Hoppa till innehåll
Kapitan

Rio Coastal Quickshooter

Recommended Posts

Var på Strömvalls(GBG) idag och köpte några fina saker till ett just pris. (Många produkter mycket billigare än det man hittar på nätet !!!)

Stod och tittade på en Guidelina Coastal till mitt #6 spö när jag fick testa på en Rio Coastal Quickshooter utanför butiken. Den fick mer än godkänt, så den inhandlades för 699 kr.

Har haft GL Coastal några år och ville testa något nytt. Det som skiljer sig direkt mellan linorna är självklart färgen och coatingen.

På Rios lina är hela klumpen (10.5m) genomskinlig med en grön runningline och känns mer glidig i coatingen, vågar man skriva plastig?

Jag hittar ingen information av några svenskar som använt linan, men på några engelska sidor jämför de den med Rio Outbound och skriver att denna nya linan krullar sig mindre.

Nu ska det riggas ikväll för att fiskas imorgon. 

Någon som har använt linan som vill dela med sig av sina erfarenheter? Jag återkommer imorgon med mina !

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Har just den i #6 och det är väl den mest lättkastade linan jag har hittills har testat (dock många linor jag inte har testat, så klart). Hur man än vrider och vänder på det är jag en sån som gillar att hålla mkt lina i luften (när det finns utrymme, som det oftast gör på kusten), och tycker ofta att linor med korta klumpar blir för ostabila med mkt överhäng. Där imponerar denna lina väldigt mkt och vet inte riktigt vad det betor på, men kanske på att skjutlinan faktist är ganska tjock, ~0.9 mm (enligt egna mätningar). Trots tjockleken är den otroligt glatt och linan skjuter väldigt bra, redan från väldigt lite lina ute. Måste dock säga att jag upplever att den sjunker väldigt fort och kan inte användas där det är långgrunt utan att ta in flugan väldigt snabbt. Ingen "hover" lina alls med andra ord. Den enda nackdelen är dock att även skjutlinan är intermediate och försökte senast idag att fiska med den på kusten utanför Helsinki utan linkorg och förbannade mig över att den fastnade i massa grönslick hela tiden. Har kastat den med en Radian #7 (9'6") och upplever den inte som lätt trots att klumpen bara väger 13.6g (den tjocka skjutlinan gör den dock till mer som en longbelly... vilket gör den ganska tung när man väl har mkt lina ute). Då skall sägas att jag gärna använder #6 linor till just det spöet. Till en RSI #5 (som är rätt styv; ERN~7) funkar den bra oxå men är på gränsen till för tung. Så 'rättklassad' för moderna 'underklassade' spön mao.

Slutsats: grymt lättlastad, skjuter bra men fortfarande stabilt med överhäng. Sjunker snabbt, och skall inte användas utan linkorg på kusten...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

En sak till. Den är krullig från rullen, men när man sträckt den en gång i början av fisket så blir den i stort sett spikrak... 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Bra skrivet Peke, tack för den recensionen. 

Jag ska ut nu till kusten och se hur den verkar, får inte glömma att sträcka den lite då.

Återkommer.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tillbaka från ett pass på ca 5 timmar. Blåste från höger idag så jag som högerhänt fick jobba mycket med den nya linan.

Egentligen kan jag bara hålla med om det Peke har skrivit, allt stämmer.

Jag håller med om att den inte bör klassas som en intermediate utan mer som en sjunk 3:a och idag var jag glad för det. Kastar man ut och drar in direkt håller den sig 1-2 dm under ytan. Men låter man den sjunka 20 sekunder är man nere på 3 meter, vilket är perfekt för en kustlina. Däremot det tidiga vårfisket i långgrunda vikar med långsam intagning kan man glömma med denna.

Det kändes bra att hålla klumpen i luften, däremot när man vadade ner i vattnet till midjan var det väldigt jobbigt tyckte jag. Jag fick jobba väldigt mycket för att få linan att röra sig som den förra jag hade (Airflo 40+) Så jag antar att man behöver lite mer anpassning. 

Kasta i aningen medvind så fick man jätte fina kast, enkelt. Men jag var förvånad hur svår den var att kasta i rak motvind, den kändes väldigt lätt. Då blåste det nog inte mer än 5 m/s, så det får jag testa mig fram mer.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vilket spö körde du med? Klumpen på #6 väger 13.6 g så jättetung är den inte (kan hända att 40+ är tyngre). Tycker annars att i stort sett alla linor är svåra att kasta i rak motvind... Hade du linkorg? Djupt utvadad blir det betydlig längre sträcka skjutlinan måste dras upp ur vattnet innan den kan skjutas... utan linkorg blir det tungt helt enkelt... (mkt lättare med flytande skjutlina...).

Redigerad med peke

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag kör med Guidelines LPXe #6, snabbt spö men inte lika snabbt och styvt som LPXe RS.

Det var just det som var grejen att när jag skulle börja kasta i motvinden så fick man veva många gånger i luften innan klumpen låg utanför spötoppen. Så var det inte med 40+ linan. Så därför blev det nästan uteslutet att kasta i motvind och försöka skjuta ut något, mycket jobb för att lägga ut ett 15 meters kast i motvind. Jag kör utan linkorg men stod på land när jag testade detta.

Jag har varit jätte nöjd med min 40+ Extreme Distance, men det var dags att byta ut den. Men det blir naturligt att jämföra Rios lina med dina då profilen på klumpen är väldigt lika samt att jag har haft linan i 4 år. Jag kan dock inte hitta någon information vad den skulle väga, tror inte den produceras längre heller.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kan uppdatera här nu när man haft linan ett par veckor.

Det känns mycket bättre nu när man anpassat sig. Den kastar väldigt bra och har justerat tekniken nu när man kastar i motvind. 

Gjorde ett riktigt test där jag i rak motvind i ca 10-12 m/s (det gick gäss på sjön) och fick ut flugan ca 20 meter, vilket jag är nöjd med. 

Det enda som är mindre bra är att den inte är stum, så små hugg känner man inte lika tydligt som man gjorde innan. Men om jag skulle köpa en ny intermediate lina och det fanns bara Guidelines Coastallina och Rio Coastal Quickshooter skulle jag välja Rios lina. Den passar i alla fall mig bättre på kusten.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har 2st. Airflo 40+ linor i #6(sjunklinor). De är svintunga för sin klass, tror klumpvikten ligger på närmare 18g!

Känns iallafall tyngre än min GL Coastal #7 och är för tunga för mina #6 spön trots att de är rätt styva(CTS).

Vikterna på Rio-linorna ser väldigt lätta ut för sin klass. Provkastade en #7 idag på Strömvalls som satt på ett GL RSI.#7

Kändes bra men jag tror spöt skulle klarat en klass tyngre på linan. Tror #7 linan skulle funka perfekt på mina CTS-sexor.

Redigerad med plind

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.