Jonas

Ny tävlingsutrustning i Edge Casting Cup 2017

26 inlägg i detta ämne

Hej på er.

Snart är det dags för Sportfiskemässan på Elmia 17-19 mars och som vanligt kör vi Edgeflyfishing Casting Cup på mässgolvet.

Vi har beslutat att byta ut tävlingsutrustning till i år och följande utrustning är det vi kommer använda till samtliga tre discipliner:

kasttävling 2017_fb.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Här hittar ni tiderna för kval och för finaler:
http://www.easyfairs.com/sv/sportfiskemaessan-2017/sportfiskemaessan-2017/program-aktiviteter/kastbana/

Som ni ser står det UTOMHUS före tiderna på söndagens tävling i Trout Distance. Förklaringen till det är att vi är osäkra på om vi ska köra den tävlingen ute eller inne. 

Problemet inomhus är att kastbanan bara är 20x50meter. det innebär att den är för kort egentligen. Jag har däremot funderat på om det inte är bättre att köra tävlingen inne ändå? Publikmässigt och vädermässigt är det en stor fördel. Sett till hur kasten kommer behöva utföras är det givetvis en nackdel men samtidigt blir det lika förutsättningar för alla.

Skulle det vara möjligt att begränsa möjligheterna till bakkast kraftigt i den här tävlingen och fortfarande få till en livskraftig tävling? eller är det bättre att vi bestämmer att vi kör utomhus? Jag vill gärna ha era kommentarer på det här. som läget är just nu har vi möjlighet att välja hur vi göra med tävlingen på söndag.

Det är plexiglas både bakåt och framåt på kastbanan.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det kommer at blive interessant tavling med den lina, tapering inte bra for switch, och overhuvedet kast kommer at gå längre i plexiglasset.

Vett inte om det er nok at begrænse backkastet!

Mvh

Lasse

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kanske det ville væra bättra om man brugte vision Vibe 65 linan, når nu pladsen er trang?

Mvh

Lasse

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
8 hours ago Karlsson sa:

Kanske det ville væra bättra om man brugte vision Vibe 65 linan, når nu pladsen er trang?

Mvh

Lasse

Hej Lasse.

Har du provat XO linan? Jag har fiskat en del med linan i WF5F i både sjö och strömmande vatten. Det är en väldigt lättkastad lina som laddar snabbt. Vill mena att linan funkar utmärkt för underhandskast. Ridgecoatingen ger linan ett bra skjut och det är en stabil och fin tapering på linan. XO är en bra allroundlina och jag tror linan kommer funka bra. Jag har kört en del med Vibe 65 också och jag kan tycka att det är en mer begränsad lina med långt ifrån samma stabilitet pga sin korta klump om vi ska jämför dem. 

Men utrymmet är en begränsning. vi kan kasta diagonalt och få i så fall ut 3-4 meter till på banan. Jag tror nästan vi måste testa lite under torsdagen innan vi tar ett definitivt beslut. Är det praktiskt möjligt att få till en kul tävling inomhus så måste det vara ett förstaval. Går vi ut så tappar vi publiken och vädret i jönköping brukar sällan vara vindfritt. Just nu känns det som att det är väl värt att ta några begränsningar om vi kan genomföra tävlingen inomhus.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej Jonas

Har inte provat XO linan, bara tittet på taperingsbild hos Vision, om den er bra på vattenkast er taperingsbild fel.

At du har let at "ladda" dit spö med kort lina sitter jo just i at vektfordelingen er frem i linen, som eks. Rio Gold. Det går an at vattenkaste med det hele, men bra linor til vattenkast bruker have den omvendte tapering. Och mener du inte visions HIflo coating, ellers vidste jeg inte at dom nu fik lavet linorne hos Airflo istellet for Cortland :-)

OM vi bara har 50 meter at kaste på, så vil inte ens diagonalt gjøra noget, det er ret at diagonalt er der maks 53,85m, men det er jo bara i den linje, och der bliver en mycket snæver kastbana så.  Derfor jeg foreslår en lina med kortere klump. Jeg har kastet mycket i haller med 45-50 meters utrymme, och enten kaster man ind i væggene i alle retninger, eller ochså måste man have så lite line ute at man inte har vektdelen ute på linorne om de inte er reelt kortklumpede. Och har man inte den del ute, da er det inte så roligt at kaste distans.....

