Hoppa till innehåll
crazy

Min första Havsöring på fluga.

Recommended Posts

I dag var första gången jag fiska Havsöring med fluga. Premiärturen bar iväg till Ålabodarna som ligger vid Landskrona i Skåneland. Vädret och tiden var kanske inte idealiskt. Strålande sol 17-20°, Sydost 6-9 m/s (frånland/sidovind) och vindbyar på 10-12 m/s. Jag kommer ner till Ålabodarna vid ca: 13:00 på eftermiddagen.

Jag vadar ut en liten bit och viftar iväg flugan och hinner dra två gånger, när jag får fisk på...Horngädda. Drar snabbt in den och lossar den från kroken. Viftar ut flugan igen och...Horngädda.#¤%. Denna lossnar själv. Som tur var är dom ganska svåra att kroka så jag blir snart ganska van vid att dom nafsar på min lilla orange räkimitation (även om det är "ganska" irriterande). Efter att ha viftat två timmar och krokat av ett tiotal horngäddor så bestämmer jag mig för att fiska av ett rev lite längre bort.

Det är inte mer än 20-30cm djupt där och med stora stenar som sticker upp lite varstans. Jag var ganska trött på Horngäddorna och var även ganska säker på att Horngäddorna inte skulle vara så nära land. Jag viftar iväg flugan och hamnar mellan två stenar, flugan hinner knappt bryta ytspänningen på vattnet förrän fisk är på. För helsike #¤%#¤% ännu en horngädda svär jag för mej själv, vad gör dom här inne?!?. Jag börjar dra in linan ganska snabbt, men det blir tvärstopp.
Linan dras ut och rullbromsen börja ljuda och jag ser en ryggfena som likt en torped sticker rakt ut mot djupare vatten, det är en Öring.  Adrenalinet börjar pumpa och jag befinner mig i någon slags extas, det enda som existerar nu är jag och Öringen. Jag är rädd för att min flytlina ska fastna i någon av stenarna som sticker upp men lyckas lyfta linan över stenarna och veva in all löslina. Jag bestämmer mig för att gå ut en bit där det är djupare för att då lättare få in Öringen, för det sista den vill är komma in mot grunt vatten igen. Efter vilket som känns som en evighet men som antagligen inte är mer än 2-3 minuter får jag se en skymt av den, den är blank. Jag har svårt att hålla balansen på dom hala stenarna och vågorna som slår i sidan på mej gör det inte lättare. Jag får in Öringen och tar fram håven och lyckas håva den. Jag låter Öringen vara kvar i håven som jag håller i vattnet och tittar ner, den är blank och fin. Jag står där med ett flin på mina läppar. (antagligen är flinet ganska likt det flin jag hade när jag blev av med oskulden). Jag måttar öringen med mitt spö och den är nästan 60cm lång. Äntligen min första Havsöring på fluga. Jag tänkte återutsätta den men tyvärr hade den svalt hela flugan och flugan i sin tur hade satt sig i ena gälen och Öringen blödde kraftigt så jag fick ta fram "mini-klubban". Jag fortsatte fiska en liten stund till och fick ännu en Öring men då en som inte var större än 20cm. Jag glömde faktiskt ta bild på Öringen:wacko: innan den blev filead och en bild på det är kanske inte så intressant?!?... 

Jag sitter nu med en öl i handen och planerar redan nästa fisketur men då kanske en runda ner mot Österlen.

Årets Havsöring resultat är nu:

Spinnfiske: 24st

Flugfiske: 2st och fler ska det bli.B)

Jag har lite bilder jag tog tidigare på säsongen för er som vill se hur det ser ut vid Ålabodarna.

Skit fiske på er.

//Johan

20170422_193111.jpg

20170422_182646.jpg

• Like 11

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Inspirerande fiskeberättelse. Återkom gärna med flera.

Ålabodarna och Kåseberga är underbart trivsamma och förtjusande platser på allehanda sätt. Inte bara för att halka omkring med spö i hand på.

