Hoppa till innehåll
Laxarnas prins

Lite tankar kring C/R

Recommended Posts

13 minutes ago Ulf W sa:

Stämmer bra det Linus, alla har vi varit dumma någon gång.

Till mitt försvar så "drog" jag inte upp den bland grus och sten, utan lade den försiktigt för att kunna få tag i kroklossaren som låg i innerfickan.

Jag var dessutom själv vid tillfället och om du tittar noga så ser du anledningen till fotot:)

haha, en BESA drar man inte upp på land vilket fall sedan fotar och lägger ut på facebook haha.

Ulf är väldigt mogen. bara för att han inte vill skämma ut sig så ber han mig ta bort kommentaren som jag skrev här samt att han skriver att jag är dum i huvuddet. riktigt pinsamt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Nu snackar du bara skit linus, har inte bett dig om något överhuvudtaget.

Dina kommentarer får gärna stå kvar, jag står för vad jag gjort.

När skulle jag bett dig ta bort kommentaren?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har full respekt för att andra har avvikande åsikter och läst in sig på andra undersökningar, men personligen är jag 100% övertygad om att ett varsamt c/r fiske ger nära nog 100% överlevnad på de flesta arter om inte omständigheterna (vattentemp) är mkt dåliga eller något gått väldigt fel. Vill man köra c/r så är hullinglöst och fisken kvar i vattnet rätt bra grunder, då eliminerar man nästan all felhantering.

Det är svårt att bemöta mjölksyrefalangen - dvs hur vet jag att min fisk inte dör när jag inte ser?

Jag är personligen övertygad om att jag har tillräcklig personlig erfarenhet av att observera återutsatt fisk som kunnat observeras under längre tid för att vara väldigt övertygad om att de fiskar som känns bra att återutsätta klarar sig. De som känns tveksamma när man släpper dem är en annan sak, magkänslan finns där av en anledning.

Ett argument jag brukar slänga ut är att det är 100% dödlighet på bonkad fisk...

Jag respekterar till fullo personer som vill ta hem och äta upp sin fisk och som väljer att idka ett rimligt uttag. (det kan man göra som c/r fiskare också, fiska måttligt alltså...) Jag fiskar lax sällan och procentuellt har jag trots att jag i övrigt kör nästan uteslutande c/r ett högt uttag, kanske 10-15%.

Jag har svårt för argumentet att skita i c/r för att (jag raljerar) det står i en undersökning att om man stressar fisk i en balja i 30min och har den i luften i 2min så är det stor risk att den självdör. Den självdör givetvis inte - den plågas ihjäl.

Jag tycker det är rationellt att göra skillnad på att återutsätta fisk i bra kondition och att släppa tillbaka skadad fisk.

mina 2cent

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

i år drog jag upp en stor harr 13 ggr i Indalsälven.
en månad efter 13:e ggn så guidade jag en polare att fiska samma område
och han drog upp den han också. C&R rockar!

visst, fiskar dör ibland men allt annat än att bli bonkad borde va bättre ;)
men det borde undervisas mer inom C&R, det finns många klåpare tyvärr.

vad som beskymmrar mig mer är... "jag tar bara en matfisk!"

det tar 10 år för en harr att bli 1 kg.
alla som fiskar vattendraget tar sin matfisk varje dag.
då kommer det snabbt ta slut och ingen fisk får chansen att bli stor.
det vi får är en massa småfisk.

C&R till 100% är vad som gäller!!
det är väl sportfiske vi håller på med?

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Funderat! ..antingen så är fisken för stor!..så C & R ..lr. så är den för liten ..så C  & R ..lagomt !..så tar en den..så 1 av 3...torde inte tulla på beståndet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

en å med fisketryck där alla "bara" tar en matfisk = snart en å tom på fin fisk.
ta hellre upp mindre fisk om det finns många!
du får rensa 3 ggr för samma storlek men det har du tid till ;)

hellre storlek än kvantitet

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
21 minutes ago Meritaimen sa:

Att ni orkar. Finns regler o följa i Svenka fiskeregler,Där står all vikktig informatiom som gäller för idag.

Jo den dära Svenka är en j-vel!..har förstört för dom flesta..:angry:

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
14 minutes ago Ismo sa:

Jo den dära Svenka är en j-vel!..har förstört för dom flesta..:angry:

Det är nog rätt bra om man följer deras regler men tror att många av oss skiter i det men ett regelvärk behövs ju o det finns nedskrivet hur men skall behandla en fisk som man inte vill ha som matfisk-

Redigerad med Meritaimen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
9 minutes ago Meritaimen sa:

Det är nog rätt bra om man följer deras regler men tror att många av oss skiter i det men ett regelvärk behövs ju o det finns nedskrivet hur men skall behandla en fisk som man inte vill ha som matfisk-

Värk å värk!..ska en inte ta en fisk..så bör en inte ens fota den. Kroka av snabbt i vattnet..utan att ens lyfta den 1 mm ovan vattenytan..har slarvat å det grövsta själv med detta.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Håller med Ismo.Blir rätt trött på hö som visas vid premiären.Själv fota jag av bara bonkade fiskar o det blev en i år.Förra året ingen som höll måttet och ingen foto heller.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Blir emellånät rätt bra foton på fisk i vattnet, långt ifrån alla, men de snyggaste bilderna jag har är inte på mig själv med en skrytfångst utan på fisken i eller cm ovanför sitt element. Just saying.

