Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Hej.Hur lackar ni när det är en lite längre sträcka att lacka.t ex över text som är kanske upp till 8cm långt?Har lackat två spön nu som ser jätte bra ut på lindningarna sen så blir det väldigt vågigt över just där texten är.Första spöt la jag på ganska mycket lack och trodde att det var felet,andra mindre lack med samma resultat.Det är Flexi coat som jag lackar med.Kanske ska man ha en mer tunnflytande lack till ändamålet? Med vänlig hälsning, Magnus

.

Redigerad med sillenkillen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
sloopy    4

Magnus!

Det har hänt att det blivit ojämnt vid långa lindningar för mig också. Speciellt när jag började bygga spön. Då tyckte jag också att epoxylacken var allmänt lynnig och svår att handskas med. Men det har fungerat allt bättre med mer träning. Om jag ska göra en längre lackning ex över en dekal så brukar jag lägga på lacken på en stillastående klinga och längs med. Som vanlig målningteknik. Lättast blir det om man får på lacken så jämt som möjligt redan från början men det går att manipulera med värme till en viss del.  Har du någon sorts motor som snurrar spöt så kan du tunna ut lacken rätt mycket genom att du värmer den, stoppar motorn och tar bort överflödet i nederdelen av klingan. Jag använder mest tunnflytande lack på normala flugspön, tycker den är mer användbar generellt och ger mer sparsmakade lindningar i slutändan. Sen går det bra att rätta till vågiga lindningar genom att du slipar ned lackningen och lägger på ett nytt tunt lager. Vet inte om det här hjälpte dig men det är min erfarenhet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.