Hoppa till innehåll
crazy

Crazys` Havsöringfiske m.m.

Recommended Posts

Sommarfisket efter Havsöring 2017.

Tänkte att jag kunde göra en liten tråd om mitt sommarfiske efter Havsöring,.Det kanske även trillar in lite andra fiskeäventyr och då blir det som en liten bonus. Förhoppningsvis kommer denna att uppdateras varje vecka men med familj och många andra intressen så kan jag inte lova det.

Skit fiske på er.

//Johan

Redigerad med crazy
  • Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Ålabodarna: Lördag 27/5: ,8m/s och 23 grader. vatten temp: 14 grader.

Det är inte allt för ovanligt att jag hamnar vid Ålabodarna när jag ska fiska Havsöring. Jag har ganska bra kunskap om detta ställe och då allt från hålor/badkar, grund och större stenar mm. Jag bor även ganska nära Ålabodarna.

När jag kommer ner till stranden eller närmare bestämt ner till en bunker som ligger vid stranden, tittar jag ner och ser då några föräldrar med sina barn som "försöker" att fiska Horngädda. Där ligger förpackningar från Fe Biltema bland stenarna, dom har tydligen köpt fiskeutrustningen därifrån. Barnens kastteknik är allt annat än bra och pappan kommer till undsättning. Pappan försöker något irriterat visa dom hur det ska gå till, ska jag vara ärlig så kastar barnen bättre än pappan. Pappan viftar omkring med spöet som om han gör en provinspelning för dom tre musketörerna. Mamman försöker ge några försiktiga råd till pappan som mest fnyser tillbaka och muttrar osammanhängande meningar, jag kan tyda några ord och dessa är då ganska fula. Jag bestämmer mig fiska lite längre bort och då närmare hamnen. Jag vill inte bli krokad av pappan som nu börjar bli röd i ansiktet och ryter -hållkäft kärring, varpå Mamman reser sig ilsket upp...jag avlägsnar mig ganska snabbt...

Jag har inte fiskat så mycket på denna sidan av bunkern. jag kommer ner till en badbrygga som sträcker sig kanske 10 meter ut i vattnet. Utanför badbryggan går ett "bälte" med sten och tång/sjögräs som sträcker sig längsmed stranden och bort till hamnen, några större stenar tittar upp lite varstans (leopardbotten). Bältet är inte mycket bredare än 5 meter och sedan är det sand som sedan övergår till leopardbotten igen. Jag lägger ut flugan som är en brun/grå räkimitation. Denna är förtyngd och jag börjar dra in den ganska snabbt för det är ganska grunt. Jag fiskar av området och förflyttar mig närmare hamnen sakta men säkert. När hamnen inte är mer än tio meter ifrån mej ser jag något som ser ut som Tobis som hoppar upp ur vattnet, detta är kanske 5-7 meter ut. Jag tycker mig även se en mörk "skugga" som rör sig snabbt över sandbottnen lite längre bort. Jag är lite osäker eller om det bara var en synvilla.

Jag lägger iaf ut flugan i samma riktning som skuggan förflytta sig men med god marginal. Om det nu var en fisk ville jag inte skrämma den. Jag hinner kanske dra 5-6 gånger när något nafsar till flugan, tillräckligt för att spötoppen ska böja sig. Jag lägger ut flugan på nytt och då på samma ställe, ingenting. Jag står nu stilla och spanar ut över vattnet och ser en ryggfena som plogar genom vattnet mellan mej och badbryggan som jag har på min högra sida. Jag börjar sakta röra mig mot badbryggan för att kunna nå dit med flugan. Ryggfenan visar sig flera gånger under tiden jag förflyttar mig. När jag är inom avstånd lägger jag ut flugan på nytt. Jag dippar lite för lite med spötoppen och flugan daskar i vattnet med ett mindre plask, i samma ögonblick ser jag ryggfenan igen som då sätter fart mot flugan. Jag drar in linan i ganska rask takt när plötsligt det tar stopp, FISK PÅ! Det är Havsöring och den hoppar upp och visar sina akrobatiska konster. Den sätter full fart ut och jag låter den rusa men jag bromsar försiktigt med vänsterhanden mot spolen. Jag rör mig sakta bakåt mot hamnen, jag vill inte att den ska komma för nära badbryggan. Efter kanske två-tre minuter (vilket alltid känns som en evighet när man har fisk på) ligger den i håven. Den är närmare 60cm lång men ganska smal. Den är illa krokad och blöder ordentligt. Jag bestämmer mig för att göra plågan kort för den. Detta är den andra Havsöringen i år som jag tyvärr inte kan sätta tillbaka och det är lite ledsamt men så är det ibland.

