Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Hej!

Som ny på forumet har jag läst igenom en del av de nålade trådarna innan inlägg och hoppas det löper vägen.

Jag är en ung kille som blivit smått förbryllad över att inte så många fiskar havsöring på Åland. Vi är ett gäng aktiva sportfiskare här på ön, men endast ett fåtal fiskar havsöring aktivt. Vi har en bra fiskevård med ett helt gäng som återställer bäckar och ser till att det finns lekgrus samt en hel anläggning som pumpar ut yngel. Det kramas öring för utsättning i bäck och på senare tid har det också börjats elfiska som kontroll av utsättningen.

Jag har just börjat flugfiska och har endast spinnfiskat öring i ca två år nu och jag kan inte skämmas för resultaten. Första året jag spinnfiskade öring fick jag 32 öringar (räknat i underkant) med en topp på 5,3kg och i år när jag gjorde min flugfiskepremiär tog jag 3 öringar på fluga och en 5kgs kluns igen. Jag skrev ett blogginlägg om det här på http://alandsilvret.blogg.se/ ifall ni är mer intresserade av hur det gick och hur fisket på Åland är överlag.

Min poäng är den att Åland har potential att leverera riktiga grisöringar med sina fina vikar och fjärdar i sin ytter- och innerskärgård. Men ingen verkar ha fått upp ögonen för det? Jag har haft ett helt kanonbra fiske efter öring här och vill att andra ska få uppleva det jag upplevt. När det gungar i flugspöt sådär distinkt och det mitt i allt vibrerar till lite snabbt i spöt och mer än halva rullen töms.

Så om ni någon gång undrat hur det är här, så kan jag som oberoende fiskare (inte stugägare eller med större ekonomisk vinning) säga att det är helt magiskt här. Åtminstone har det varit för mig. 

20170228_165127.jpg

• Like 7

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Hej Ålandsfilip.

Låter ju suveränt bra det där. Jag har hört mycket som bekräftar precis det fisket du beskriver och en jättefördel är ju att ni får fiska mitt i vintern när fisket ligger vilande på västkusten. Har varit på g över på havsöringsfiske i flera år nu men det har liksom aldrig stämt. Din bild och text var inspirerande och nu är det nog dags för en tur känner jag. Ska se om jag kan lyckas planera ihop en tur under sportfiskemässan nästa helg.

Ser fram emot mer läsning och bilder från dina turer på Åland om du har lust att bidra :) 

Var fiskar du? vilken del rent geografiskt?

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej,

Klart du ska komma över. Är ju vackert och stillsamt här på Åland :) Idag var jag ut med flytringen och körde Möckelö och söder på Eckerö. Inte mycket gick vägen och bl a spännet till Imagosimfötterna gick sönder... Blir svårt att hitta nytt tror jag. Fisket gick ungefär lika bra, men nu lovas 10 dagar med syd och värme! Ska inte "jinxa", men det låter riktigt lovande i mina öron.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

På denna sida hittar ni inledningen av fiskeåret på Åland, endast ett fåtal som tagit sig ut att prova och redan två fiskar över 5kg. Blir tufft för mig att hålla mig på topplistan i år, som ni också hittar på den sidan.

Jag är bara glad att ålänningar får upp ögonen för den vackra fisken! På topplistan ser ni Ålands största gäddor, havsöringar och abborrar genom tiderna.

Det saknas såklart en hel del fiskar, speciellt gäddor. Men på listan ser man att vi är ungefär tre aktiva havsöringsfiskare som varje år *ta i trä* tar en stor öring eller två var.

http://www.mapafishingteam.com/sv/rapporter/ti_1403_oringar_pa_576_och_5_kg/5518

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Bompass idag igen, men det är för att jag envisas med att köra för långt in. Dem har inte gått upp på grunden i fladorna riktigt än tycker jag mig märka. Bara ett fåtal. Jag passade på att skriva ett blogginlägg om mina första öring då istället :) Lite kvällsläsning åt er. http://alandsilvret.blogg.se/?tmp=887358

Trevlig kväll!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hejhej!

