D4hlin

Hjälp. Lin val? Ganska färsk inom detta

35 inlägg i detta ämne

På 2/8/2017 at 19:43 Staffan Dahlbom sa:

Man brukar beskriva spön utifrån två begrepp (bortsett från färg, pris och antal delar etc).

Dessa är Aktion och Tempo.

Dessa säger något om hur spöt uppför sig under belastning, dvs inte nödvändigtvis under kastning.

Tempo anger hur snabbt spöt återhämtar sig efter belastning (Time of Recovery).

Det mäts ofta genom att ta reda på IP (Intrinsic Power) som är ett mått på styvheten som tas fram genom belasta spöt med vikter till dess det böjts en tredjedel av sin fulla längd (3 fot för en niofotare). Ibland översätts det till ett värde som kallas ERN. Det ska ge oss konsumenter en fingervisning om vilken lina som passar spöt i fråga. Tabellen där översättningen från IP till ERN sker är dock gjord utifrån en enda persons personliga åsikter i frågan. 

Om man tänker efter så kommer ett spö med mindre massa i toppen att snabbare återhämta sig, då den delen som måste flytta sig längst är lättast (från böjt till rakt läge). Ett sådant spö böjer sig mest i toppen och vi har direkt kommit in på det som kallas Aktion.

Aktionen beskriver HUR spöt böjer sig när det belastas. Begreppet aktionsvinkel (AA) förekommer och är vinkeln mellan spötoppen och horisontalplanet under ovan beskriven belastning (till en tredjedel...)

Ett annat intressant begrepp är "Cord Length".  Ett spö med toppigt aktion kommer att ha ett större avstånd från topp till butt under belastning (större cord length), och således kommer det spöt ge bättre utväxling (högre hastighet på toppen) när butten roteras, än ett spö med mindre cord length. 

Finns massor mer att skriva om detta. Dynamiska mått på spön t.ex. Alla mått  ovan är statiska.

Precis vad jag ville ha sagt :) . Bara en liten fråga om tempo. Tempo och 'recovery speed' har väl lite med materialet att göra oxå (inte bara IP). Om man tex jämför glasfiber med kolfiber... och low modulus vs high modulus... 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Precis, IP är ju egentligen bara den massa som krävs att deformera spöt till en tredjedel av sin längd. När man sedan släpper så är det inte säkert att spöt återhämtar sig supersnabbt bara för att vi har stort IP. Spöt kan ju ha en enorm egenmassa, vilket kommer att slöa ner återhämtningen rejält. 

Om du frågar mig har det med flera faktorer att göra, kanske är materialet en av de viktigare. Ett superstarkt material (dvs ett som tål hög belastning utan att deformeras märkvärt = hög modulus) men ändå är lätt. Det kommer att kunna räta upp sig snabbt eftersom du inte behöver så myckt gods i toppen 

Den andra parametern är just hur taperingen ser ut. Du kan ju alltid göra ett spö med världens största IP/ERN men hur tjockt gods kommer att krävas (egentligen, hur mycket kommer det att väga)?

Man ska också tänka på att återhämtningen egentligen ska mätas då man har en lina på spöt, den kommer ju at slöa ner spöt rejält. Ju tyngre lina desto långsammare spö. Så ett spö kan vara supersnabbt utan lina, men inte riktigt orka med linan när den väl sitter där. 

Avslutningsvis, det är inte "fjädern" i spöt som ger linhastigheten utan mer det arbete spötoppen uträttar på linan  i form av en kraft över en viss bestämd sträcka. Ju mjukare spö detso längre sträcka (och mindre kraft). Ju styvare spö, desto kortare sträcka (och större kraft). Vill man anamma en strategi som är så framgångsrik som möjligt på distans så kan vi kika på distanskastarna, de använder spön med ett ERN på mellan 8-10 för sina linor i klass 5 (Jag använder ett Loop Cross-SX 890, ERN>9)

Allt gott

Staffan

Edit: Har "korrat" och korrigerat

1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Alltid lika härligt att läsa dina inlägg Staffan. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack för alla svar! Jag bor i Östersund. De lär ju bara va så att jag inte är så duktig på kasta med den här linan. Guidline linan kanske är mer lättkastad bara. Men om nån är intresserad av att pröva eller visa mig nån taktik så säg till;-)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
4 hours ago D4hlin sa:

Tack för alla svar! Jag bor i Östersund. De lär ju bara va så att jag inte är så duktig på kasta med den här linan. Guidline linan kanske är mer lättkastad bara. Men om nån är intresserad av att pröva eller visa mig nån taktik så säg till;-)

Ta med dig linan och åk ner till Iggesund i helgen. Vi kastträning mellan 18.00-22.00 i Camp Igge inomhusarena.

Googla så hittar du.

1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
7 hours ago D4hlin sa:

Iggesund de är ju 30 mil :-P 

Ja, bara 30 mil. Vi har folk som åker från Oslo och Stockholm och Jämtland med oss :)

1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
6 hours ago D4hlin sa:

Haha jaså! Ska pimpla på lördag ;-)

He he... Jag vet inte vad det är men det är säkert något bra. Kör hårt :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.