Jag stannade kvar kanske 20 minuter men jag varken kände eller såg någon mer fisk. När jag kommer upp till parkering ser jag familjen som jag nämnde tidigare. Mamman och barnen sitter i bilen och pappan står utanför och brottas med spöna. Man kanske kan skratta åt det hela men jag ser egentligen det hela som en ganska tråkig händelse. Pappans beteende kanske gör att barnen aldrig kommer att fiska igen. Dom går då miste om något som hade gett dom mycket glädje här i livet. Jag har själv min pappa att tacka för att jag började med fiske. Han tog mej med ut på mitt första fiskeäventyr när jag var 4år. Jag är nu 47år och har haft många roliga och spännande fiskeäventyr i mitt liv. Tyvärr förlora jag min pappa när jag inte var mer än tolv år men jag har ändå många fina minnen av honom och då många fiskeminnen.

Skit fiske på er.

//Johan

20170519_155433.jpg

20170520_203146.jpg

20170520_203157.jpg

20170513_131941.jpg

• Like 5

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
10 hours ago Olsson84 sa:

Kul läsning! Denna tråden ska följas :)

Yiiiipie! Jag har fått en fiske "groupie". Kul att du gillar det.:)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Du har en till trogen följare!

Var vid Ålabodarna igårkväll och det enda jag lyckades med var att felkroka en jävla horngädda :) Tyckte förhållandena var perfekta, ganska blåsigt och mulet.

Mycket småöring som skuttade omkring men som vanligt syntes inte några föräldrar till. Gav upp kl 22..

Vi kanske ses vid vattnet någon gång crazy!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
5 hours ago TroutGuy sa:

Du har en till trogen följare!

Var vid Ålabodarna igårkväll och det enda jag lyckades med var att felkroka en jävla horngädda :) Tyckte förhållandena var perfekta, ganska blåsigt och mulet.

Mycket småöring som skuttade omkring men som vanligt syntes inte några föräldrar till. Gav upp kl 22..

Vi kanske ses vid vattnet någon gång crazy!

Kul!:) Jag har inte varit ute på ett tag, dottern är sjuk. Börjar bli ganska sugen och förhoppningsvis kan jag snart svinga flugspöet igen snart. Där är ganska mycket småöring nu men är där små så är där säkert även stora. Är du där och fiskar ofta så kommer vi säkert träffas.

Skit fiske på dej.

//Johan

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ålabodarna: Torsdag 1/6, 9-14 m/s 15 grader, vatten temp 14 grader.

Det var svårfiskat i dag. Det blåste mycket och vindbyarna överraskade mej hela tiden. Jag hade även vinden från "fel" håll och ägna mig mestadels åt bakåtkast för att överhuvudtaget få ut flugan. Jag fick verkligen belasta spöet till det yttersta, ibland var jag rädd att det skulle knäckas. Jag har bestämt att jag behöver ett nytt spö för att kunna bemästra vinden bättre. Jag får inte glömma bort att nämna all tång/sjögräs som fastna i spö ringarna, linan, flugan, tafsen "¤#"¤"#¤:wacko:. All tång gjorde även att sikten var lika med noll i vattnet, det var "ganska" förrädiskt att sig fram bland stenar och hålor. Envis som jag är så stod jag kvar i två timmar, fiskar man inte så får man inte fisk;). Detta var en riktig skitfiske dag...

Önskar ingen denna typen av skitfiske.

//Johan

20170601_160931.jpg

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Detta Youtube klippet gör mej så jäkla glad varje gång jag ser det. Brukar faktiskt se det varje gång jag ska ut och fiska Havsöring. Att man kan bli så glad över någon annans lycka.:) 

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Öresund 4/6. Regn, regn och blåst.