Jag var ut och fuskade med spinnspöt... Ett gäng forummedlemmar som tänkt komma över, så det var ett provfiske! På tal om det så är det jättekul att få sådan respons som jag fått, och det är alltid kul med nya bekantskaper! Här finns ett nytt inlägg iallafall http://alandsilvret.blogg.se/

Trevlig kväll!

Redigerad med Ålandsfilip
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Då har några forummedlemmar varit över i ca. 4,5 dag. Väldigt trögt fiske då vi gick från en varmfront till en kallfront, men vi hamrade på riktigt bra och hade det riktigt trevligt! Skrev ett blogginlägg om betydelsen av fiskevård och lite om vårt fiske.  http://alandsilvret.blogg.se

Det var kul att testa på B3-fisket här på Åland också, även om jag nog föredrar skärgårdsmiljö utan sällskap, båtar och eroderade stränder :) Att fånga en färgad fisk eller en besa är nog inte så lätt här heller.

Fridens Silverkrigare!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

problemet med havsöringsfiske på Åland är tillgänglighet till strandpartierna. Då det mesta är privatägt är det liksom inte bara att stolpa in på vilket kustavsnitt som helst och kliva i med ringen och hamra på. Men nog finns det ytterligt stor potential, sanningen att säga är det ju också så att öringen på åland har tillgång till strömming och större bytesfisk längre ut och djupare än rent traditionellt stockholmsfiske med fluga lämpar sig för. Men jag skall nog gör a ett försök i år, har frekventerat holmen i dryga tio års tid mest för jakt och samvaro med lokala vänner, dock knappt fiskat att tala om förutom diverse gäddor som lurats upp på fluga.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Laddade också upp lite Torrflugfiske från samma resa. http://xn--landssilvret-scb.com/2017/july/torrflugfiske-efter-harr-i-finland-2.html

Passar på att fråga om det är någonting ni vill att jag skriver om. Man kan alltid fråga iallafall. Har just inhandlat ett Meridian sedan en vecka, otroligt skönt spö som jag nött lite på gräsmattan och fiskat 4 pass med. Till och med en amatör som jag kan kasta med det. Kanske bilder och någon sorts recension av det? Har också bundit mina första flugor så ni kan få se dem spektaklen.

/Filip

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Åland har ett av Östersjöns tätaste bestånd av kungstobis och högst antagligen också ett av de större bestånden strömming...

http://xn--landssilvret-scb.com/2017/august/sommaroring-ett-projekt-av-egen-klass.html

Läs här om mina försök efter sommaröring och flera av mina teorier. Vill också tacka några av er som skrivit till mig och som till och med kommit över för att fiska med mig.

Trevlig kväll!

/Filip

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Mycket om sportfiske i tidningarna på Åland nu. Förhoppningvis blir det flera steg åt rätt håll inom en snar framtid.

http://xn--landssilvret-scb.com/2017/september/skall-aland-infora-fiskevardsavgift.html

Blir långa diskussioner in på nätterna och jag sammanfattar lite kort min uppfattning på bloggen här i slutet av dagen.

/Filip

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Förstår inte vad mer och framförallt statlig tillsyn ska tillföra annat än merkostnad? Är problemen med tjuvfiske så stora att du tror det skulle ha avgörande betydelse för fiskekvaliten? I Sverige har vi haft diskussioner om statligt kort i decennier och varje gång det kommer på tapeten landar diskussionen i att kostnaden för kontroll genom ett byråkratiskt system överstiger vinningen. 

Min bild av tjuvfiske är att det är ett fåtal som tjuvfiskar och att man ofta vet vilka. Dvs punktinsatser är ofta en bättre lösning. Åland har ju byggt upp en sida med fiskevårdsområden och kortbetalning via sidan och mig veterligen har väl det varit ett ganska bra lyft för när det gäller att förenkla kortköp och se vad som gäller var.

