Hoppa till innehåll
minimxer

Bäckvård

Recommended Posts

minimxer    5

Hej, har en bäck runt husknuten som jag vet håller öring i dom nedre regionerna runt 300 meter nedströms. Men hos mig är botten mest bestående av sediment, tänkte att jag skulle få lite fart på vattnet uppe hos mig och minska sedimenteringen. Är det en bra idé att försöka? Eller borde man låta det vara som det är? Markägaren har gett mig tillåtelse att rensa lite och försöka mig på öka flödet men ville kolla här först.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Isoperla    327

Tror att du också behöver länsstyrelsens tillstånd om du ska göra något i bäcken. Det kan också vara en god ide att kontakta fiskevårdsnätverket här i GBG för råd eller hjälp eftersom det står Bergum på din profil. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Troutman    612

Det räcker inte med att bara vara markägare - det måste finnas en rådighet/förfoganderätt som är odelad.

Leker vi med tanken att det är så, och att bäcken är trög och fisklös för att den är igenslammad och nedskräpad, inte för att det är en naturlig biotop, så är det en jättebra idé att återställa flödet.

5 stora sopsäckar, bort med allt mänskligt skräp. Flytta de värsta travarna med döda löv, flytta grenar som fångar sediment och löv. Så fort du får lite fart på vattnet så tar bäcken hand om sedimentet själv. Du behöver inte flytta något ur vattnet (mer än sopor, som jag gissar finns även hos dig, i likhet med de flesta bäckar i närheten av mänsklig bebyggelse)

Luckra upp, repositionera, återställ flödet.

Fiskevårdsåtgärder av den karaktären är normalt inte tillståndspliktiga, om vattnets djup och läge inte påverkas, men det förutsätter också att det inte sker någon negativ påverkan på biotop, flora och fauna, eller någon enskild. (och jag kan tänka mig ett antal olika scenarier där det skulle kunna få negativ påverkan; lösgöra miljöfarligt sediment, ändra vattenflöde på lekbottnar, etc etc) 

Gå in på länsstyrelsens hemsida och läs på om vattenverksam, tillståndsplikt och anmälningsplikt. Där finns också hänvisning till aktuella lagrum. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.