Det blev lite Torskfiske i dag med en 300 grams "streamer". Det är kul att variera lite.:) Tyvärr nappa det ganska dåligt och slutresultatet blev. 4 Torskar och en Vittling.

20170604_182034.jpg

20170604_182028.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På ‎2017‎-‎06‎-‎02 at 15:01 crazy sa:

Detta Youtube klippet gör mej så jäkla glad varje gång jag ser det. Brukar faktiskt se det varje gång jag ska ut och fiska Havsöring. Att man kan bli så glad över någon annans lycka.:) 

Härligt! ..är det nån sorts av bombarda fiske?  ..nedan! fan vad ful Torsk.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
6 minutes ago Ismo sa:

Härligt! ..är det nån sorts av bombarda fiske?  ..nedan! fan vad ful Torsk.

Jupp! Han kör med bombarda. Har du någonsin sett en snygg Torsk????:rolleyes:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
8 minutes ago crazy sa:

Jupp! Han kör med bombarda. Har du någonsin sett en snygg Torsk????:rolleyes:

Faktiskt JA!:D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hmmm! Du kanske pratar om en annan typ av "Torsk" och gör du det så är det ej den typen jag fiskar.:wacko:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

All fisk är vacker!...bara att "se"det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

15/6:  I dag blev det lite fiske vid en sjö.

Det var fint väder och ganska tomt med folk vid vattnet. Tyvärr var fisken ganska svårflörtad och det blev bara en Regnbåge som blev tagen med en "något" sliten Muddler.

Jag filea fisken på plats och den ska rökas nu på Lördag. Till detta blir det även egenodlad nypotatis och egenbrygd fläderblomssaft, somrigt ska det vara:D. Vi håller på att brygga 25 liter vitvin men det är tyvärr inte klart förrän om en månad, den som väntar på något gott väntar alldeles för länge....

20170615_144940.jpg

20170615_172954.jpg

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 minute ago crazy sa:

15/6:  I dag blev det lite fiske vid en sjö.

Det var fint väder och ganska tomt med folk vid vattnet. Tyvärr var fisken ganska svårflörtad och det blev bara en Regnbåge som blev tagen med en "något" sliten Muddler.

Jag filea fisken på plats och den ska rökas nu på Lördag. Till detta blir det även egenodlad nypotatis och egenbrygd fläderblomssaft, somrigt ska det vara:D. Vi håller på att brygga 25 liter vitvin men det är tyvärr inte klart förrän om en månad, den som väntar på något gott väntar alldeles för länge....

20170615_144940.jpg

20170615_172954.jpg

Gu vad fin H-Öring...är dom på fest?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Blåfenad tonfisk.

Eftersom jag är spö lös när det gäller fisket efter havsöringen hänger jag mer på forumet än vanligt (nytt spö på g).
Jag har noterat att det kommit fler och fler rapporter om att blåfenad tonfisk har synts till längs Dansk, Norsk och Svensk kust. För inte så länge sedan filmade några danska sportfiskare tonfisk utanför danmarks kust och i dag
fann jag detta: http://www.fiskejournalen.se/snart-dags-for-spofangad-tonfisk-i-svenska-vatten/
Vore det inte en dröm att få en tonfisk på fluga, även om man antagligen aldrig skulle få upp den (400 meter backing lina?).
Kanske var det en tonfisk som tog min fluga vid Ålabodarna för några veckor när jag
fick något ostoppbart på flugan, detta nämnde jag förövrigt i min "fiskedagbok"(drömma kan man ju).
Bara tanken om att det simmar tonfisk i våra Svenska vatten får det att rycka ordentligt i "fisketarmen".
För inte allt för länge sedan var tonfisken inte särskilt ovanlig längs våran kust.
Nedan kan ni se hur det såg ut någon gång på 50-talet utanför Helsingborg.
Jag tycker mig även se Ven i bakgrunden i en av klippen.

Jag skulle kunna ta ett allvarligt snack med fiskekompisen om att köra riktat fiske efter dessa torpeder.
Han tycker redan att jag är lite små galen så antagligen skulle "nappa" på id`en. Men tyvärr är det olagligt.
Frågan är vad kärringen här hemma skulle säga. Hon skulle nog fått ett "mindre" utbrott om jag
kom släpandes på en tonfisk i 300 kilos klassen.
Men det är klart jag kan alltid säga: TA DIG INTE TON KÄRRING, ta Tonfisk...