(men så är jag inte så photogenique heller, krävs en del photoshoppande för att jag skall se normal ut och jag ids liksom inte...)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

I mitt tidigare liv var jag akvarist. Som sådan hanterade man mången fisk som man kunde följa under många år. Rent generellt är främsta dödsorsaken bland akvariefisk övermatning, som resulterar i dålig vattenkvalité. För hög eller för låg vattentemperatur är en annan stressfaktor. För många fiskar i för liten volym med för få 'ståndplatser' är en annan stressfaktor. Fel pH eller dH ännu en. Om man undviker dessa fallgropar är fisk förvånansvärt tålig, även efter ganska ovarsam hantering. Ibland var man ju tvungen att lyfta ur någon marodör och det kunde bli ett jäv-a jagande där man ofta var tvungen att sänka vattennivån ganska ordentligt för att ha en chans till framgång. Handen med håven gick som en kryssningsmissil, vågorna gick höga, fisken hoppade som galningar. (Ibland hjälpte inte ens att sänka volymen - en gång var jag tvungen att agna en krok i storlek 22 med en mygglarv för att få ur en Tropheus duboisi efter att ha jagat den i flera veckor. Det var mycket skonsamt jämfört med de övningar som dittills hade varit resultatlösa). Jag tror att omständigheterna som helhet borde avgöra vad som är lämpligast hantering. Är vattnet för varmt bör man helt enkelt inte återutsätta fisk, no matter what. Hellre avstå från att fiska. Om man värnar om fiskbestånd är väl restriktivt fiske med rimlig tillämpning av c&r ett bra alternativ. Att inte fiska alls innebär att ingen bryr sig om fiskens förhållanden och förutsättningar i vattnet. Onödig hantering av fisken, framförallt ovanför vattenytan, är en styggelse. Min uppfattning. Du får göra som du vill, men inte i mitt vatten.

Disclaimer; i ovanstående har jag inte berört moral och etik. Med moral menar jag då förhållningssätt/beteende och med etik läran om olika förhållningssätt. Andra definitioner förkommer.

Många nöjen är moraliskt tveksamma...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

coolt, du äger ett eget vatten :o
kortpris?

1 hour ago xps sa:

Du får göra som du vill, men inte i mitt vatten.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Allt vatten är mitt men jag äger inget vatten. Du kan få köpa kort men det ger dig inga rättigheter ;)

Visst är det coolt!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

alltså den stora grejen är ju verkligen inte C-R vi sportfiskare gör de bästa vi kan för våran fisk så tycker inte de är på sportfiskaren pekpinnen ska slås på fingrarna de är snarare eu och dom stora företagen som nätfiskar så måste reglerna ändras hade de inte vare för det industrialla fisket hade vi inte haft ett dåligt bestånd av lax

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

C & R ..har inte Jägarna nått problem med..varför vi?:angry:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
8 minutes ago Ismo sa:

C & R ..har inte Jägarna nått problem med..varför vi?:angry:

Två helt skilda saker. Hur fick du för dig att ta upp det? För att besvara din fråga så har människan sett till att göra vissa landlevande djur en lite för stor tjänst och vissa vattenlevande djur har dem gjort en mindre ”tjänst”... 

Precis som jägare jobbar med att förvalta och vårda djurstammar på land så gör sportfiskare och fiskevårdare ett likadant arbete i vattnet. Det sker bara på olika sätt...

Nu ska jag vara trådens svarta får och säga att det är lika roligt varje gång en sportfiskare trackar ner på en jägare. Catch and release är ju etiskt och moraliskt rätt, jag menar hugg ett djur i munnen, ta en bild och släpp tillbaka det. Gå sedan in på ett forum i efterhand och börja fråga om den överlevt.

Fiska upp x hundratal ton fisk, kalla det för ”skräpfisk” och släng det till skogs. 

Hur hårt vill man dra det? Vi är inte änglar för att vi släpper tillbaka fisk, men vi behöver inte vara elaka för det. Visa respekt och vördnad och försök ge tillbaka mer än vad du tar, då är du bättre än de flesta.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
4 minutes ago Ålandsfilip sa:

Två helt skilda saker. Hur fick du för dig att ta upp det?

För att vi människor är av släktet Jakt & Fiske! ..vi har levt med det i massor av generationer..vad är det du inte förstår?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
30 minutes ago Ismo sa:

För att vi människor är av släktet Jakt & Fiske! ..vi har levt med det i massor av generationer..vad är det du inte förstår?

