A.s82

Lina till en sage method 796???

18 inlägg i detta ämne

Tjena letar efter en passande intermediate slow lina till min method .

Kom gärna med förslag vad ni kör med .

Tacksam för alla svar:)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Cartland clear camo I klass 8. Den följer AFFTA så för en Method kan du med fördel gå upp en klass. Har den i 4-6 och den kastar riktigt fint.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Peke har koll, en Clear Camo, WF-8, linan har ett fel, den är för kort!

Redigerad med Flyrod

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
44 minutes ago peke sa:

Cartland clear camo I klass 8. Den följer AFFTA så för en Method kan du med fördel gå upp en klass. Har den i 4-6 och den kastar riktigt fint.

Den är väl knappast slow om man jämför med de Airfloproducerade linorna?  Clear brukar sjunka lite snabbare, typ fast im!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 hours ago A.s82 sa:

Tjena letar efter en passande intermediate slow lina till min method .

Kom gärna med förslag vad ni kör med .

Tacksam för alla svar:)

Kör in till FFM så får du säkert provkasta ett gäng linor, det är bästa sättet att skaffa sig en uppfattning!  :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Gillholm sa:

Den är väl knappast slow om man jämför med de Airfloproducerade linorna?  Clear brukar sjunka lite snabbare, typ fast im!

Tycker den är ganska 'slow', kan ta en bra stund innan den bryter igenom ytspänningen i början av fisket... En annan potentiell nackdel är ju att även skjutlinan är intermediate (om man inte kör med korg)...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ja tackar för det men då är det rätt smart att gå in till FFM han har säkert en lösning.

Så man ska kunna gå upp med en klass i lina när det gäller method 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har tänkt köra med en GL COSTAL intermediate   ska man gå upp en klass på den oxå?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
13 minutes ago A.s82 sa:

Ja tackar för det men då är det rätt smart att gå in till FFM han har säkert en lösning.

Så man ska kunna gå upp med en klass i lina när det gäller method 

Beror på lina. Kolla på klumvikterna, tex så ligger GLs klumpvikter (och även Loops) redan minst en klass högre än rekommenderad av AFFTA (för det mesta två). Cortland, SA följer och till viss del RIO följer AFFTA bättre, men det finns undantag där oxå. Med Cortland clear camo kan du definitivt gå upp... 

6 minutes ago A.s82 sa:

Har tänkt köra med en GL COSTAL intermediate   ska man gå upp en klass på den oxå?

Nope, med GL behöver du absolut inte gå upp, ibland kan det tom vara fördel att gå ner (men troligtvis inte med Method).

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har ett Loop Cross s1 796, som jag kör Clear camo i #8.
Har också GL Coastal där kör jag #7
Min Clear camo int flöt ganska bra när den var ny. Verkar som det är någon kjemikalie som gör det.
Efter en stund sjunker den som den skal.
Passar perfekt med dessa kombinationer.

Anders

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har bytt min cross nu till en Method då jag ville ha snabbare spö på min cross har jag kört med en evotec 100 #7 lina funkade rätt bra undrar om den lina skulle passa Method? 

Annars får det bli FFM och snowbee 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
30 minutes ago A.s82 sa:

Har bytt min cross nu till en Method då jag ville ha snabbare spö på min cross har jag kört med en evotec 100 #7 lina funkade rätt bra undrar om den lina skulle passa Method? 

Annars får det bli FFM och snowbee 

Testa även Rio's coastal som många gillar,sen har du Sa sonar, Guideline Camo Pro som har blivit min nya favvo.  Men din Evotec funkar säkert bra den med!    :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
12 minutes ago A.s82 sa:

Ok vad bra nu har jag lite att testa !!! :) 

Haha, ja det är roligt att testa linor!  

Gillar du längre klumpar (14m) så är Airflo Sixth Sense mkt fina. Jag kör en del med dom men har man vadat ut djupare så blir det lite jobbigare, då passar en tolvmetersklump bättre, för mig iaf.

Det är Airflo som tillverkar Guidelines kustlinor så samma stumma kärna,slitstarka coating och långsamma sjunk som oftast passar bra på kusten.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ja absolut helst långa klumpar har haft en Airflo sixth på min Radian #6 funkar riktigt bra . 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Blir spännande det här med Method har haft en i klass 5 tyckte inte om den men en i klass 7 just den som är 9.6 kändes riktigt bra som en  Ferrari :) hahah

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.