Hoppa till innehåll
Jonas

Full fart på fisket i Ogströmmen

Recommended Posts

Hej på er.

Här kommer en lägesrapport från Ogströmmen. Jag var ut ett par vändor i går och vattenståndet är perfekt. spanade även lite gäddlek i Öjesjön på kvällen och läste av vattentemp i sjön på mellan 9,3-12,9 grader så det är rimligt att tro att vi har runt 10-11 grader i forsen just nu.

Harrfisket är fredat fram till 15 maj så jag riktar mig helt efter öring just nu. Körde med en liten www.nr70.se proppellerfluga i rödsvart montanamodell. Det blev en fin öring samt att det small på en hyfsad harr också.

Gött att säsongen är igång igen. Ska ut en vända till i eftermiddag och sen blir det gäddlekfiske i skymningen. Grabben brände en 110-120cm gädda igår. kolla åt fel håll när den högg. Det var som en säl som attackerade från vassen så den måste vi prova ikväll igen :)

Jag kan absolut rekommendera en fisketur till Ogströmmen just nu. Fiskekort köper man genom www.ifiske.se. läs mer om Ogströmmen på www.ogstrommen.se och ställ gärna frågor om ni har några funderingar. Jag tänkte jag skulle försöka hålla den tråden levande med lite löpande rapporter och ni andra får gärna hjälpa till och fylla på med egna upplevelser.

IMG_6093.JPG

IMG_6079.JPG

• Like 5

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Snöar det än @Ismo :D

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
4 minutes ago Ismo sa:

JA! ..i princip!

Lider med dig. Här är fantastiskt. Sitter i brorsans hus på Brändan/Öje och funderar på om vi ska knalla ner och ta en kvällstur eller bara sitta och njuta :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 minutes ago Jonas sa:

Lider med dig. Här är fantastiskt. Sitter i brorsans hus på Brändan/Öje och funderar på om vi ska knalla ner och ta en kvällstur eller bara sitta och njuta :)

Förstår du nu hur jag hatar "gräsmattor".:D

Njut!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Sjukt avundsjuk på dig @Jonas. Här "nere" är det iofs bra väder också men alla mina fiskeplatser har fyllts av muppar som panikbadar så fort första värmen kommer. Kan folk fatta att havet inte är till för att bada i!? <_<

• Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
4 minutes ago Einarsson sa:

Sjukt avundsjuk på dig @Jonas. Här "nere" är det iofs bra väder också men alla mina fiskeplatser har fyllts av muppar som panikbadar så fort första värmen kommer. Kan folk fatta att havet inte är till för att bada i!? <_<

Om alla drunknar!..så borde det väl var rätt fritt fram?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Startar tråden igen då det är en ny säsong :)
Hur ser vattenflödet och temperaturen ut, är det fiskbart ? Själva flödet ser man ju via SHMI's vattenweb men jag vet tyvärr inte vid vilka flöden det fungerar bra att fiska.
Tänkte åka upp nästa vecka.

Peter :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag och Frida drar upp till stugan idag. Återkommer med rapport. Spontant tror jag det är fiske redan nu. Det har varit väldigt varmt i Öje sista veckan och Ogströmmen får inte fjällsmältvatten och sjunker betydligt snabbare än exempelvis Västerdalälven.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På ‎2017‎-‎05‎-‎06 at 11:18 Jonas sa:

Hej på er.

Här kommer en lägesrapport från Ogströmmen. Jag var ut ett par vändor i går och vattenståndet är perfekt. spanade även lite gäddlek i Öjesjön på kvällen och läste av vattentemp i sjön på mellan 9,3-12,9 grader så det är rimligt att tro att vi har runt 10-11 grader i forsen just nu.

Harrfisket är fredat fram till 15 maj så jag riktar mig helt efter öring just nu. Körde med en liten www.nr70.se proppellerfluga i rödsvart montanamodell. Det blev en fin öring samt att det small på en hyfsad harr också.

Gött att säsongen är igång igen. Ska ut en vända till i eftermiddag och sen blir det gäddlekfiske i skymningen. Grabben brände en 110-120cm gädda igår. kolla åt fel håll när den högg. Det var som en säl som attackerade från vassen så den måste vi prova ikväll igen :)

Jag kan absolut rekommendera en fisketur till Ogströmmen just nu. Fiskekort köper man genom www.ifiske.se. läs mer om Ogströmmen på www.ogstrommen.se och ställ gärna frågor om ni har några funderingar. Jag tänkte jag skulle försöka hålla den tråden levande med lite löpande rapporter och ni andra får gärna hjälpa till och fylla på med egna upplevelser.

IMG_6093.JPG

IMG_6079.JPG

Förresten! ..använder du flytetyg i bäcken?:blink:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
54 minutes ago Ismo sa:

Förresten! ..använder du flytetyg i bäcken?:blink:

Just den här delen av Ogströmmen är en kombination av strömmar och sjöar. Vi fiskade av ett tiotal forsar längs 5 km vattensystem den dagen :)

Har ni inte testat fiska med en Native så ta chansen om ni får den. Det är en helt outstanding fiskemaskin oavsett om man vill fiska strömmar, sjö eller hav.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är perfekt vattenstånd. Nu är säsongen igång :)

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack för uppdateringen :)

Ska upp i morgon med hojen och reka fiskeplatser inför fisket i veckan. Så om ni är kvar och hör ni något som brummar är det jag :)

Peter :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Haha, roligt att damen din står och fiskar på exakt samma ställe som jag haft som favorit de gånger jag varit uppe :lol:

Såg ju riktigt fint ut nu, såpass välbalanserat vattenstånd har jag bara haft en gång där uppe... de tycker om att släppa på i dammen när jag är där :rolleyes:

Var det något liv?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

I västerselen är det heldött. Kört forsen uppströms slogboden samt nere vid bron, Inte ett vak, inga insekter, inte ens abborre eller gädda i lugnvattnet. En landad Id på spinnare är allt hittils. 

Peter 😊

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
23 hours ago PeterL sa:

I västerselen är det heldött. Kört forsen uppströms slogboden samt nere vid bron, Inte ett vak, inga insekter, inte ens abborre eller gädda i lugnvattnet. En landad Id på spinnare är allt hittils. 

Peter 😊

Strömfisket blir bättre nedanför Holmängen. (Selet efter lisslyåns utlopp) Däremot ska du ge gäddorna en chans till i sista stora selet. Där är alltid chans på metersfisk

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.