Hoppa till innehåll
Ola Mörrum

Etiken med vårt flugbindningsmaterial.

Recommended Posts

Hur är det egentligen med allt vårt matrial vi använder till våra flugor?

Är det en bi-produk eller odlas fåglarna för att säljas till oss fiskare.?

Whiting, Metz, mfl är dessa fjädrar en bi--produkt?

Ja, vad säger ni?

Själv är jag ägare till några nackar av dessa märke men känner mer o mer att det kanske inte är rätt det jag gjort i mer än 40 år?

Hade varit intressant att få veta. Har väckt frågan tidigare men möttes mest av lättvindiga svar som att det är en ren bi-prdukt eller vad ge det när andra gör du och så??

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jo det kan man ha funderingar om men det finns ju även mycket hårmateriel som är tvivelaktigt, tex apa, isbjörn, hund odyl, är det verkligen nåt man skall använda sig av? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Gör så mycket ni kan i "syntet" material...kanske inte det optimala tanke på nedbrytbarheten!...men vi sparar på djur! ..kanske:unsure:..men forskare får väl klura ut detta oxå.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Just now Joliet sa:

För att inte tala om alla stackars korkträd som får huden skalad för att vi skall ha sköna handtag!

Ja! ..vad korkat!

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
30 minutes ago Ismo sa:

Gör så mycket ni kan i "syntet" material...kanske inte det optimala tanke på nedbrytbarheten!...men vi sparar på djur! ..kanske:unsure:..men forskare får väl klura ut detta oxå.

När det gäller havsörings flugor på västkusten så är mycke syntet och nedbrytningen tar ju 20år o framåt. Finns också plast höljen till räk imitationer som blivit poppis senare och innehållet av kemiska substanser finns inte med. Så nog är det ett problem som vi inte riktigt begriper än. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tror personligen att whiting fåglarna har ett rätt bra liv i jämförelse med många andra tuppar/höns. Desto finare i skicket dem är desto bättre betalt blir det ju. Känns dock inte lika trevligt med allt hårmaterial.. och plast känns ju som det sista man vill "slänga i sjön" :unsure: vi är helt enkelt miljöbovar som värnar om miljön allihoppa :blink:

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
7 hours ago Meritaimen sa:

Men du lackar dina balsa flugor med minst 20 omgångar så du är en STOR miljöbov. 😂

Jag vet!:blush:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
13 hours ago Ola Mörrum sa:

Hur är det egentligen med allt vårt matrial vi använder till våra flugor?

Är det en bi-produk eller odlas fåglarna för att säljas till oss fiskare.?

Whiting, Metz, mfl är dessa fjädrar en bi--produkt?

Avlas och föds upp för att bli flugor.

http://whitingfarms.com

http://www.wapsifly.net/metz-products/

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
11 minutes ago Troutman sa:

Avlas och föds upp för att bli flugor.

http://whitingfarms.com

http://www.wapsifly.net/metz-products/

Jaha så själva fågeln blir inte mat eller går till något annat vettigt?

Ja, vad säger man. Det är ju inte  rätt. Synd att läsa. Nu är jag ingen aktivist eller liknande men fick en tankeställare häromdagen när jag såg en naturfilm om hur Predatorer jagar sina byte. Då blir en struts slagen av tre geparder , det var då jag började fundera. 

Sådana fjädrar använder jag ibland, vart kommer dom ifrån, osv

Kan vara värt att tänka på. Kom gärna med fler tankar om detta ämne.

God jul på er

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
12 hours ago Meritaimen sa:

När det gäller havsörings flugor på västkusten så är mycke syntet och nedbrytningen tar ju 20år o framåt. Finns också plast höljen till räk imitationer som blivit poppis senare och innehållet av kemiska substanser finns inte med. Så nog är det ett problem som vi inte riktigt begriper än. 

11 hours ago saftjansson sa:

Tror personligen att whiting fåglarna har ett rätt bra liv i jämförelse med många andra tuppar/höns. Desto finare i skicket dem är desto bättre betalt blir det ju. Känns dock inte lika trevligt med allt hårmaterial.. och plast känns ju som det sista man vill "slänga i sjön" :unsure: vi är helt enkelt miljöbovar som värnar om miljön allihoppa :blink:

Ett av mina stora intressen är/var dykning och fridykning. Av tidsskäl så tvingades jag prioritera när jag skaffade familj, flugfisket vann en promenadseger.

I somras presenterade sig tillfället att dyka för första gången på många år, hann med både västkusten och medelhavet.

Svor att aldrig mer använda en plastpåse efter första dyket. (det höll i tre dar typ, men familjen använder kanske 25% av tidigare förbrukning ) Vackert havsslipade glasbitar har jag inget emot,  havsslipad plast i regnbågens färger som lekbäddar på botten däremot... små bitar av plastpåsar som svävar likt maneter i havsvidden...