Skitfiske.

PS Eftersom du inte fick med någon bild på dina öringar bidrar jag här med lite ögonfröjd från igår em 70+ cm, 4+ kg. Irriterad fighter med vassa tänder och egen vilja. Kunde haft ännu mer muskler... Tagen i ett Västkustlandskap mycket nära Kulturlandskapet Skåne. Från en översköljd klippa. Ett tiofots gammalt Sage XP Graphite IIIe #8 med Bulletlina samt en nedklippt tafs från Sameo hjälpte till. Flugan syns på bilden. DS

IMG_23041.jpg.5e999c58da8f2d1f29b1d673084506b0.jpgIMG_23061-1.jpg.ff18c0be31d3a02052e387c8eb13dc0f.jpg

Redigerad med Ingemar
Komplettering med firre
  • Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
4 hours ago Ingemar sa:

Ålabodarna och Kåseberga är underbart trivsamma och förtjusande platser på allehanda sätt. Inte bara för att halka omkring med spö i hand på.

Skitfiske.

PS Eftersom du inte fick med någon bild på dina öringar bidrar jag här med lite ögonfröjd från igår em 70+ cm, 4+ kg. Irriterad fighter med vassa tänder och egen vilja. Kunde haft ännu mer muskler... Tagen i ett Västkustlandskap mycket nära Kulturlandskapet Skåne. Från en översköljd klippa. Ett tiofots gammalt Sage XP Graphite IIIe #8 med Bulletlina samt en nedklippt tafs från Sameo hjälpte till. Flugan syns på bilden. DS

IMG_23041.jpg.5e999c58da8f2d1f29b1d673084506b0.jpgIMG_23061-1.jpg.ff18c0be31d3a02052e387c8eb13dc0f.jpg

Riktigt fin:) ,jag får erkänna att jag är lite avis. 

"Irriterad fighter med vassa tänder och egen vilja" låter precis som min kärri...kvinna här hemma.;)

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 hours ago crazy sa:

"Irriterad fighter med vassa tänder och egen vilja" låter precis som min kärri...kvinna här hemma.;)

Det finns botemedel, kombinerad munkorg och ljuddämpare:ph34r:

2541036823_630297627.310x310.jpg

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hon har en sådan men hon envisas med att bita sönder bollen...det är svårt att hitta bra kvalitet nu för tiden...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Behöver hon munkorg även vid leken??

OT: Vår fisk var väl på gränsen att tas upp. Onödigt att plocka upp di store.  Den var hyfsat raskt drillad av min erfarna kompis, men han fick den inte att släppa flugan ute i vattnet. Håvningen var svår för alla inblandade och eftersom inte fiskaren skulle avlivas fick det tyvärr bli fisken, som hade fint och fast kött.

Skönt att det inte var min fisk. Hjärtat hade spruckit med ett ljudligt klonk.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
11 minutes ago Ingemar sa:

Behöver hon munkorg även vid leken??

OT: Vår fisk var väl på gränsen att tas upp. Onödigt att plocka upp di store.  Den var hyfsat raskt drillad av min erfarna kompis, men han fick den inte att släppa flugan ute i vattnet. Håvningen var svår för alla inblandade och eftersom inte fiskaren skulle avlivas fick det tyvärr bli fisken, som hade fint och fast kött.

Skönt att det inte var min fisk. Hjärtat hade spruckit med ett ljudligt klonk.

Leken??? hon är fredad året runt...:wacko:

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag ska försöka komma iväg i kväll. Jag har en känsla av att storöringen 5kg + väntar på mej. Blir det lyckat så skapar jag en ny tråd.

8803-353011963-CA0LCPGN.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2017-05-14 at 09:13 Ingemar sa:

Skitfiske.

Ingen bra ide att knacka ragor/besor! 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Är ganska säker på att denna var i så dåligt skick att den inte kunde återutsättas förresten ett gäng steroid pumpade gummiankorna letar efter dej, bara så du vet. Om du börjar springa nu kanske du klarar dig...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.