material och flugtyper, som foam, no hackleflugor, biots, syntetisk dubbing och crystal flash...

Hur som helst så jag tar och pratar om vilka spön jag har till att börja med. 

• Ett flugspö i klass #3 (Guideline exeed 7'3)
  • Ett flugspö i klass #5/6 (ifrån ett nybörjarkit, 9')
  • Ett spinnspö (:ph34r:) med trasig rulle efter sommarens makrillfiske.. (vänta INTE med att spola av fiskeutrustning du använt i havet med sötvatten..)

Rullen (använder samma till båda), är en lamson liquid, byter helt enkelt spole om jag byter spö. Men linorna då?  Det som i princip är viktigast?

Huvva, nä det vill jag inte nämna. Vill inte riskera att hamna i linträsket det med.. Räcker med att jag blandar ljusgrå dubbing med mediumljusgrå dubbing.. Bifogar ett par bilder på fula flugor i fin ask (den med dag/nattsländor) och ett spö (#5/6:an).

I övrigt har jag bestämt mig för att bli en trädfiskare, mycket lättare och man får alltid napp (om man inte bor på kalfjället iaf).

IMG_3996.thumb.JPG.7deed46d9557a92721c2b18eae14e7c0.JPGIMG_3985.thumb.JPG.ab1458423f8b033b77cf18166979094c.JPG

Redigerad med Blåmesen
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Majfiske.

Nu var det en tid sedan jag skrev senast. Under den nu gånga tidsperioden som uppenbarligen inte spenderats skrivande här, har jag besökt två fiskemässor (Halmstad, Jönköping), fångat årets första fiskar (gädda på spinn...) samt haft min PRAO hos den fiskevårdande "enheten" vid Sportfiskarna (en mycket intressant vecka!).

Öringfiske har det inte lagts så mycket tid på som man kanske kunde önska, och även om jag fiskade både i fredags, lördags, söndags och förmodligen idag med, har ju tiden en fallenhet att gärna vara förbi innan den ens var här, och jag skulle inte bli förvånad om det snart är jul(i).

Men nu får det vara slut på skrivandet, jag ska ju faktiskt iväg och fiska.. 20170507_112845.thumb.jpg.0baa3226ef8d81cc7a6901f3fc67260c.jpg

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.