Hoppa till innehåll
hector

Färga Beiss/Golden olive?

Recommended Posts

Hur gör man för att färga vitt hår till beiss/golden olive?

Eller finns det någon bättre grundfärg på håret att köra på?

Redigerad med hector

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Lite gult fr. början..inte för gult. Sen på med (tror jag) lite Olive/Brown...en måste testa!...som en sa..dumt att försöka med en hel rävsvans..klippt den i små bitar..å försök färga sen den efter det...med det du vill ha.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
5 minutes ago hector sa:

Beställde lite veniard golden olive färgpulver, det borde väl ge rätt färg på en gång tro?

Vet ej! ..pröva...du vill vad du vill / ha se...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
4 minutes ago hector sa:

Finns det några grundläggande riktlinjer vid färgning? Har aldrig provat själv!

Kikade i Frödins färgning-skala...det sa bara "Gyllen-Olive" Färgbad 2ml...(färg) Ättika 1dl...tid i badet...45-min-1 tim.

Antar att färgen skall var den samma....& antar att han menar att en skall använda så vitt material som möjligt....& detta med 1l vatten som grund.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
5 minutes ago Ismo sa:

ikade i Frödins färgning-skala...det sa bara "Gyllen-Olive" Färgbad 2ml...(färg) Ättika 1dl...tid i badet...45-min-1 tim.

Antar att färgen skall var den samma....& antar att han menar att en skall använda så vitt material som möjligt....& detta med 1l vatten som grund.

Låter som en bra grund att jobba utifrån, tackar!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Att färga material! ..så lär sig en med tiden. Beroende på vilket material en har..det är lika sant som att en skall kunna Fiska!,Jaga..att bara följa ett grund-recept! ..är rätt dumt!..inte alltid det blir rätt,..en måste själv få vara med med div. misslyckande...hur skall en annars kunna lära sig?

Lite eget tänkande är inte att förakta.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag var väl mest orolig för att överdosera färg och så :P

Men visst har du rätt, men kan lära sig genom att faila själv, men det är ju också trevligt att ibland höra vad mer erfarna har att säga, speciellt om det finns någon som har erfarenheter av just den färgen :) 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
3 hours ago Ismo sa:

Kikade i Frödins färgning-skala...det sa bara "Gyllen-Olive" Färgbad 2ml...(färg) Ättika 1dl...tid i badet...45-min-1 tim.

Var får man förresten tag på Frödins färgningsskala?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
7 minutes ago hector sa:

Var får man förresten tag på Frödins färgningsskala?

Har för mig att placerat den på/ i detta forum..någon?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Den fungerade efter en stunds tvekan hos min gamla Explorer som automatiskt valdes som läsprogram trots att jag kör eldräv.

Artikeln var ju helt lysande och påminnde mig om den goda tiden när vita kockrockar färgades orange, i storgrytan på spisen,  för att bekläda cortegemusiker från en viss mycket känd teknisk högskola i Göteborg ( börjar på CH o slutar på MERS). Känner väl igen salt och ättikafixeringen.

Tänk på handskar, tänger, slevar avrinningsplatser mm för er egen och samboronbons säkerhet och glädje. Och dra ut torkens sladd innan den nedsänkes i värmebadet. Färga gärna hos en avlägsen släkting...

Kan man använda annorlunda material för att till handahålla färgen? T ex  Cohenilllöss, gul lök mm

Redigerad med Ingemar

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Lennart Bergqvist - "Flugbindning på mitt sätt" var ganska bra att läsa vid färgning om jag kommer ihåg rätt, dock har jag inte kvar boken själv.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.