Hoppa till innehåll
Tuben

Vad ska man äta för lax?

Recommended Posts

Vad serverar ni för lax hemma på middagsbordet? Alltså vilken typ av lax och härkomst är motiverbart både ur hälso- och miljösynpunkt?

Norsk odlad går inte att motivera på något sätt och egenfångad dioxinstinn östersjölax tar också emot att servera till barnen hemma. Tragiskt!

Barnen älskar lax men jag vet inte riktigt på vilket ben man ska stå på...

/Tobias 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Tar upp en lax/säsong som vi äter (östersjölax).

I övrigt äter inte jag odlad lax, vilket min fru gör, men i allt mindre utsträckning.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag äter odlad lax om jag blir bjuden (känns ovärdigt att ställa till en scen om man blir bjuden) men köper inte odlad fisk själv. 

Äter gärna lax men jag vill veta att det är en vildfångad fisk innan jag köper den. Det samma gäller så klart odlad regnbåge, röding, öring osv. Köper annars mycket fisk från havet och äter gärna sötvattensfisk som abborre, gös, öring, röding och harr mm... åt gädda förra veckan så det funkar det med :)

Har faktiskt tagit ett beslut att servera mina barn fisk 1-2 ggr i veckan sen en tid tillbaka och ju mer fisk jag lagar till ju mer inspirerad blir jag.

Jag pratar gärna om baksidan med odlad lax så fort jag får tillfälle men jag skulle som sagt inte ta upp en sån diskussion i samband med att någon serverar mig en odlad fisk.

• Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
31 minutes ago Hannu sa:

Tar upp en lax/säsong som vi äter (östersjölax).

I övrigt äter inte jag odlad lax, vilket min fru gör, men i allt mindre utsträckning.

Tog upp en lax för ett par år sedan, men när frun rynkade på pannan(pga dioxinet) vid servering insåg jag att det inte var lönt.

Att äta östersjölax känns som det minst dåliga av de två nämnda alternativen men trots allt; Ska man verkligen servera något som man vet innehåller ett av världens giftigaste ämnen, till sina två småbarn?! Nä, inte känns det 100%igt...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Just now Tuben sa:

Tog upp en lax för ett par år sedan, men när frun rynkade på pannan(pga dioxinet) vid servering insåg jag att det inte var lönt.

Att äta östersjölax känns som det minst dåliga av de två nämnda alternativen men trots allt; Ska man verkligen servera något som man vet innehåller ett av världens giftigaste ämnen, till sina två småbarn?! Nä, inte känns det 100%igt...

Jag hade absolut inte serverat det till småbarn eller gravida.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
26 minutes ago Jonas sa:

Jag äter odlad lax om jag blir bjuden (känns ovärdigt att ställa till en scen om man blir bjuden) men köper inte odlad fisk själv. 

Äter gärna lax men jag vill veta att det är en vildfångad fisk innan jag köper den. Det samma gäller så klart odlad regnbåge, röding, öring osv. Köper annars mycket fisk från havet och äter gärna sötvattensfisk som abborre, gös, öring, röding och harr mm... åt gädda förra veckan så det funkar det med :)

Har faktiskt tagit ett beslut att servera mina barn fisk 1-2 ggr i veckan sen en tid tillbaka och ju mer fisk jag lagar till ju mer inspirerad blir jag.

Jag pratar gärna om baksidan med odlad lax så fort jag får tillfälle men jag skulle som sagt inte ta upp en sån diskussion i samband med att någon serverar mig en odlad fisk.

Visst äter vi också annan fisk, om än inte i samma utsträckning som er. Ingen fisk är dock lika populär som laxen är hos barnen...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

För övrigt äter jag ALDRIG odlad lax, hur mycket jag än blir bjuden och hur mycket folk tjatar.

Struntar fullständigt i om någon ogillar det eller tycker jag är storbjuden. Lite stake måste man väl ändå ha.

• Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tycker ni borde förtära dom självdöda laxarna i Torneälssysytemet! ..ni behöver inte ens köpa fiskekort..lr. utrustning för den...ingen tjuvfiske m a o,..Gratis är gott som Kirunabor brukar säga.:mellow:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

När jag handlar blir det inte Norsk lax, utan torsk eller annan saltvattensfisk, När jag jobbade som kock och såg dessa odlade laxar hela, endast urtagna, direkt från fiskeauktionen så kunde man inte göra annat än att rynka på näsan.

Missbildade, en överkäke som gick uppåt, inga fenor och en odör som gjorde att man nästan spydde. Feta så det nästan flöt och en otrolig äcklig lukt när man tillagade dom gjorde att jag har helt förbjöd denna fisk i mitt hus. Pratade också med mina barn om hur denna fisk levt och vad den innehåller. Barnen äter hellre annan fiska än lax och vad det gäller att bli bjuden på lax så avstår vår familj från denna odlade ras av lax. 

Men mitt svar på frågan blir nog, avstå från odlad lax och hellre satsa på annan fisk som torsk, sej, hälleflundra, kolja osv.