Me My Self And I.
Johan

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Rätt fränt!...dom ger honom en cigg i käften under kampen..har för mig att någon har just har gett oss detta klipp nångång på Edge.:D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
27 minutes ago hector sa:

Vad är det för guldrulle? Ser läcker ut :D

Det är en Hardy Special Edition *Year 2000* som endast är tillverkad i två exemplar. Jag har nr:2 och den andra befinner sig på självaste Hardy fabriken.

*Nu dagdrömde jag igen, det är en 200 kronors rulle från Tradera år 2000 no name:rolleyes:.  Men den fungerar riktigt bra och har många fiskar på sitt samvete.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ålabodarna Onsdag 5/7, 18 grader och vindstilla. 16 grader i vattnet.

Kom iväg ganska sent för jag var tvungen att vänta på en norrman som skulle hämta en bil som han köpt av mej.

Jag kommer ner till Ålabodarna  vid 21:00. Vattnet ligger nästan helt stilla, det kommer en  våg då och då från båtarna som passerar långt ute mellan Ven och Ålabodarna. Jag ska äntligen få inviga mitt "nya #7" kustspö.  Det känns ganska ovant att fiska när det är vindstilla, har blåst alla gånger jag varit här tidigare. Jag ser fisk som vakar försiktigt lite här och var men jag får ingen kontakt med dessa och byter fluga till en liten orange räkimitation lägger ut linan på nytt och efter några sekunder får jag en liten öring som får simma vidare. När klockan börjar närma sig 22:30 vakar det överallt. Jag ser småöringar som hoppar och spigg som flyr i panik. Efter att ha krokat fler miniöringar bestämmer jag mej för att byta till en större svart fluga. Jag har nu vadat ut och står uppe på ett rev/grund och lägger ut flugan på nytt. Får fisk på och denna gången blir det lite spö böj, det visar sig att det är en torsk. Det är nu jag får ett helt galet torsk fiske. Jag får torsk på nästan varenda kast inga större 20-30cm men det är faktiskt riktigt kul.

När klockan börjar närma sig 24:00 bestämmer jag mig för att dra hemåt. Kvällen/nattens resultat slutade med 4 miniöringar, 14 torskar, 2 vittlingar. Det blev ingen större öring denna gång men jag hade jäkligt roligt iaf. Detta var första gången jag fiska när det var mörkt och har kommit fram till att jag skall skaffa ett par "snygga skyddsglasögon" för solbrillor var ingen bra grej när mörkret kom även om dom var gula. Att kasta när det är mörkt är faktiskt en ganska bra grej för du lär dig att känna din utrustning. Ni som står och övningskastar när det är ljust, prova när det är mörkt. Jag tog några bilder från när jag kom ner till Ålabodarna men även när jag skulle hem, dom sista blev inget vidare tack vare lång slutartid... Har funderingar på att skaffa en GoPro kamera och istället lägga ut lite filmer på mitt fiskande.

Till nästa gång, skit fiske på er.

//Johan

DSCN0681.JPG

DSCN0679.JPG

DSCN0682.JPG

DSCN0678.JPG

DSCN0677.JPG

DSCN0685.JPG

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
3 hours ago TroutGuy sa:

Härligt, ser riktigt mysigt ut! Körde du pannlampa eller det gick att se ändå?

Det behövdes inte, månljuset gav tillräckligt med ljus:). Men det var lite lurigt att vada tillbaka bland alla stenar och hålor. Ska skaffa en pannlampa och även en vadarstav.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

6/7 P&T fiske.

Var iväg en runda i dag för att se om det gick att lura på en regnbåge vid ett P&T vatten. Det blev ett litet hugg på tre timmar. Bättra på solbrännan och träffa även en trevlig Australiensare som jag fiskade tillsammans med. Har fått lite värk i kastarmen hoppas det känns bättre i kväll, är sugen på ett kvälls/natt fiske igen.:)

20170706_161656.jpg

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.