Hoppa till innehåll
hö&gös

Skjutlina till kusten?

Recommended Posts

Vad rekommenderar du för skjutlina till kusten?

Nån som testat denna?

https://www.wittlock.se/sv/utrustning/skjutlinor-heldragna/sa-ultimate-runningline.html

Obenägenhet till trassel och hanterbarhet i största allmänhet har hög prio, jag behöver inte kasta till horisonten. Tar gärna emot tips.

Klumpvikter 17-18 gram (262-278 grains)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Nått glatt! handlar nog bara om att få ut skiten! ..ev.  presentation är överflödigt. 0.50 mm nylon?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Provat de flesta typer.

Nylon, rund eller oval skjuter längst. Billig också. Sjunker. Blir lätt trassel. Linkorg är nästintill ett måste om du inte är en guru på att hålla 20+ m i handen. Funkar kanon hemma på gräsmattan. Ute på kusten kan det lätt bli frustrerande.

Runningline flytande skjuter inte lika bra - men det övervägs mindre trassel.

Just nu kör jag med rio powerflex core 0,024 (den tunnaste) och scierra tactical. Båda är bra. båda är nylon som är coatade.

Du kan ju alltid ta nån lina med tunn running del och vända. En av mina absolut bästa skjutlinor var en rojal wulff lina som jag vände.

Sen är det bra om du kan träna hemma. Som sagt att hålla mycket skjutlina i handen är inte det lättaste. Att ha skjutlinan i vattnet är ofta inget alternativ pga vågor, tång altt annat skit.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 minute ago julius sa:

Provat de flesta typer.

Nylon, rund eller oval skjuter längst. Billig också. Sjunker. Blir lätt trassel. Linkorg är nästintill ett måste om du inte är en guru på att hålla 20+ m i handen. Funkar kanon hemma på gräsmattan. Ute på kusten kan det lätt bli frustrerande.

Runningline flytande skjuter inte lika bra - men det övervägs mindre trassel.

Just nu kör jag med rio powerflex core 0,024 (den tunnaste) och scierra tactical. Båda är bra. båda är nylon som är coatade.

Du kan ju alltid ta nån lina med tunn running del och vända. En av mina absolut bästa skjutlinor var en rojal wulff lina som jag vände.

Sen är det bra om du kan träna hemma. Som sagt att hålla mycket skjutlina i handen är inte det lättaste. Att ha skjutlinan i vattnet är ofta inget alternativ pga vågor, tång altt annat skit.

Misstänker att Hö & Gös är rätt snål!  ..så det lutar mot nylon...:P

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har en orange Sa mastery coatad skjutlina du kan få för en femtiolapp. Inget fel på den men jag gillar hela linor bättre :)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 minute ago M.Thors sa:

Har en orange Sa mastery coatad skjutlina du kan få för en femtiolapp. Inget fel på den men jag gillar hela linor bättre :)

Hur kan en ha en 1/2 skjutlina?:blink:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
18 minutes ago Ismo sa:

Misstänker att Hö & Gös är rätt snål!  ..så det lutar mot nylon...:P

Att Hö&Gös skulle vara snål - visste jag inte. Du Ismo bevisar tesen att en lär sig nåt nytt varje dag. 

Ska det vara nylon så skulle jag hellre välja http://www.flyfishingmasters.se/sk/varivas-shooting-line eller http://www.flyfishingmasters.se/sk/rio-slickshooter.

Ingen av de flyter så för mig går de bort.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago hö&gös sa:

Vad rekommenderar du för skjutlina till kusten?

Nån som testat denna?

https://www.wittlock.se/sv/utrustning/skjutlinor-heldragna/sa-ultimate-runningline.html

Obenägenhet till trassel och hanterbarhet i största allmänhet har hög prio, jag behöver inte kasta till horisonten. Tar gärna emot tips.

Klumpvikter 17-18 gram (262-278 grains)

Skippa skjutlinan och välj en Cortland Precision Blitz, 275 grain (17.8 gram) i stället. Klumpen är clear intermediate och skjutlinan flytande, i HTx-kvalitet. Det är ett sånt satans drag i den linan så att det är svårt att beskriva. Det draget kommer väl till pass ute vid kusten, i vind och med större flugor.
Blitz är den brutalaste linan som jag någonsin har testat, i positiv bemärkelse.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago M.Thors sa:

Intresserad! Jag hör av mig!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack för alla svar! Vill man fylla på är det varmt välkommet. Nylon blir det inte, vill ha så lite klabb som möjligt. Runningline är det jag söker. @Ismo Ekonomisk heter det. Jag är ganska ekonomisk. 

:P

@Flyrod tack! Cortland Precision Blitz ska eventuellt funderas på längre fram. Nu har jag fått för mig att tota ihop ett par lite kortare klumpar till jobbig vind, så hm... det måste klippas och klistras lite, flåt klippas och öglas menar jag.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
16 hours ago hö&gös sa:

Tack för alla svar! Vill man fylla på är det varmt välkommet. Nylon blir det inte, vill ha så lite klabb som möjligt. Runningline är det jag söker. @Ismo Ekonomisk heter det. 

:P

Sedär!:D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.