Hoppa till innehåll
Bjornrydholm

Nymffiske efter röding i sjö - mothugg?

Recommended Posts

Var ute idag i en sjö som håller inplanterad fjällröding.

Stod och kastade med en nymf och kände plötsligt ett stumt hugg. Jag drog till i linan nästan direkt i tron om att jag skulle landa en regnbåge. Men icke. Trots den tydliga påkänningen blev det ingen mer fight. Detta upprepade sig kanske 4 gånger då jag stod och kastade. En gubbe vid sjön sa att det förmodligen var röding jag haft på.

Fråga: finns det någon särskild teknik för att kroka fast röding vid nymffiske i sjö?

Redigerad med Bjornrydholm
Stavfel

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Lååångsam kontinuerlig hemtagning, för att ha tafsen sträckt. Sätter kroken med linan och lyfter spötoppen i samma rörelse. 

Behövs ingen kraft att tala om (använder oftast små flugor utan hulling i och för sig) men krokningen måste ske fort när rödingen tar. 

Det låter inte som att du gjort mycket annorlunda mot hur jag hade gjort. 

Det jag beskriver är hur jag fiskar med flytlina och nymf i ytvattnet, med intermediate har jag oftare snabbare hemtagning och upplever att krokningen löser sig själv.

Redigerad med Troutman

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Normalt  mothugg! kan tänkas!..en ska inte vara allt för alert!

Sen kan en ju alltid undra! ...tog den verkligen nymfen?

Redigerad med Ismo

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Då har vi en person som säger snabbt mothugg.

Och en annan person som säger att man ska ta det lugnt och inte göra mothugget snabbare än vanligt.

Vem ska man lita på? ;)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Håller med övriga, snabbt men lugnt mothugg är rätt väg att gå. Dvs var inte för långsam men inte heller för snabb ;) Ju större fisk ju lugnare får du ta det. Tar man i för mycket och rödingen är stor är det stor risk att tafsen går i mothugget. Kan nämnas att jag själv i stort sett aldrig kör annat 0,23mm fluorcarbon och torrflugor i stl 12 så jag vet att grejerna håller och att jag kan sätt tillräcklig press när jag får på de lite större jag är ute efter.

_56V6333.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Rödingen är egentligen inte så otroligt speciell tycker jag. Min erfarenhet är att det egentligen inte behövs göras på något direkt annorlunda sätt än med andra fiskar. Om man ser till mothugg d.v.s. 

0,23 lät grovt som generell riktlinje dock, det går utmärkt med tunnare spetsar. Situationen får styra. 

IMG_5440.JPG

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Riktigt snygg röding @Jonas_PB)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ok. Som vanligt säger någon nu :D

Men jag gjorde ju som vanligt och det resulterade i 3 missade hugg.

Ska tillbaka i helgen och får väl testa mig fram.

Tack för era råd och tankar.

Redigerad med Bjornrydholm
Stavfel

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

På 70-talet försökte jag o min bror att vara så snabba som möjligt med mothuggen, och alltid försöka ha kontakt med flugan. Missade extremt mycket fisk då. Sedan provade vi med allt möjligt (chock-absorbing leader och allt möjligt). Märkte att vi ibland fick fast fisk vid varning med flugan hängandes och spöet högt och slappt.

Ändrade taktik och fick i princip fast all fisk. Låt fisken fästa sig själv, är väl grundtanken, men res spöet när fisken är på, lugnt o fint. Dessutom skrämmer man inte fisken lika mycket på det sättet, vilket innebär att man inte får den där första (häftiga) tokrusningen som kan vara riskabel, och väl inte är så bra för fisken. Tar man det lugnt kan man få in fisken snabbare och kroka av.

Men, alla sätt som fungerar är ju bra, och det är väl meningen med livet att lära sig mer - intressant diskussion.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det kan ibland vara läge att kolla på tafsen vid fiske på vak, rör den sig- mothugg! Ibland när fisken tar nätt och försiktigt kan jag rycka lite i flugan precis innan det förväntade hugget ,då tar den ofta lite rejälare.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Minns som grabb när jag å ett gäng fiskade i en inplanterad sjö med Röding!...vi var totalt värdelösa att kroka/fånga röding..

Sagt å gjort!...vi knöt fast varandras linor med div. flugor..å började "uttra" ...som på ett trollslag! ..så fick vi Röding..enkla flugor som nog dög när taktiken vart rätt...FÖRBJUDET!! ABSOLUT!!

Tänker som Kylia..låt den kroka sig själv...+ flugan behöver inte alltid vara så EXAKT!..så smart är den inte.

Redigerad med Ismo

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kan tänka mig att "som vanligt" och "normalt" skiljer sig lite grann i detaljerna beroende på tidigare erfarenheter av vilken sorts utrustning och vilka andra arter man brukar fiska samt klass på spöt, spötoppen styvhet, hur mycket linan flexar, krokstorlek och form, grovlek på tafsen etc.

Intressant diskussion ändå.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det jag menar är att man inte behöver krångla till det genom att tänka en massa på vad man gör hela tiden. 

Det är min erfarenhet i alla fall.  

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fiske med guldskalle

Ta hem nymfen sakta en halvmeter, meter låt den sen sjunka en kort stund.

Hugget kommer i dom flesta fall när nymfen sjunker och då är det bara att lyfta spötoppen och Rödingen sitter.

Hugget är ofta ganska försiktigt och inte alltför sällan är rödingen betydligt större än vad man tror.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.