Hoppa till innehåll
Redbeeerd

Exjobb i arkitektur angående alternativ till vattenkraft

Recommended Posts

Hej! 
Jag ska göra mitt exjobb inom arkitektur i höst, och ska rita ett naturcentrum som ska placeras där Långforsens vattenkraftverk finns idag. Jag har gjort ett kort synopsis som beskriver min tes, och skulle vara väldigt glad om jag fick synpunkter och idéer. Projektet är teoretiskt, och kan därför uppfattas som lite flummigt, men jag garanterar att slutresultatet kommer vara allt annat än flum-arkitektur :) 
Jag har bifogat mitt synopsis, läs gärna och sprid om ni tycker det är intressant.

/Martin Engdahl

thesis_booklet_martin_engdahl.pdf

• Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Kan bara säga..LYCKA TILL!!!:mellow:

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Riktigt bra uppslag Martin!

Jag tycker du har bra och fina bilder, men de förstärker inte alltid texten på ett självklart sätt. Korta bildtexter skulle hjälpt. Antalet bilder i förhållande till mängden text är i mitt tycke något överdrivet för ett akademiskt arbete, men så har jag heller aldrig skrivit något i ett ämne där estestik och form är så pass centrala delar. Vad jag egentligen menar är väl att varje illustration skall vara noga utvald för att förtydliga och förstärka de viktigaste delarna avhandlingens innehåll.

//Micke

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2017-06-09 at 22:18 Troutman sa:

Riktigt bra uppslag Martin!

Jag tycker du har bra och fina bilder, men de förstärker inte alltid texten på ett självklart sätt. Korta bildtexter skulle hjälpt. Antalet bilder i förhållande till mängden text är i mitt tycke något överdrivet för ett akademiskt arbete, men så har jag heller aldrig skrivit något i ett ämne där estestik och form är så pass centrala delar. Vad jag egentligen menar är väl att varje illustration skall vara noga utvald för att förtydliga och förstärka de viktigaste delarna avhandlingens innehåll.

//Micke

Bra feedback, och bra observerat: synopsisen är ett hafsjobb i det här stadiet, väntar på återkoppling från handledare angående kärnfrågan. Platsen är lite uppe för diskussion (finns en uppsjö mindre kraftverk som gör mer skada i Jämtland) och även omfattningen av projektet.  Jag ska dock ta en titt igen på bilderna och bildtexter  och skärpa till dem stenhårt inför starten: min intention måste vara glasklar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
8 hours ago Lars sa:

Interessant post. fortsettelse følger?

Tjena!

Saker händer, men inte så fort. Första skissen visar en promenad som görs genom den gamla kraftverksfåran, upp till det tänkta centret och över vattnet på hängbroar. Andra bilden visar vägar genom samt till/från platsen och placering av nyckelelement.

Projektet är inte långt gånget än, så det kommer mer info senare.59e59883b0651_longsectioncanal1_500.thumb.jpg.69d95ec14c2bca705072f6a0fef745e5.jpg59e599cf58ba3_siteplan_rrelse-midcrit-01.thumb.jpg.c8c14eec709e4f4acd1291aba97586f8.jpg

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
23 hours ago Lars sa:

Vil inte pusha på något sett:)

Spennende prosjekt i en ellers utfordrende globalisert verden og dets verdier...

Jag tar gärna emot idéer och funderingar! Min arbetsmetod är utgrävning/omlokalisering/återanvändning. Vindskydd byggs på samma sätt som man grävde ur kraftverksfåran och dammen, och materialet som blir över används till att bygga delar av konstruktionen i vindskydden och i centret. Den nuvarande kraftverksbyggnaden rivs och återanvänds även det i konstruktionen av de nya elementen. Hängbron låter människor utforska andra sidan av Långan samt Gysån utan att åka en mil eller två för att nå en bro.
Här är en tidig sektion av ett vindskydd. Fokus ligger på enkelhet och närhet till naturen: man får inte en lyxsvit, utan ett spartanskt rum för två eller fyra personer med jämna ytor för liggunderlag och sovsäck. En eldstad eller kamin ska finnas, och en lucka som täcker hela ingången och som enkelt går att stänga och låsa när man ska ut. Tak tillkommer.... kanske ;) 59e71a027f1fa_grottasektion1.thumb.jpg.1693dcd0ef02b61070d4043ade3d57a0.jpg

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Om någon undrar hur många dammar det finns i Sverige (olika typer, inte bara vattenkraft): 10702 registrerade enligt data från SMHI

dammar.thumb.jpg.8747b7b46c41845afe54eaff75013c4c.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 hours ago Redbeeerd sa:

Om någon undrar hur många dammar det finns i Sverige (olika typer, inte bara vattenkraft): 10702 registrerade enligt data från SMHI

dammar.thumb.jpg.8747b7b46c41845afe54eaff75013c4c.jpg

"Snygg!" Sverige karta...går nog att sälja som konst..:wacko:

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Två element som ingår i projektet: ett enkelt vindskydd i ett antal exemplar (ska kläs med skiffer från platsen) samt en stenlagd promenad i det gamla kraftverksdiket (också skiffer från platsen)shelter.thumb.jpg.5a3878cfdf7d84a8709fa7974fbcac07.jpgkanalen_composite.thumb.jpg.bc18a6737d589189f46394278c5f972f.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vad ska ni bygga ägget av? Gamla stenmassor? 

