Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Vilken är er syn på full-frame rullar kontra rullar utan full-frame? 

Är det för tyngre enhands och tvåhands fiske: 
1) En kvalitetsmarkör och bra vaccination mot skjutlinetrassel och tappad fisk
eller
2) Krångligt sätt att tillverka en rulle, helt onödigt om byggtoleranserna i övrigt är bra

Jag lutar åt full-frame men det kanske mest beror på att tillverkarna tar lika bra betalt oavsett.
En helfräst aluminiumstomme bör kräva mer bearbetningstid och vara dyrare att tillverka.
Men - Jag kan å andra sidan inte påminna mig att jag haft trasselproblem med icke full-frame rullar...

Skärmavbild 2017-10-19 .png

Skärmavbild 2017-10-19 kl. 19.23.11.png

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
3 hours ago thomasbj sa:

eller
2) Krångligt sätt att tillverka en rulle, helt onödigt om byggtoleranserna i övrigt är bra

Jag lutar åt full-frame men det kanske mest beror på att tillverkarna tar lika bra betalt oavsett.
En helfräst aluminiumstomme bör kräva mer bearbetningstid och vara dyrare att tillverka.
Men - Jag kan å andra sidan inte påminna mig att jag haft trasselproblem med icke full-frame rullar...

Ursäkta en gammal flugfiskare som enbart använder Danielsson, men vad är full-frame? Just nu ska jag sova inför morgondagens övningar på jobbet så jag ser fram emot att se svaret i morgon eftermiddag. Tobbe

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago kaxeshusse sa:

Ursäkta en gammal flugfiskare som enbart använder Danielsson, men vad är full-frame? Just nu ska jag sova inför morgondagens övningar på jobbet så jag ser fram emot att se svaret i morgon eftermiddag. Tobbe

Precis det bilderna visar; den silverfärgade Hatch är inte en full fram/ hel ram utan består i princip bara av en gavel med bromspaketet och två bryggor (uppe och nere) som fungerar som stöd till spolen.

Danielsson är full frame/hel ram, dvs har en hel yttre ring som stöd till spolen (på vevsidan dvs).

Enligt teorin ska full frame vara säkrare då backing/shooting line osv inte kan smita ut mellan spolens kant och rullens yttre ring (linan går ju i ett "hål" i ramen).

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Råkat ut för att skjutlinan letat sig mellan på en rulle av icke full frame modell.

Bara full frame efter det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
12 hours ago thomasbj sa:

eller

Den övre rullen i bild har ett annat problem då den saknar stag i nederkant. Med löslina utdraget och under kast så smiter en lös linslinga lätt ner under rullen och när man drar till så hamnar lina på utsidan av spolen. Jag har sabbat någon lina pga en sådan rulle.
Menar så här

lamson.jpg

Redigerad med Flyrod

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ena väger mer än den andra..:)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Alltid full frame, varit med om skjutlina som kilat fast. Vill till att det är sjukt stabilt rullhus samt liten tolerans om jag skulle överväga en rulle utan ram igen. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
13 minutes ago Joakim Wallstén sa:

Har bevittnat en icke full-frame rulle fullständigt bångna och bli skev av en rusande lax. Full-frame gör även rullen mer stabil. :)

Snålheten bedrar visheten,!:)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Absolut är en fullframe att föredra. Har dock en inte full frame som jag fått i present där det händer då och då att skjutlinan lyckas krångla sig ur spolen, så väntar bara att det ska ske med en lax på kroken så jag får riktig anledning att krossa den.

Dock är det en fin rulle med många laxar på sitt samvete och det jag gillar med den är att den till skillnad från mina Danielsson är en Wide typ med bra backingkapacitet. För att få samma kap på en Danielsson måste man gå upp i storlek (dia) och cyckelhjul passar inte på spön upp till 13 fot i mitt tycke. 

Synd, annars hade jag bytt för Danielsson ska det va. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Utan fullframe borde inte ens få tillverkas... Om man inte fiskar DT och käkar raketost på öring kanske... Fiskade jättetarpons med tjocka wf linor och då är det ju lugnt.. Trodde jag. Men råkade ändå få den tunna backingen på utsidan på guidens Hatchrulle... Lyckades få in den men jacket i rullen var bara typ köpa ny... På laxfiske med de vanliga runninglinorna absolut no no..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fullframe till allt fiske där skjutlinor används, hade en rulle utan fullframe i början av mitt laxfiske, lyckades få runninglinen att trassla in sig i samma veva som mitt livs första lax klev på. Det resulterade i följande: förstörd runningline, tappad fisk och ny rulle. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Var inte helt fel ute med att dissa utan full frame!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Köpte en ny sagerulle nu på rea inte fullframe får testa o se annars  får jag bygga om den

till priest eller nått, har några prolevelrullar liggandes kompositrullar som

är ett stort skämt ej fullframe med flera mm glapp mellan huset o spolen

bortskänkes mot fraktkostnad.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Mönstret tycks vara att amerikanska rullar, oavsett prisläge, ofta saknar Full Frame (FF).
Nautilus, Hatch, Bauer, Galvan - Inga FF
Tibor - Enbart anti-reverse rullen är FF
Lamson - HD modellerna är FF
Sage - Evoke och Domain är FF

Jag har svårt att tro att alla dessa rullar förtjänar att sluta sina dagar som priest.
Tex Hatch Finatic känns som en kvalitetsprodukt, men jag har aldrig ägt eller fiskat någon...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.