Hoppa till innehåll
M.Thors

Vanliga gummistövlar, några rekommendationer?

Recommended Posts

Har inte haft ett par vanliga gummistövlar sedan mellanstadiet, men är åter öppen för tanken. 

Vad ska man kika efter? Outnorth som jag tänkte köpa från har några från Tretorn (Sarek S, Tornevik neo green) och ytterligare från Viking och Nokian. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Viktigast i mitt tycke är att sulan är rejäl och STADIG. Man får fruktansvärt ont i fötterna av mjuka "sockiplast" om man går o står på ojämnt underlag. ( och det är det ju oftast i naturen ). Komplettera gärna med en extra innersula i filt eller annat stötdämpande material.

Sen skadar det faktiskt inte om stöveln har ett grovt filtfoder inuti, det både absorberar fukt och hjälper till med lite extra värme. Stövlarna är ju inte isolerande i sig själva och man blir fort kall om fötterna om det inte finns plats för sockar + ett innerfoder.

Å andra sidan hänger ju mycket på vad du tänkt använda dem till - för min del är gummistövlar nåt för sura och råkalla höstdagar vid regnbågssjön men också till sensommarens svampplockning och då kan höstens varma stövlar bli helt outhärdligt varma i sommarvärmen...  Det skadar alltså inte att ha två olika alternativ.  

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Om du vill ha det bästa, så är det Le Chameau handlagade gummistövlar.

Dyrt, men värt varenda krona!!!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jägare borde ju ha koll på ämnet ,så ställ samma fråga på ett jägarforum. Jag gick till kaitumälven i ett par  tretorn Sarek(dom där med träsula). Det gick väl bra att gå i dom,men att få av stövlarna sen var inte lätt och till slut omöjligt så det slutade med att jag fick klippa sönder dom för att få av dom. Men till vardags funkar mina som jag köpte på vildmarks (tror jag det heter) utmärk. köp en storlek större och ha ett par raggsockar i. sockorna lämnar jag i stövlarna så dom alltid finns till fots(hands).

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hade ett par Tretorn Sarek Millenium i tolv år som var skitbra. Jag vet att en del har svårt att få av dom, men för mig som har smala ben var det inga problem. När dom gav upp köpte jag ett par Viking. Dom var tyngre, hade stadigare sula. Jag gillade dom men dom höll bara i fem år. Så i somras när dom började läcka så tänkte jag att det var dags för ett par Sarek igen. Men eftersom jag befann mig uppe i fjällen fick det bli det som fanns att få tag på, ett par Tretorn Tornevik. Dom funkade tyvärr inte alls för mig. Resåren högst upp på skaftet är vinklad snett inåt och ger mig skavsår på benen även fast jag har byxorna nedstoppade!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Själv använder jag Viking trophy, dom brukar även få bra i tester.
Tycker att dom är stadiga i sulan. 

https://itaboutdoor.se/viking-trophy-5914.html?147=1737&148=1530&gclid=CjwKCAjwos7NBRAWEiwAypNCe1HOndZct1vu1PoELD4VTgacC6-SsIz1zCFG8RUf6YrH_jpz3yFyhhoChJcQAvD_BwE

Redigerad med CeeBee

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago CeeBee sa:

Själv använder jag Viking trophy, dom brukar även få bra i tester.
Tycker att dom är stadiga i sulan. 

https://itaboutdoor.se/viking-trophy-5914.html?147=1737&148=1530&gclid=CjwKCAjwos7NBRAWEiwAypNCe1HOndZct1vu1PoELD4VTgacC6-SsIz1zCFG8RUf6YrH_jpz3yFyhhoChJcQAvD_BwE

Instämmer, gillar dom skarpt!

Och mina förra Viking höll i tio år.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har Tretorn Sarek. Haft dem i 15 år och de är fortfarande fina och täta. Rengör dem emellanåt och smetar på lite silikon. Bra läst även för lite längre promenader.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tretorn Sarek  har jag haft i ca 15 år och de fungerar bra fortfarande. När jag köpte dem så gjorde jag felet att ta en dammodell vilka är smalare kring vaderna, kan inte vara många kvinnor som har storlek 43, men fick byta till en herr modell.  

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Le chameau. Jag brukar göra dräneringshål vid hålfoten, tre-fyra stycken på varje sida, och några rader ventilationshål på skaften. Om man är nogrann går det med ett vanligt hålslag.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.