Hoppa till innehåll
Bigsalmon

Glupska gäddor!

Recommended Posts

Följande historia är faktiskt en flugfiskehistoria även om man kanske inte tror det inledningsvis...

Storleken på gäddbetet har diskuterats både högt och lågt under alla år. På 80-talet var en 40-grams HiLo det största jag kunde tänka mig att köra med. Sen kom Swim Wizz och Cisco Kid och införde en ny standard för storleken på gäddbeten. Numera vet vi att ett gäddbete knappast kan vara för stort, och följande historia är ett bevis på det.

Det är sista dagen på årets öringresa till ryska Kolahalvön. Vi har fiskat på andra sidan älven och ska ro över med den lilla gummibåten. Leif ror och jag sitter längst bak.
”Jag lägger ut en fluga efter båten. Kanske hugger det en öring” säger jag.
”Kör på” svarar Leif

Jag väljer en stor, tandemfluga, kanske 10-12 centimeter. Ni vet hur det är – ”stort bete, stor fisk”. Vi har bara åkt en bit när det hugger hårt på flugan. En fin öring har huggit och rusar kraftfullt bort från båten. Leif fortsätter att ro och jag drillar fisken. Rätt vad det är fastnar fisken och jag kan inte rubba den.
”Fisken har fastnat i bottnen” säger jag till Leif, ”du måste vända.”
Leif vänder båten och ror tillbaka till den plats där linan försvinner ner i vattnet. Jag pressar så mycket jag vågar och känner att det följer med. Jag förväntar mig att en stor gren ska bryta ytan, men i stället är det ett stort, gult öga som ilsket stirrar på mig.
”Vilken jävla gädda!” utropar jag, ”Och den har öringen i käften!”
”Åh, fy fan” säger Leif, ”Nu blir jag rädd. Den där får du inte ta upp i båten!”

Leif ror oss in till land. Gäddan står där den står, och jag får släppa ut lina allt eftersom avståndet ökar. När jag väl hoppat i land kan jag gå tillbaka en bit längst stranden. Avståndet till fisken minskar och när jag pumpar med mitt #8-spö kommer gäddan sakta närmare. Efter några minuter ligger den framför mig, med nacke och rygg över ytan. Öringen sitter säkert på tvären i käften, fasthållen av tusentals sylvassa tänder. Det kan vara den största gädda jag sett!

Några dagar tidigare hade Ted fångat en fin gädda på streamer. Den var 113 centimeter. Den här gäddan är både längre och, framför allt, mycket grövre.

Jag vill så klart veta hur stor gäddan är och tänker att det skonsammaste sättet är att greppa den över nacken. Vi har ingen håv som ens är i närheten av att räcka till.

Jag har stora händer. Ja, de är som dasslock. Handskstorleken pendlar mellan XXL och stl 12. Jag spänner ut handen för att greppa gäddan, men min hand räcker in till. När jag efteråt mätte avståndet mellan tummen och mitt utspärrade pekfinger var det 13-14, kanske 15 centimeter. Titta på en linjal och tänk sedan att gäddan var bredare över nacken, för jag fick inget grepp!

Monstret spottar ut öringen och med ett gigantiskt plask drar det iväg, ner i det mörka djupet. Kvar står jag med en omskakad öring, som trots det den just varit med om sprattlar och lever om. Jag lossar den försiktigt från flugan, och trots en del sår simmar den utan dröjsmål iväg.

Och nu kommer själva anledningen till den här berättelsen och till inledningen – öringen var 58 centimeter lång och vägde ca 2,5 kg!

Öringen på min profilbild är inte riktigt lika stor. Jag vill se det spö som kastar en wobbler i den storleken.

”Numera vet vi att ett gäddbete knappast kan vara för stort, och följande historia är ett bevis på det...”

pikefight_3906.jpg

tedpike_3921.jpg

johan_profilbild_3978.jpg

• Like 5

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Grym historia - gäddor är rock 'n roll! Var med om något liknande i Varzina för ett par år sedan, men då gällde det öring. En kompis krokade ett mindre exemplar (typ 25 cm)  och skulle hala in den lite snabbt då det plötsligt blev mycket tyngre. Efter ett par minuter släppte den större öringen taget så den vägdes eller mättes aldrig. Uppskattar runt 2 kg. Vi hade inga flugor i den storleken... :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.