Spridning av mikroplaster är för mig ett större problem än att vi har fågeluppfödning för fjädrarnas skull. Flashmaterial är extra illa... glittret på julgranen likaså...

Undviker syntetiskt material om jag kan. (men det kan man naturligtvis inte helt och hållet, mer en inställning och preferens att välja naturligt material där det är likvärdigt, på samma sätt som jag väljer nylontafs över flourocarbon, och jag är inte så helig att jag inte har flugor med tex flash...)

Tycker personligen kvaliteten på djurhållningen i sig är viktigare än själva syftet med uppfödningen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
7 minutes ago Ola Mörrum sa:

Jaha så själva fågeln blir inte mat eller går till något annat vettigt?

De föds upp för flugbindning och används till flugbindning... ganska rationellt.

Det är en pytteindustri jämfört med övrig uppfödning av fjäderfän. Kan inte tänka mig att dessa blir människomat, främst för att andra regelverk styr livsmedelsuppfödning, men jag tror inte heller att det hade gått att sälja dem i konkurrens med fåglar som avlats för köttproduktion. Kan tänka mig att de möjligen används till djurfoder om det är lönsamt och förenligt med regelverk.

Du får väl maila och fråga?

http://whitingfarms.com/poultry-breeding/

Strutsuppfödning är rätt stort. Vet inte om det finns uppfödning specifikt för flugbindning, inte otänkbart. Men gissar att det mest är bi-produkter av köttuppfödning som används. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
14 hours ago rydda sa:

Jo det kan man ha funderingar om men det finns ju även mycket hårmateriel som är tvivelaktigt, tex apa, isbjörn, hund odyl, är det verkligen nåt man skall använda sig av? 

Nej. Hade inte använt något tvivelaktigt material, särskilt inte av hotade arter. Att trimma sin golden retriever är däremot ok.

Redigerad med Troutman

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Haha, jo han har en poäng, helt klart. 

22 minutes ago Troutman sa:

Eftersom du har startat två identiska trådar bjuder jag på denna här också...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
15 hours ago rydda sa:

Nä, det var en bra fråga. Tycker inte att man ska använda sej av material från hotade arter eller som produceras enbart för våran skull. Jag gör ju det själv men binder mer och mer flugor utan dessa matrial. Isbjörn använde jag enbart till G.P när jag fiskade Lax och havsöring men redan då för 20 år sedan tänkte jag hur fasiken får dom tag i detta håret, skulle vara kul att veta.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
14 hours ago Ismo sa:

Bra tanke. Använder mej fortfarande av djur materiel men mest kanin och hjorthår. Det kan du binda i stort sett allt  med. använder syntetdubbing också men som du säger så bryts det inte ner i naturen. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Inuiter har ju en kvot och skjuta Isbjörn. Det är ju en del i deras inkomst. Om pälsen går till material för flugbindning så vad är det som är felet 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
14 minutes ago Meritaimen sa:

Inuiter har ju en kvot och skjuta Isbjörn. Det är ju en del i deras inkomst. Om pälsen går till material för flugbindning så vad är det som är felet 

Inget! ..såvida dom inte tänker använda skinnet. Helt OK att sälja det...

Å andra sidan!..sett folk(kompisar) fiskat med naturliga beten/små harr...tamejfan rensat ställen på öring..det är fan fusk!..i dagens Sverige...inget landlevande djur kommer till skada.små-harr får en med allt.

Redigerad med Ismo

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
18 hours ago Meritaimen sa:

Absolut är det så med plast o syntet. Det bästa är ju om materialet kommer från naturen. Har börjat ta en o annan fjäder med hem när jag fiskar och det blir fina flugor av det med.

Men vi borde begripa problemet med plast. Det är ju hög aktuellt med all plast i haven, Det kan inte undgått så många?

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Ola Mörrum sa:

Absolut är det så med plast o syntet. Det bästa är ju om materialet kommer från naturen. Har börjat ta en o annan fjäder med hem när jag fiskar och det blir fina flugor av det med.

Men vi borde begripa problemet med plast. Det är ju hög aktuellt med all plast i haven, Det kan inte undgått så många?

Kan inte sticka under stolen att jag använder flash i Hö streamers.Effektivt ja. Men samt dålig samvete.Försöker kompensera med att plocka med mig skräp från stranden om det nu är en ursäkt för mitt handlande.Men jag skall anstränga mig nästa säsong och fiska mer med naturmaterial.Brukar också plocka med mig fjädrar.Fick tag en hel del Häger fjädrar som kanske en räv hade överlistat under natten.Bästa vore ju om tillverkare började hitta alternativ och mer nebrytningsbara material .

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.