Hoppa till innehåll
D4hlin

Hjälp. Lin val? Ganska färsk inom detta

Recommended Posts

D4hlin    1

Hej. Har inte flugfiskat jätte länge. Men köpte mig ett nytt spö i höstas. Vision gt100 klass 6. Men ja får känslan att jag har svårt att kasta vibe100 linan. Har kört med en guideline 4cast på mitt klass 7 och känns som att den va mycket lättare? Någon som har nått tips? Ska ja ge vibe100 en chans eller ska ja byta lina? Mvh Erik 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
D4hlin    1

De vet ja inte. Då den följde med i kitet. Rullen är en 5-6a iaf och kan ju införsej ta reda på de. Men bör ju va en 6a eftersom ja köpte ett klass 6. Tack för svar! 

Men bara genom att kolla lite här så Ha ja inte sätt så mycket om vision linorna? Är dom inge vidare? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Einarsson    315

Kan bero på mycket saker. Spöt kanske är ganska snabbt och din kastteknik kanske lämpar sig mer för lite långsammare spön, en tyngre lina får då spöt att upplevas långsammare och då kastar du bättre. Finns ju en del faktorer som påverkar. :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Bigsalmon    692

Jag har aldrig använt Vision, så jag vet inte.

Om du är nybörjare kan det vara en bra idé att gå upp en klass på linan. Då känner du lättare rytmen och får bättre flyt i ditt kastande.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Bigsalmon    692

Sätt ut en annons under Köpes och skriv att du vill ha en lina till just ditt spö. Jag tycker det är en bra idé med en longbellylina med vikten långt fram på klumpen. Då laddar linan spöet fort och du känner att det händer grejer med bara några meter lina utanför toppöglan. Samtidigt kan du, när du blivit bättre på att kasta, mata ut mer lina och fortfarande ha kontroll. Jag tycker du ska leta efter en lina med minst 12 meter klump.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
peke    163
3 hours ago Einarsson sa:

Kan bero på mycket saker. Spöt kanske är ganska snabbt och din kastteknik kanske lämpar sig mer för lite långsammare spön, en tyngre lina får då spöt att upplevas långsammare och då kastar du bättre. Finns ju en del faktorer som påverkar. :)

Blandar du ihop aktion och styvhet nu? Toppaktion betyder inte automatiskt styvt spö... Dock har snabba spön en tendens att oxå vara styva... Sage One är tex inte överdrivet snabba, men väldigt styva (fördel att gå upp i klass)... Winston BIIIX är väldigt snabba men samtidigt mjuka (ingen anledning att gå upp i klass).

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Einarsson    315
1 hour ago peke sa:

Blandar du ihop aktion och styvhet nu? Toppaktion betyder inte automatiskt styvt spö... Dock har snabba spön en tendens att oxå vara styva... Sage One är tex inte överdrivet snabba, men väldigt styva (fördel att gå upp i klass)... Winston BIIIX är väldigt snabba men samtidigt mjuka (ingen anledning att gå upp i klass).

Vet inte vad du pratar om, jag har inte någonstans pratat om toppaktion eller dylikt. Du kanske citerade fel. :)

Redigerad med Einarsson

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
peke    163
49 minutes ago Einarsson sa:

Vet inte vad du pratar om, jag har inte någonstans pratat om toppaktion eller dylikt. Du kanske citerade fel. :)

Snabb =  toppaktion, långsam = medium/helaktion? Även om det givetvis oxå hänger på styvhet och hur mycket vikt man hänger på... (ju styvare spö, desto mer ut mot spetsen jobbar ett spö, givet en viss vikt, och upplevs snabbare).

:)  Eller pratar vi om helt olika saker?

Redigerad med peke

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
M.Thors    137

Jättesvårt att säga men antagligen är några timmar med en instruktör och en massa träning det som ger dig mest. 

Iochmed att det är spö å lina från samma märke och inga extrema grejer, utan mer standard, borde det passa bra ihop. 

Med det sagt så prova för all del andra linor om tillfälle ges. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Man brukar beskriva spön utifrån två begrepp (bortsett från färg, pris och antal delar etc).

Dessa är Aktion och Tempo.

Dessa säger något om hur spöt uppför sig under belastning, dvs inte nödvändigtvis under kastning.

Tempo anger hur snabbt spöt återhämtar sig efter belastning (Time of Recovery).

Det mäts ofta genom att ta reda på IP (Intrinsic Power) som är ett mått på styvheten som tas fram genom belasta spöt med vikter till dess det böjts en tredjedel av sin fulla längd (3 fot för en niofotare). Ibland översätts det till ett värde som kallas ERN. Det ska ge oss konsumenter en fingervisning om vilken lina som passar spöt i fråga. Tabellen där översättningen från IP till ERN sker är dock gjord utifrån en enda persons personliga åsikter i frågan. 

Om man tänker efter så kommer ett spö med mindre massa i toppen att snabbare återhämta sig, då den delen som måste flytta sig längst är lättast (från böjt till rakt läge). Ett sådant spö böjer sig mest i toppen och vi har direkt kommit in på det som kallas Aktion.

