Hoppa till innehåll
millemangelus

Flugfiske Island Maj 2016 - tips till nybörjare?

Recommended Posts

Hej fiskevänner!

Jag ska ta med pappa och två av hans vänner till Island för att uppleva vacker natur och förhoppningsvis fånga tjocka öringar. De har liten eller ingen erfarenhet av flugfiske och vi söker därför efter en helhetslösning där boende, fiskeutrustning ingår och guide finns tillgängligt! Hade varit extremt tacksam för tips och höra era egna historier från Island!

Ps. Finns det ställen med bra fiske som också tillåter spinnfiske? Ds.

Skitfiske!
Mille

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Hej Mille!

Finns en hel drös med trådar här på Edge som ger tips. Rent generellt är de flesta vatten öppna för spinnfiske också, även om det suger i sig, enligt mig. :-)

Vänligen/ Jens

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sovereign    136

Maj månad låter som väldigt tidigt för fiske på Island ! Jag skulle nog kolla väldigt noga om det överhuvudtaget går att ha ett rimligt fiske då ! I havet kanske men annars ? Kolla noga ! verkar vara 1 -11/2 månad för tidigt. // Steen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Bigsalmon    692
11 hours ago Sovereign sa:

Maj månad låter som väldigt tidigt för fiske på Island ! Jag skulle nog kolla väldigt noga om det överhuvudtaget går att ha ett rimligt fiske då ! I havet kanske men annars ? Kolla noga ! verkar vara 1 -11/2 månad för tidigt. // Steen

De största öringarna i t.ex. Tingvallavatn tas under säsongens första veckor, dvs under första halvan av maj. När vi var där i slutet av maj förra året kändes det som om vi kom för sent. Vi hade dock strålande rödingfiske på höglandet och i Minnivallaleakur på södra låglandet gick grov öring och vakade i poolerna. Så nej, maj är inte för tidigt. Om det inte är en väldigt sen vår förstås.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Redtag88    58

Håller med Bigsalmon!!

Maj är absolut inte för tidigt, har varit där ett flertal gånger i Maj och haft strålande fiske :)

Nästa islandsresa går av stapeln 7 Maj i år men då blir det till Norra delen av ön så viss risk för lite snö för våran del finns det :wacko: hoppas på tidig vår.....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.