Åland har haft en bra lösning som lockat folk under väldigt lång tid. Tycker Åland ska värna det man byggt upp och jobba vidare på inslagen linje och genomföra de förbättringar man jobbat för under senare år snarare än att hitta på spretiga kortsiktiga lösningar som bara ger dålig PR till ett fantastiskt bra sportfiskeområde.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2017-03-12 at 18:47 Ålandsfilip sa:

Hej,

Klart du ska komma över. Är ju vackert och stillsamt här på Åland :) Idag var jag ut med flytringen och körde Möckelö och söder på Eckerö. Inte mycket gick vägen och bl a spännet till Imagosimfötterna gick sönder... Blir svårt att hitta nytt tror jag. Fisket gick ungefär lika bra, men nu lovas 10 dagar med syd och värme! Ska inte "jinxa", men det låter riktigt lovande i mina öron.

Här har du spännen som passar till fenorna. Jag har bytt ut på mina imagofenor, så jag vet att de passar. https://www.seapro.se/sv/artiklar/spanne-till-fenrem.html

Har också tänkt att byta till såna här men inte kommit till skott: https://www.seapro.se/sv/artiklar/springstraps-standard-till-plastfenor.html

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
3 hours ago Jonas sa:

Förstår inte vad mer och framförallt statlig tillsyn ska tillföra annat än merkostnad? Är problemen med tjuvfiske så stora att du tror det skulle ha avgörande betydelse för fiskekvaliten? I Sverige har vi haft diskussioner om statligt kort i decennier och varje gång det kommer på tapeten landar diskussionen i att kostnaden för kontroll genom ett byråkratiskt system överstiger vinningen. 

Min bild av tjuvfiske är att det är ett fåtal som tjuvfiskar och att man ofta vet vilka. Dvs punktinsatser är ofta en bättre lösning. Åland har ju byggt upp en sida med fiskevårdsområden och kortbetalning via sidan och mig veterligen har väl det varit ett ganska bra lyft för när det gäller att förenkla kortköp och se vad som gäller var.

Åland har haft en bra lösning som lockat folk under väldigt lång tid. Tycker Åland ska värna det man byggt upp och jobba vidare på inslagen linje och genomföra de förbättringar man jobbat för under senare år snarare än att hitta på spretiga kortsiktiga lösningar som bara ger dålig PR till ett fantastiskt bra sportfiskeområde.

Problemet ligger delvis i tjuvfiske, som är mycket mer omfattande här än vad din uppfattning är. Jargongen går som så att alla tjuvfiskar. För det finns ingen tillsyn alls, bokstavligt talat. Rödmarkerade områden uppfattas som "heta" områden.

Problemet med den hemsidan är att den inte finansieras längre. Den var ett kort "test" för bidragspengar, och nu är dem slut, så den uppdateras inte längre. Samt att man inte kan köpa långt ifrån alla kort där.

Det är ingen bra lösning vi har här. Det är för många kort. Guiderna får lösa 4-5 kort per person per dag för att ha en chans. Alldeles för små områden.

Det minskar på gäddan på Åland, tack vare okunskap och noll fiskevård. Yngelutplantering anses vara vår fiskevård, men den byggs inte på genbaser och den utförs långt ifrån korrek. Det finns så många olika fiskelag, och att tro att dem skall sköta sin fiskevård utan kompetens och vägledning går inte.

Edit: Skrev för någon månad sedan lite som kanske ger dig en uppfattning om vår fisketillsyn och fiskevård. http://xn--landssilvret-scb.com/2017/july/alands-syn-pa-gaddor-och-fiskevard.html

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

@Ålandsfilip Vad jag kan se funkar hemsidan för fiskekort som den ska och Visit Åland som driver sajten som fiskekortsbetalsidan ligger på söker just nu folk för nyanställning så  jag räknar med att deras organisation funkar och att de nu tar nytag efter det omfattande bedrägeribrottet som uppdagades i höstas. Min bild av Visit Åland är att de har en väldigt proffsig och bra organisation som starkt har bidragit till att bygga Ålands varumärke som sportfiskedestination under senaste deceniet.