Redigerad med maxons
  • Like 5

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag gör som Jonas (ungefär). Blir jag bjuden är det trevligt för mig och jag ifrågasätter inget då utan njuter av tillfället.

Hemma äter vi ingen odlad fisk öht oavsett om det är lax eller inte med undantag av någon ev enstaka båge jag fångat i klubbsjön.

Köper vi lax är den vildfångad någonstans i atlanten.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Var det inte nån som nämnde pinklax som ett bra alternativ i en liknande diskussion för nåt år sen? Har inte provat själv men kanske nån annan? 

Fryst torskrygg dubbelpanerad med mjöl/ägg/panko med potatismos, gröna ärter och rårörda lingon är för övrigt det som lagas ofta i fiskväg här off-season. Vår-höst även abborre och västkustöring,

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är farligt att leva, man kan Dö! Det blir lite pest eller kolira, vilken fisk ska man äta? Norsk odlad antibiotika, Östersjön dioxin, insjöar kvicksilver. Väljer man någon annan fisk så kan den också vara bättre eller sämre! Det är inte helt lätt att välja vilken fisk man ska ta, om man inte har kunskapen.

Så vilken fisk ska man ta??

Hls Magnus 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
4 hours ago M.Thors sa:

Var det inte nån som nämnde pinklax som ett bra alternativ i en liknande diskussion för nåt år sen? Har inte provat själv men kanske nån annan? 

Fryst torskrygg dubbelpanerad med mjöl/ägg/panko med potatismos, gröna ärter och rårörda lingon är för övrigt det som lagas ofta i fiskväg här off-season. Vår-höst även abborre och västkustöring,

Lite det jag var ute efter. Vill också minnas att detta diskuterats tidigare men hittar inte igen tråden. Var det pinklax som var ok och hur får man i s f tag i det? Brukar det finnas i matvarubutiken?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
44 minutes ago Tuben sa:

Lite det jag var ute efter. Vill också minnas att detta diskuterats tidigare men hittar inte igen tråden. Var det pinklax som var ok och hur får man i s f tag i det? Brukar det finnas i matvarubutiken?

Tror jag sett pinklax på Kvantum för många år sedan. Jag hade gärna köpt det om någon butik hade haft det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
46 minutes ago Balswinger sa:

Jag är sugen på att prova sockeye som Rensvind pratar om i den här tråden.

Min lokal fiskmånglare lät intresserad, men det har inte hänt något.

Såg att atlantlax eventuellt skulle sälja direkt till kunder, så jag skickade en förfrågan.

http://alaskalax.com/how-to-order/

Det var den tråden jag sökte. Tack för den!

Redigerad med Tuben

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag köper Vänern Lax om jag inte får nån Havsöring till matbordet under midsommarn.Kostar runt 300:- kilot fileat.Skolan serverar Norsklax i bamban till barnen och den innehåller mer gifter än Vänern lax.Så om barnen äter det en eller två gånger om året så tror jag inte har så stor påverkan jämfört med andra gifter i födan dom får i sig.Makrillen är också en super alternativ till laxen som gravad eller kallrökt som brukas förtäras med en god kall snapps.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det som är glädjande att Norsklax har gått upp i pris.Var i Coop och diskuterade om lax med Fiskhandlarn.Frågade om han fick Vänernlax i sin affär men det hade han inte fått från uppköparen.Han sa att Norsk lax hade kilopris runt 140:- och var lite fundersam hur högt pris Vänernlax skulle ligga på.Men i allefall glädjnade att priset på Norsk Kasselax har 3 dubblats sen ett par år tillbaka.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är synd att Islänskt Lax inte säljs i Sverige förutom från Islandsfisk, en ambulerande skåpbil som far runt 2-3ggr och säljer varor från Island som frystfisk, kött och lakrits

Laxen som odlas på Island simmar i det friskaste vatten och fodret kommer oftast från Makrill, som Islänningarna anser inte vara människoföda. Fodret som Norrbaggarna använder är oftast från Östersjön med majoritet Tobis om jag fattat rätt.

Hemma äter vi Torsk eller egenfångad Abborre och Gös. Jag har förbjudit förskolan att servera min 5 åring odlad fisk typ Lax och Pangasus, vilket de respekterar.

• Like 4

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Odlad norsk lax är jag inte heller mycket för.

Vad gäller pangasius filé.  Är det någon som vet vad det är?

Tror annars att bäst matfisk är kanske från atlanten eller från norra Sverige.  Brukar ta några matfiskar när jag är o dalarna och fiskar och dom smakar bra.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
7 hours ago Meritaimen sa:

Jag köper Vänern Lax om jag inte får nån Havsöring till matbordet under midsommarn.Kostar runt 300:- kilot fileat.Skolan serverar Norsklax i bamban till barnen och den innehåller mer gifter än Vänern lax.Så om barnen äter det en eller två gånger om året så tror jag inte har så stor påverkan jämfört med andra gifter i födan dom får i sig.Makrillen är också en super alternativ till laxen som gravad eller kallrökt som brukas förtäras med en god kall snapps.

Ooo, det lät gott det där sista :D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Äter några havsöringar varje år, samt Norsk spöfångad lax.