Varför inte timra upp ordentliga vindskydd så kan du kanske ha skiffertak eller gräs.

Jag skulle iaf  inte vilja ligga över i en kall grotta.

Redigerad med Cazzo

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

En limträbalk, resten är tänkt att tas från platsen eller i närheten: obarkad björk på insidan, tvärslå av något liknande och sist skiffer tagen från urgrävning ägget står på. Allt detta är I högsta grad teoretisk :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Renderingen är missvisande: insidan ska vara trä, inte det där konstiga på bilden. Mellan det lagret och det yttre skifferlagret är det tänkt att det ska finnas någon form av tunn isolering. Jag jobbar på att designa en absid som gör att elden kan stå inne i vindskyddet om man vill. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fasad sett från vattnet samt tak uppifrån. Idén är att byggnaden ska smälta in i miljön så mycket som möjligt, vilket jag hoppas uppnå genom att sänka ned huset i berggrunden och använda de material som finns på platsen: primärt trä och skiffer. Bilderna är lite missvisade pga mängden berggrund i dagen: endast vertikala ytor kommer vara berg, resten ska vara orört förutom området under tak. Det runda hålet är en skorsten för den stora elden som man måste ha varje afton :)

fasad.jpg

fasad top2.jpg

Redigerad med Redbeeerd

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Snabb rendering av den slutgiltiga formen. Materialen ska snyggas till, betongblocken är vedstaplar, trapp ska adderas till vattnet samt sockel ska snyggas till.

5a254ccedbb70_finallayoutdone1.thumb.jpg.acd5f1e39038bf0874b3a66f1c53d8d2.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Slik jeg ser det, du får det extremt enkle, till å se lyxig ut. Alt annet. enn en enkel oppgave. Jordnœrt og enkelt, samtidig

lyxig, funksjonellt og innbydende. Umulig å forlange mer.

Svulma inte upp nu^_^

Redigerad med Lars
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 hours ago Lars sa:

Slik jeg ser det, du får det extremt enkle, till å se lyxig ut. Alt annet. enn en enkel oppgave. Jordnœrt og enkelt, samtidig

lyxig, funksjonellt og innbydende. Umulig å forlange mer.

Svulma inte upp nu^_^

Det är inte dåligt beröm du ger mig, stort tack! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har alltid vœrt svak for former og kurver^_^

Naturens former og linjer... som er bearbeidet gjennom millioner av år,  sammen med dyrenes forandring og utvikling er de mest beundringsverdige. Leonardo Da Vinci er mannen, mens Hellas er landet som inngir størst beundring...og sannelig dukker det opp en Svenske midt i det hele...så så, husk å puste ut.

Seriøst, synes absolutt du har det genuint enkle og rene samtidig som konstruksjonene i miljøet innbyr til en visitt.

Det er ta meg f...n bra utført.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
5 hours ago Redbeeerd sa:

Snabb rendering av den slutgiltiga formen. Materialen ska snyggas till, betongblocken är vedstaplar, trapp ska adderas till vattnet samt sockel ska snyggas till.

5a254ccedbb70_finallayoutdone1.thumb.jpg.acd5f1e39038bf0874b3a66f1c53d8d2.jpg

Gillar det lite naturliga materialet...lite ljust-brunt "tegel"...nått,.. slickar stranden på ett bra sätt..på ett lågt sätt. Inte störande högt.Passar bra mot björkarna i bakgrunden.

Redigerad med Ismo
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
11 minutes ago Ismo sa:

Gillar det lite naturliga materialet...lite ljust-brunt "tegel"...nått,.. slickar stranden på ett bra sätt..på ett lågt sätt. Inte störande högt.Passar bra mot björkarna i bakgrunden.

Det kommer ändras lite grann, ska använda lokalt skiffer: hela området vilar på solid skiffergrund, så det finns mycket material att ta från platsen.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 minutes ago Redbeeerd sa:

Det kommer ändras lite grann, ska använda lokalt skiffer: hela området vilar på solid skiffergrund, så det finns mycket material att ta från platsen.

Bra det..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.