Hoppa till innehåll
kaffeknarkarn

lina till Sage method 490

Recommended Posts

Flyrod    235

High Water i all ära, den har i mitt tycke för lång klump för ändamålet (#4 = 13.9 m). Ett annat alternativ är Cortland Trout Boss, på den nya varianten så har de har kortat ner klumpen från 13.7 till 10.6 m, vilket underlättar för det mesta. Det är "bra drag" i den här linan, coatingen håller som vanligt Cortland-klass. En #4 till en 490:a, jag har en #5 på min 590 Method.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
peke    163

Med snabba spön som Method, gillar jag att hålla mkt lina i luften (eller egentligen med alla spön), hur funkar det med Trout Bossen med den korta klumpen?  

GLs Experience har annars en medium lång klump ("backsteppen" är inkluderad i de 13.1 metrarna, så den är egentligen inte riktigt så lång...). Den tycker jag har en bra balans mellan "drag" och stabilitet med mkt lina i luften med styva och snabba spön när man kör den rättklassad.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Flyrod    235

Man måste hålla isär begreppen "vill hålla lång lina" och "kan hålla lång lina" i luften. Eftersom vi bor i samma land, fiskar på likvärdiga ställen så antar jag att ditt problem är samma som mitt, dvs att det finns begränsat med kastutrymme. Man gör klokt i att välja en lina efter de kastutrymmena som man har.

En duktig kastare klarar av att kasta lika långt med en TB som med de flesta andra linor. Det finns linor som man kan kasta X antal meter längre med på en nyklippt gräsmatta. Det är sällan relevant i en sjö eller i en ström. Anledningen till att jag föreslår TB beror på linans fina coating. Plasten is tha shit! :)

Redigerad med Flyrod

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
peke    163

Det är sant. Men i de tillfällen jag faktist har utrymme bak (de händer) så föredrar jag en lina som är stabil med mer lina i luften. Det är en smak- och prioriteringssak. Men har oftast med mig flera linor, hela vägen ner till micro-skagit om det i stort sett inte finns något utrymme alls.

Jag undrade just om Trout Boss eftersom jag misstänker att den har någon sorts "backstep" oxå (utan att de visar det i diagrammet, de snackar om nån "complex taper") som gör den mer stabil med överhäng oxå?...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.