Utöver det är det "vanlig" fisk, torsk, sej och en och annan harr/öring.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tror annars att bäst matfisk är kanske från atlanten eller från norra Sverige.  Brukar ta några matfiskar när jag är o dalarna och fiskar och dom smakar bra.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
8 minutes ago Butten sa:

Butten, tror inte Pangasiusfisken är något bra alternativ till laxen :(

Kolla här !

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

• Jag har enbart fått harr på mina men det är för öringen jag tänkte pröva att binda. Kör nog några oliv och kanske någon svart. Fler färgförslag som är gångbar? 
    • Jag som i min enfald trodde skulle handla om vad man tyckte om en lina 😄  Tror väl inte speciellt många känner sig kränkta baserar på vad du säger Flyrod. Men tycker du inte själv att det är en något speciell argumentationsteknik att hävda att alla som inte tycker som du automatisk hamnar i en grupp av mindre begåvade individer med dårlig kuskap och teknik etc etc. Du måste ju veta någonstans att ingen överhuvudtaget har belägg för att generalisera som du gör? Det finns ju inte ens en promille som hänger här på edge av alla som flugfiskar. Och är man en av flera som har andra åsikter än du om en lina så uppgraderas man även till att ingå i en mobb tydligen. Du måste skoja :-D. Håller du inte med i att det blir useriöst och nästan lite komisk? Och att det är vårt bekymmer att vi retar oss på ditt sätt m m. Är det då vi som är kränkta och inte lyssnar? Tror nog du är minst like mycket delaktig att sätta nivån i denna tråd som oss andra 😉   Och som jag sagt tidigare så finns det - hör och häpna - utöver de som gillar Troutbossen även många oerhört rutinerade flugfiskare och duktiga kastare som kan placera flugan precis där de vill i en å som inte gillar Troutbosslinan och som inte betraktar den linans kvaliteter avgörande för varken resultat eller upplevelse. De tycker därmed andra linor har andra kvaliteter som är viktigare för deras fiske än de som troubosslinan har. Vilket inte motsäger att Troutbossen är en bra lina där framförallt tyngd kombinerad med bra coating gör att den skjuter som få. Men har man inget problem med varken coating eller att få andra linor att skjuta tillräckligt och föredrar hur dessa uppför sig så blir ju dessa bättre linor för alla som tycker så. Märkligt att du betraktar det som ett ogiltigt argument. Ingen påstår att Troutbossen inte är bra för någon annans preferenser och fiske. Man tycker helt enkelt att det finns bättre linor för sitt eget.  Alla kan dessutom bli riktigt bra på att kasta 5 - 15 meter samt presentera en eller flera flugor på ett bra sätt om man lägger ned tid på detta. Med många olika linor. För sedan att välja den utav dessa man tycker om. Eller kanske flera. Svårare behöver det inte vara.  Skitfiske på er alla!  
    • Säljer en Rio Versitip body flyt/intermediate #7 22,7 gram och 7 meter lång 350kr+frakt
    • Hej, säljer en gt rulle I jättefint skick med ny extra spole och en rio outbound short flyt lina #7. ( blåa linan på rullen ingår ej) Rio linan kan köpas separat 300kr Pris för allt 1400kr
    • Föredrar krok med hulling som jag klämmer in, dvs en klassisk svensk tredje väg som går i mitten. Mellanmjölk för sjutton gubbar. Nu kanske jag förstör statistiken.
    • Hej,
      Önskar köpa linkorg eller liknande för flugfiske. Någon som har en som vill sälja? Mvh Erik
    • Montana Mongosse medföljer ledlampa och allt är mycket fint skick. 1500 kr eller byta mot simms g4 vaderjacka eller loop Lainio eller gärna zpey spö.
    • Är det så du ser det när folk inte tycker precis lika som dig? Jag med flera har, efter tester uttryckt våra åsikter om linan, både positiva och negativa dvs hur vi uppfattar den. Kort därefter kommer du in och skriver att de negativa åsikterna är fel, att problemet inte är så stort, att man behöver inte så lång klump (även om du själv höjde den till skyarna när det begav sig) etc, att vi inte kan förhålla oss till verkligheten eller så beror det på att vi inte kan kasta och att allt detta "vet" du för att du har testat linan och "vet" att den är bäst(punkt). Att andra testat och inte tycker lika är därmed fel?

Kan inte det vara en av orsakerna till att diskussionen ofta går över styr i de här trådarna och att du känner dig jagad? Är det så svårt att ta in andras åsikter? När/om du visar FAKTA, dvs mätbara resultat gällande linans överlägensenhet (resistens mot vatten, friktion, friktion över tid etc), då kan du påvisa just fakta och hävda att du har rätt. Om du däremot anser att eftersom du har testat andra linor och anser att TB HTx är bättre så har du fakta som gör andras åsikter ogiltiga, ja då har du nog en rätt skev bild för vad fakta är. Jag har köpt två linor av dig och allvarligt talat, med tanke på hur man blir bemött när man uttrycker sin åsikt om linan så är det rätt tveksamt om det blir fler köp.  
  • Ämnen

• Bilder