Hoppa till innehåll
gurchan

Yellowline # 5 linval.

Recommended Posts

Hej,

Blir aldrig klok på det här med linor, spön och deras inbördes förhållande. Jag köpte nyss en WF5F-lina som jag tänkte använda till mitt YL #5. Nu visar det sig att linan är på 9,1g men på spöt står att rekommenderad linvikt är 10-13g. Är det riktigt skulle det betyda att jag behöver en lina mellan WF6F - WF8F av samma märke på linan som jag har nu. Är det så sjukt eller missar jag någon nybörjarfaktor?

edit. Skulle jag köpa en Rio gold skulle jag behöva gå ner till WF4F för att landa på 12.5g vilket torde vara optimalt. Hur kan det vara så stor skillnad mellan Rio och SA!?

Redigerad med gurchan

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att veta vad vikten 9,1 g står för! AFFTA (sök på AFFTA line standards) mäter de första 30´minus den jämntjocka spetsen. Många av dagens WF-linor har ju en längre klump än så. AFFTA pdf anger just 9,1 g för WF 5 med 8,7 som låg avvikelse och 9,5 som hög. Tyvärr brukar det vara nödvändigt att provkasta en lina i stället för att gissa/spekulera.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag föreslår att du väger hela klumpen; kolla var den börjar "svälla" om du utgår från runninglinen "skjutlinan" . Det är även bra om du skriver vilken lina du köpt (verkar ju vara en SA men vilken då?) så blir det lättare för oss att avgöra om det är en "lätt" eller "tung" WF 5 det är frågan om.

https://www.tridentflyfishing.com/blog/fly-line-shootout-review-buyers-guide

Redigerad med magnolia

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack för svar. Tycker det är rätt kul att pilla med utrustning men just nu mår jag bara illa när jag sitter med 100 flikar uppe, dåligt med pengar och knappt om tid. Dessutom begränsad av storlek på rullen. Inte för att det är särskilt synd om mig, snart är jag på Nya Zeeland och fiskar. Men som sagt. Just nu finner jag detta linproblem mest stressande. Den linan jag köpt är en SA mastery trout. Ville ha en lina i dova naturfärger då jag hört att det är lämpligt med tanke på det klara vattnet.

Tack!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har kastat med min Yellowline 5 de här linor- rio gold.rio dart ,opti  stream, sa trout  alla var klass 5 och funkade helt ok .Provade spön med rio dart 6 och den funkade också, din 5 borde funka också skulle jag tro mvh Drinko

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Just now drina sa:

Har kastat med min Yellowline 5 de här linor- rio gold.rio dart ,opti  stream, sa trout  alla var klass 5 och funkade helt ok .Provade spön med rio dart 6 och den funkade också, din 5 borde funka också skulle jag tro mvh Drinko

Intressant. Gillar dock lite tyngre linor vilket gör mig något nervös..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Rio dart är något tyngre och pasar skit bra till Yellow line, den för spön att bli ännu mjukare och skönare ........om du tycker om tyngre linor borde du prova denna lina mvh D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

SA Trout är en trevlig och bra lina med en harmonisk tapering som brukar kännas bra till lite lugnare spön. Du kan andas ut ;) 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago M.Thors sa:

SA Trout är en trevlig och bra lina med en harmonisk tapering som brukar kännas bra till lite lugnare spön. Du kan andas ut ;) 

Även mtp att den förefaller för lätt i förhållande till rek. vikt?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

När loop specar 10-13 g för spöt tänker de sannolikt på klumpen. 

Om SA Trout väger 9 gram på de första 9,14 metrarna kommer den sannolikt befinna sig i spannet 10-13 gram när du har 10-15 meter utanför spötoppen. Bär du 15-20 meter lina kommer det sannolikt väga ännu mer än 13 gram. 

Det är lite skillnad på Trout som har en lång harmonisk tapering kontra en kortklumpad lina med en abrupt tapering ned till en tunn skjutlina. Med trout-linan kan du lättare bära lång lina kontra en kortklumpad lina som med fördel istället skjuts iväg när klumpen är utanför toppöglan.

Jag tror som nämnt innan att du gjort ett bra val. Skitfiske på NZ också :) 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
30 minutes ago M.Thors sa:

När loop specar 10-13 g för spöt tänker de sannolikt på klumpen. 

Om SA Trout väger 9 gram på de första 9,14 metrarna kommer den sannolikt befinna sig i spannet 10-13 gram när du har 10-15 meter utanför spötoppen. Bär du 15-20 meter lina kommer det sannolikt väga ännu mer än 13 gram. 

Det är lite skillnad på Trout som har en lång harmonisk tapering kontra en kortklumpad lina med en abrupt tapering ned till en tunn skjutlina. Med trout-linan kan du lättare bära lång lina kontra en kortklumpad lina som med fördel istället skjuts iväg när klumpen är utanför toppöglan.

Jag tror som nämnt innan att du gjort ett bra val. Skitfiske på NZ också :) 

Tar ut den i parken imorgon fm. Tack Thors! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.