Fiskekortsajten är ju ett leaderprojekt så man har precis som du säger fått pengar för uppstarten av den sidan via EU. Att man skulle lägga ner sajten ett år efter den gått upp är knappast troligt då det troligtvis är likställt med att inhämtade bidrag måste återbetalas. Vad jag kan se fungerar sajten som den ska. Men jag ska kolla upp det här med projektägaren så återkommer jag här. Det känns inte ok om det visar sig att Edge bidrar till desinformation som skadar en fungerande produkt så det här vill jag gå till botten med.

Jag har en del kontakter med en hand full guider på Åland och har varit där ett antal gånger under sista fem åren. Jag har aldrig upplevt att etablerade guider fiskar på vatten de inte har tillstånd för och tvärs emot dina upplevelser så är min bild att Åland har väldigt professionella guider som är mån om sina fiskevatten. 

Att vissa element missbrukar möjligheterna på Åland kan säkert stämma även om jag saknar den erfarenheten. Att det som du säger skulle vara allmänt vedertaget ser jag som föga troligt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har aldrig sagt att etablerade guider fiskar på olovliga vatten. Det finns en välkänd som pysslar med det i någon sorts demonstration mot det dåliga systemet fiskekåren tycker vi har.

Det är allmänt vedertaget. Jag pratar med fiskare varje dag och är ju faktiskt fiskare på Åland själv. Innan du ser det som föga troligt tycker jag du skall fråga oss fiskare. Fråga Lukas Sandberg som har fiskarboden hur jargongen är, jag sitter ju inte här och ljuger.

Visit Åland har inte gjort mycket för vårt sportfiske. Tänker du på när dem stått på sportfiskemässan där dem blivit tillsagda att om dem inte börjar engagera sig finns det andra som kan ta platsen. Eller när dem medvetet sponsrar tjuvfiskefilmerna och sedan går ut och säger "att det är bra filmer". Där kan du också fråga Lukas eller någon av guiderna vad dem tycker och hur jargongen går överlag.

Hemsidan uppdateras inte med ny information eller fiskeregler längre. I övrigt kan du köpa kort på några områden där. Dock inte alla.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag tror att du och jag har skilda informationskanaler och min känsla är att Åland just nu är rätt polariserat i de här frågorna. Jag delar inte dina åsikter@Ålandsfilip däremot är det intressant med andra infallsvinklar. Åland skulle nog må bra av en mer enad front inför framtiden.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ja, jag misstänker att jag vet vem eller möjligen vilka din informationskanal är. Jag tror inte ett dyft på att du fått rätt information, och jag är övertygad att om du fick höra allt vi har att säga skulle du förstå mig och 95% av fiskarnas åsikt här. Jag förstår inte heller varför dem inte kan säga hur det egentligen är. Säger det inte sig självt? Vi har ingen kontroll, vi har ingen fiskevård, vi har inget vettigt system när det kommer till fiskekort, vi har en turistbyrå som vetat om i 5-6 år att det tjuvfiskas av ett gäng, men väljer att sponsra det. Skall jag fortsätta? Vi har en landskapsregering som säger "men det var bara en gång" när det äntligen till slut anmäls ett drivgarn. En fastighetsskötare av landskapets vatten som trots filmbevis inte vill polisanmäla tjuvfiske som eskalerat till att det är båtar på alla röda vatten konstant. Skall jag fortsätta? Har din informationskanal berättat det eller är det din informationskanal som tyckte att filmerna var bra möjligen?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har förstått att ni kanske är några stycken som delar dina åsikter men det förändrar inte min syn på det hela utifrån den information jag har i dagsläget. Jag har en hand full insatta kontaktpunkter på Åland och det är ju rätt uppenbart att mina och dina kontakter inte har samsyn i de här frågorna. Har du någon form av branschkontakt och eller större insyn i vad som gjorts historiskt sett på Åland? 

Vad gäller guiden du nämnt så gick väl han ur Visit Åland för något år sedan och eftersom man mig veterligen behöver vara medlem för att vara med i det nya nätverket av fiskelag och guider, boenden mm som håller på att bildas så förmodar jag att han har valt att jobba vidare i egen regi men i praktiken står utanför den grupp som just nu är med och drar upp riktlinjerna för sportfiskets framtid på Åland? 