Ja, men vad har det med huruvida man skall göra som jägare när man fiskar?

Catch and release är det bästa för fiskarna och en förvaltning av djurstammarna är det bästa för landlevande djur. Det finns ingen direkt parallel med jakt och fiske. Det är så vitt skilda saker och med olika påverkan av människor.

Redigerad med Ålandsfilip

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 minutes ago Ålandsfilip sa:

Ja, men vad har det med huruvida man skall göra som jägare när man fiskar?

Fånga din fisk du skall ÄTA! ..gå hem. Men så gör vi inte! ..inte ens jag(fast jag inte tål fisk)..det har blivit fel hos oss!:unsure:

Redigerad med Ismo

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Just now Ismo sa:

Fånga din fisk du skall ÄTA! ..gå hem. Men så gör vi inte! ..inte ens jag(fast jag inte tål fisk)..det har blivit fel hos oss!:unsure:

Helt rätt i det du säger. Problemet är väl att det inte går att gå ner till strömmen och fånga den perfekta ”avskjutningsfisken” som det gör i jakten. Därför är ju fiskbestånden som dem är också.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ta älgjakt t ex. ..1st Älg räcker för att föda en länge..har många arbetskamrater som jagar älg..ingen lätt uppgift! ..men dom skaffar sig sitt kött..för ett helt år i lag! ..lr ensamma(få)

Vi fiskare tänker nog inte så..& så j-vla stora är inte våra fiskar:D..lite skillnad på fisket & jakten..ville bara säga att Jägare till 90% inte behöver tänka på C & R(lossas skott) ..att gå hem med 1st byte ..räcker för dom.

C & R/fiskare är ett måste ..tycker jag! ..är när en art är hotad lr...så måste vi göra så, annars dör/utarmas beståndet.

Men känns det rätt? ..tror jag fiskar som jag gjort till jag dör.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
7 minutes ago Ismo sa:

Ta älgjakt t ex. ..1st Älg räcker för att föda en länge..har många arbetskamrater som jagar älg..ingen lätt uppgift! ..men dom skaffar sig sitt kött..för ett helt år i lag! ..lr ensamma(få)

Vi fiskare tänker nog inte så..& så j-vla stora är inte våra fiskar:D..lite skillnad på fisket & jakten..ville bara säga att Jägare till 90% inte behöver tänka på C & R(lossas skott) ..att gå hem med 1st byte ..räcker för dom.

C & R/fiskare är ett måste ..tycker jag! ..är när en art är hotad lr...så måste vi göra så, annars dör/utarmas beståndet.

Men känns det rätt? ..tror jag fiskar som jag gjort till jag dör.

Förstår dig. Jag har också svårt för c&r, men utövar det själv. Som jag sa så får man se till att ge mer tillbaka än vad man tar. Utan sportfiskare finns ingen fiskevård i stort sett. Vi bidrar med mest och tar minst :) Skulle det endast finnas sportfiske skulle vi inte ha så stora problem med bestånden, även fast sportfiskare också tar fisk.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2017-12-10 at 20:18 joel96 sa:

alltså den stora grejen är ju verkligen inte C-R vi sportfiskare gör de bästa vi kan för våran fisk så tycker inte de är på sportfiskaren pekpinnen ska slås på fingrarna de är snarare eu och dom stora företagen som nätfiskar så måste reglerna ändras hade de inte vare för det industrialla fisket hade vi inte haft ett dåligt bestånd av lax

12 hours ago Ålandsfilip sa:

Vi bidrar med mest och tar minst :) Skulle det endast finnas sportfiske skulle vi inte ha så stora problem med bestånden, även fast sportfiskare också tar fisk.

Det är faktiskt inte så att sportfiskets uttag är försumbart. Det går heller inte att bara peka fingret på EU. Sverige har lite mer än en fjärdedel av laxkvoten i Östersjön. Av det totala uttaget av lax stod fritidsfisket för 35% i den senast daterade rapporten jag hittade. Trolling i havet och sportfiske i vattendragen är en betydande del av det totala uttaget.

Jag försvarar inte kvoterna på det licensierade fisket, men man måste förstå att det som är lättast att påverka och snabbast ger effekt är hur sportfisket bedrivs.

Ett effektivt lobby-arbete för att åstadkomma gemensam förändring i Östersjöregionen kräver (bland annat) ett svenskt politiskt intresse med stöd av majoriteten först. Det är heller inte bara på EU-nivå som regler skapas, vi har ett omfattande nationellt självbestämmande som kan reglera och påverka en stor del av  det totala uttaget.

Alltså - vi behöver fortsatt städa framför egen dörrr, men också skapa opinion inom sportfisket och mot politiker, nationellt och internationellt... (egen tröskel kanske blir väldigt välstädad innan resten är omhändertaget, men det är ju positivt och kanske en nödvändighet för att uppnå tillräckligt opinionsläge)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.