Med 6,5 meters klump, 2+ meters overheng, 3 meters tafs, och full strekt bakut, er vi jo ute i at man skal have en 15+ meters utrymme back startlinjen, och da går det jo bra med overhuvedet kast inde på banan, da jeg tvivler reelt på at nogan kan kaste den korte klump line mere end 30 meter ;-)

Mvh

Lasse

Redigerad med Karlsson

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Karlsson sa:

Nervøs for hvad?

Mvh

Lasse

För allt!..:D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
4 hours ago Karlsson sa:

Med 6,5 meters klump, 2+ meters overheng, 3 meters tafs, och full strekt bakut, er vi jo ute i at man skal have en 15+ meters utrymme back startlinjen, och da går det jo bra med overhuvedet kast inde på banan, da jeg tvivler reelt på at nogan kan kaste den korte klump line mere end 30 meter ;-)

Mvh

Lasse

Det jag kallar för spinnfiske :D 

1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Ismo sa:

För allt!..:D

Nej, synes bara inte en tavling hvor 1-10 plats er den samma längd da man kastar ind i en væg :lol:

Mvh

Lasse

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago peke sa:

Det jag kallar för spinnfiske :D 

Ah, skal man fiske skal der krok på linan, her kaster vi, och der er inte forskel likaväl B)

Mvh

Lasse

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
27 minutes ago Karlsson sa:

Nej, synes bara inte en tavling hvor 1-10 plats er den samma längd da man kastar ind i en væg :lol:

Mvh

Lasse

Fattar fortfarande inte vad du menar lr. skriver..:lol:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Lasse menar att det inte är någon idé att använda en LB eller liknande så länge kastbanans totala längd inte överstiger 50 m. Då kan vi lika gärna kasta med en "Short Belly". Det är ju lika för alla.

1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag tror inte på vibe 65. Det är en extrem lina och jag tror inte den kommer prestera alls lika bra som XO.

Linprofiler är en bra fingervisning men hur en lina fungerar i praktiken är det som verkligen betyder något. XO laddar snabbt och är stabil på alla typer av kast. Jag tycker det är en kanonfin allroundlina som kommer fungera till den här tävlingen även om vi begränsar bakkastet. Testa linan och återkom med kommentar.

http://www.visionflyfishing.com/page.php?page_id=33&c=61&pid=448

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
3 minutes ago Jonas sa:

Jag tror inte på vibe 65. Det är en extrem lina och jag tror inte den kommer prestera alls lika bra som XO.

Linprofiler är en bra fingervisning men hur en lina fungerar i praktiken är det som verkligen betyder något. XO laddar snabbt och är stabil på alla typer av kast. Jag tycker det är en kanonfin allroundlina som kommer fungera till den här tävlingen även om vi begränsar bakkastet. Testa linan och återkom med kommentar.

http://www.visionflyfishing.com/page.php?page_id=33&c=61&pid=448

Fint, send mig en och jeg skal teste den ;)

Kommer man bliva disket om man kastar over plexiglasset i backkastat?

Mvh

Lasse

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 minute ago Karlsson sa:

Mvh

Lasse

Jag tänker att vi får testa fram exakt vad som ska gälla på torsdagen. spontant känns det som att kast som går över plexiglaset diskas. alternativt att tafs är ok men inte linspets... det här är ju främst en säkerhetsaspekt för de besökarna som går i gångarna bakom glaset. ser vi inga problem med att tafsen går över så trycker jag det kan vara ok? Kastar man in i glaset är det alltid godkänt.

Vi kan gärna spekulera lite i var den optimala placeringen för kastaren ska vara så man kan träna lite på att kasta med en vägg bakom sig och se hur man ska göra för att prestera max.