Aktionen beskriver HUR spöt böjer sig när det belastas. Begreppet aktionsvinkel (AA) förekommer och är vinkeln mellan spötoppen och horisontalplanet under ovan beskriven belastning (till en tredjedel...)

Ett annat intressant begrepp är "Cord Length".  Ett spö med toppigt aktion kommer att ha ett större avstånd från topp till butt under belastning (större cord length), och således kommer det spöt ge bättre utväxling (högre hastighet på toppen) när butten roteras, än ett spö med mindre cord length. 

Finns massor mer att skriva om detta. Dynamiska mått på spön t.ex. Alla mått  ovan är statiska.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Gillholm    97
9 hours ago D4hlin sa:

Hej. Har inte flugfiskat jätte länge. Men köpte mig ett nytt spö i höstas. Vision gt100 klass 6. Men ja får känslan att jag har svårt att kasta vibe100 linan. Har kört med en guideline 4cast på mitt klass 7 och känns som att den va mycket lättare? Någon som har nått tips? Ska ja ge vibe100 en chans eller ska ja byta lina? Mvh Erik 

Jag läste på Fb om nån som haft liknande problem tills han kom på att linan var monterad baklänges, den var påspolad o klar när han köpte kitet. Kan ju vara värt en koll om du inte är hundra på att det är rätt.

Testa samma spö med din klass sju lina för att se om det känns bättre.

Sen är det aldrig fel med en kastkurs, speciellt i början av karriären!   :)

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
M.Thors    137

Det är karaktärsdanande att kasta med linan bakåfram ;) Skämt åsido så är det mycket bra påkommet och vad jag kan se så ska klumpen (delen som ska vara främst) vara blå, den tunnare skjutlinan vit.

7 minutes ago Gillholm sa:

Jag läste på Fb om nån som haft liknande problem tills han kom på att linan var monterad baklänges, den var påspolad o klar när han köpte kitet. Kan ju vara värt en koll om du inte är hundra på att det är rätt.

Testa samma spö med din klass sju lina för att se om det känns bättre.

Sen är det aldrig fel med en kastkurs, speciellt i början av karriären!   :)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Gillholm    97
3 minutes ago M.Thors sa:

Det är karaktärsdanande att kasta med linan bakåfram ;) Skämt åsido så är det mycket bra påkommet och vad jag kan se så ska klumpen (delen som ska vara främst) vara blå, den tunnare skjutlinan vit.

Ok, en tvåfärgad lina är ju lätt att se om den sitter rätt, har sen setet fått rätt klass på linan så är det nog tekniken som brister.

Att låta en mer erfaren kastare testa grejorna är ett bra sätt att få koll!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Gillholm    97
Just now D4hlin sa:

Precis. Å den är blå längst fram på klumpen nu :D så linan är nog rätt monterad. De e nog jag som e kass bara haha

Det setet finns i både klass fem o sex ser jag, enda felkällan förutom skit bakom spakarna :P  är väl isf att det hamnat en femma i ditt set. Har du en våg så kolla klumpvikten!  

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
D4hlin    1

Hur kollar jag de? Drar ut klumpen och lägger endast den på vågen? Allt de blåa liksom? :D Tack för alla svar. Sjukt aktivt forum! Om nån av er bor i Östersund så kanske ni vill ta en sväng till våren

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
M.Thors    137

Ja, det är inte svårare än så. :) Sen jämför du med tabellen här:

http://www.fishline.se/vision-vibe-100-flytlina/product_details.php/products_id/2424/

22 minutes ago D4hlin sa:

Hur kollar jag de? Drar ut klumpen och lägger endast den på vågen? Allt de blåa liksom? :D Tack för alla svar. Sjukt aktivt forum! Om nån av er bor i Östersund så kanske ni vill ta en sväng till våren

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Gillholm    97
22 minutes ago D4hlin sa:

Precis så, nu kan jag inte vikten på den men kan tänka mig att den ligger på 14-15 gram nånstans.

Det finns säkert medlemmar i det området, starta en tråd å ställ frågan!?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Gillholm    97

Jämför med din 4cast som enligt Guideline har en klumpvikt på 16 gram, väg den med för ibland är deras linor tyngre än de säger.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Flyguru    58

Du ifrågasatte om det var fel på spöt, och hittar ingen kommentar till det. Det är inget fel på ditt spö. Ta hjälp av någon i din närhet att testa olika linor om det är möjligt. Finns det någon seriös handlare i din närhet där du kan få råd?  Var bor du? bör finnas någon på Edge som kan bistå med stöd.

Redigerad med Flyguru
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Om du är osäker på hur klumpen vänts, kolla i vilken ände ca 15 meter lika tjock/tunn lina finns. Det är runninglinen och den ska vara närmast backingen.

Bortsett från runninglinen så spelar det ingen större roll för kastningen hur du vänder klumpen. Det blir lite olika egenskaper fiskemässigt dock. Vissa linor har massan framtill, andra baktill.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.