Att påstå att "95%" av fiskarna ställer sig bakom dina åsikter är knappast troligt och min känsla är snarare att du frontar en grupp som ligger i minoritet men hörs mycket.

Ditt sett att argumentera kring tjuvfisket i medialt syfte känns främmande för mig. Vad jag hört så har man fiskat på eget bevåg och sen sålt in en annonsmöjlighet i en färdig produktion. Jag har förståelse för att det kan bli fel i det sammanhanget. Jag förstår också att man på Åland väljer att inte processa och sopar det under mattan så gott det går. I ett större perspektiv är hela den här diskussionen inget annat än extremt dålig publicitet för Åland och det finns ju ingen anledning att driva det här vidare sett ur den synvinkeln. Problemet är efter sista årets mediapådrag mer än väl känt och jag är övertygad om ingen av parterna kommer begå samma misstag igen. Att du själv väljer att driva de här frågorna i vad jag ser som ett sensationssyfte och ifrågasätter de fiskevårdsåtgärder som gjorts tidigare utan att visa en tydlig plan på hur du vill göra saker bättre eller visa djupare förståelse för vad som faktiskt gjorts känns rätt lågt. Har du ett genuint intresse för att driva annat än internettrafik så vore det intressant om du bytte fokus och la din energi på att exempelvis utarbeta ett förslag för hur du tycker Åland ska jobba med sportfisket regionalt under kommande tioårsperiod. Det finns alltid utrymme för förbättringar och väl underbyggda förslag kommer alltid välkomnas så jag tycker absolut att du ska göra ett försök om du anser att du har en bra lösning.

Jag har nu kollat upp fiskekortshemsidan och det finns inga planer på att lägga ner den produkten från Visit Ålands sida. Däremot så går mycket på tomgång just nu då man fortfarande processar mot Kontrollern (Nicklas Söderström) som förskingrade runt 400 000 Euro och mer eller mindre har lamslagit hela organisationen från hösten 2016 fram till nu. Det har tyvärr resulterat i att ett flertal medarbetare har fått avsluta sina tjänster då omorganisation blev en direkt följd. Har jag förstått rätt kan man i bästa fall nå en förlikning i rättegången som avslutas i andra hälften av september. Till 2018 räknar jag med att Visit Åland har en ny budget utarbetad och bör vara på banan igen.

Jag tror att det skulle gagna dig om du gjorde en större research själv och vidgade dina vyer. Bor du på Åland kan du ju med fördel ta dig tid och prata med de företag och personer du kritiserar personligen och be att få deras syn på det du skriver om.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Som jag skrev i meddelande till dig är jag högst insatt och ifrågasätter alla. Orsaken till att jag driver frågorna är för att det inte händer någonting om ingen gör det. Jag driver inte min blogg för att hålla fiskare borta som sagt. Utan visa att vi försöker, och försöka driva igenom frågor som är av yttersta vikt som bara sopas under mattan annars.

Som jag också skrev i meddelandet så har jag kontakter i stugföreningen, fiskevårdsföreningen osv osv. Jag fick också bekräftat idag vilka dina informationskanaler är och jag lovar dig att om du vidgar dina vyer kommer du förstå varför jag gör som jag gör.

Dem personer jag kritiserar säger till tidningen att tjuvfiskefilmerna är bra. Dem personerna har också blivit avsatta av mer orsak än förskingring. Visit Åland har ju vidtagit åtgärder, men landskapsregeringens tafatta svar tänker jag fortsätta ifrågasätta. Jag mfl andra fiskare.

/Filip

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu bryter vi otrevligheterna med lite fiskevård! Här är elfiske ifrån Sverige. Jag elfiskar Loån med kompetenta och duktiga människor från Sportfiskarna och SLU

http://xn--landssilvret-scb.com/2017/october/elfiske-i-loan.html

Angående ovan ska jag samtidigt tacka Jonas för att han bryr sig så mycket att han ifrågasätter mig. Jag tror inte han gör det av en dålig orsak, precis som jag ifrågasätter honom av samma orsak. Vi delar samma intresse och det är onödigt att bråka.

/Filip

• Like 1
  • Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.