Jag kan även tänka mig att vi vid one shot tejpar upp max fungerande linlängd på golvet så vi slipper onödiga diskningar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ok.

Simpelt, selv for dem som tror ladning er sagen. Jo mere lina som sendes i plexiglasset, jo mere släk lina skal man rette ut før kastat går bra.

Står vi med 30 meters bana frem, så er der risk at der bliver kastat in i plexiglasset i fremkastat. Står vi med 35 meters bana frem, så kommer vi inte til at ramme plexi, och troligen heller inte 30, om vi bruker en lina med 16 meters klump.

Hvem finder max fungerende linlängd til oneshot?

Mvh

Lasse

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
12 hours ago Karlsson sa:

Ok.

Simpelt, selv for dem som tror ladning er sagen. Jo mere lina som sendes i plexiglasset, jo mere släk lina skal man rette ut før kastat går bra.

Står vi med 30 meters bana frem, så er der risk at der bliver kastat in i plexiglasset i fremkastat. Står vi med 35 meters bana frem, så kommer vi inte til at ramme plexi, och troligen heller inte 30, om vi bruker en lina med 16 meters klump.

Hvem finder max fungerende linlängd til oneshot?

Mvh

Lasse

Det är här typen frågor vi behöver lösa gemensamt. Jag tänker att vi kan försöka komma fram till något före mässan men vi måste prova praktiskt dagen före mässan startar (torsdag) så vi vet att det funkar bra i mässhallen. Det absolut bästa är så klart om några riktigt grymma långkastare är med och provar ut det här. Jag är på mässan från torsdag förmiddag så jag föreslår att vi försöker träffas under dagen och få till det här på bästa vis. Flera av er som brukar vinna är ju med och bygger monter dagen före så vi borde kunna få till en gemensam stund för lite utprovning kan jag tycka?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På ‎2017‎-‎02‎-‎01 at 08:38 Karlsson sa:

Mvh

Lasse

Du är diskad oavsett!:D

1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kör XO till switchtävlingen och Vibe till dom andra.

Är faktiskt riktigt skön att switcha med XO linan, beter sig precis som Imagos Horizon men med lite styvare skjutlina.

Men som sagt en kort lina till dom andra, det är ju samma lika för alla.

Vi kan ju inte få sämre lina än förra årets XD

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2017-02-02 at 11:04 Jonas sa:

Det är här typen frågor vi behöver lösa gemensamt. Jag tänker att vi kan försöka komma fram till något före mässan men vi måste prova praktiskt dagen före mässan startar (torsdag) så vi vet att det funkar bra i mässhallen. Det absolut bästa är så klart om några riktigt grymma långkastare är med och provar ut det här. Jag är på mässan från torsdag förmiddag så jag föreslår att vi försöker träffas under dagen och få till det här på bästa vis. Flera av er som brukar vinna är ju med och bygger monter dagen före så vi borde kunna få till en gemensam stund för lite utprovning kan jag tycka?

I'm in!

1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
17 hours ago El Flinko sa:

Kör XO till switchtävlingen och Vibe till dom andra.

Är faktiskt riktigt skön att switcha med XO linan, beter sig precis som Imagos Horizon men med lite styvare skjutlina.

Men som sagt en kort lina till dom andra, det är ju samma lika för alla.

Vi kan ju inte få sämre lina än förra årets XD

Ok då är det två som är inne på att Vibe inte är så dumt... Tänker du Vibe 85 eller 65 då?

Jag föredrar egentligen att jobba med en lina och XO laddar hyfsat snabbt tycker i alla fall jag? du menar att du inte tror på den alls på one shot och trout distance med nuvarande bana eller?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Till One Shot och Trout Distance blir det plexit hur vi än vrider på det om klumpen är +13 m. Därför kan det ju vara intressant att testa en kort klump. Inte det roligaste men i det här läget ändå kanske det bästa? Synpunkter? 

Till Switchtävlingen funkar väl allt rent distansmässigt, men gärna en lina med massan förskjuten lite bakåt. Alltså en klassisk speytaper.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.