Hoppa till innehåll
Ola Mörrum

Etiken med vårt flugbindningsmaterial.

Recommended Posts

Nog låter skräpplockande som en utmärkt ursäkt. Man får ställa problemet i relation till vilken volym och typ av plast man tillför kan jag tycka. De ynka gram flugaskarna bidrar med under en livstid kompenserar man nog för på minuter snarare än timmar om man gör en insats längs stranden.

Sen är det alltid intressant att googla på nedbrytningstiden för olika avfallstyper. Här fanns ett axplock där vår kära nylontafs inte presterar så bra.

How-long-befoe-its-gone.jpg

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
4 hours ago Andreas89 sa:

Sen är det alltid intressant att googla på nedbrytningstiden för olika avfallstyper. Här fanns ett axplock där vår kära nylontafs inte presterar så bra.

...och fluorocarbon är ännu värre...

Det var ju på G inom industrin att ta fram nylonlina som hade en kort livslängd - vet dock inte om det var fler än fishclaw som hakade på, produkten togs ur sortimentet, men hoppas på en revival!

http://www.gofastandlight.com/mobile/Bioline-BioDegradeable-Fishing-Line-by-Eagle-Claw-10LB/productinfo/FI-B-BIOX/

Redigerad med Troutman
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2017-12-17 at 19:28 Andreas89 sa:

Nog låter skräpplockande som en utmärkt ursäkt. Man får ställa problemet i relation till vilken volym och typ av plast man tillför kan jag tycka. De ynka gram flugaskarna bidrar med under en livstid kompenserar man nog för på minuter snarare än timmar om man gör en insats längs stranden.

Det har du ju helt rätt i.  Det är en droppe i havet i jämförelse Personligen så ska jag försöka tänka mycket mer på vad jag använder. Denna diskussion har väckt ännu fler tankar, helt klart. Det kommer alltid fram sånt jag inte själv tänker på.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2017-12-17 at 23:38 Troutman sa:

...och fluorocarbon är ännu värre...

Det var ju på G inom industrin att ta fram nylonlina som hade en kort livslängd - vet dock inte om det var fler än fishclaw som hakade på, produkten togs ur sortimentet, men hoppas på en revival!

http://www.gofastandlight.com/mobile/Bioline-BioDegradeable-Fishing-Line-by-Eagle-Claw-10LB/productinfo/FI-B-BIOX/

Ja, fluorcarbon är inte alls bra. Använder inte det själv kör endast nylon. Finns mycket att tänka på. Något som är bra är att få klubbar och dom som säljer fiskekort att påpeka detta. Skriv det på kortets baksida. Sätt upp skyltar vid vattnet. Information är ju A o O.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Ola Mörrum sa:

Ja, fluorcarbon är inte alls bra. Använder inte det själv kör endast nylon. Finns mycket att tänka på. Något som är bra är att få klubbar och dom som säljer fiskekort att påpeka detta. Skriv det på kortets baksida. Sätt upp skyltar vid vattnet. Information är ju A o O.

Av erfarenhet av just detta (har inte nått dit än där jag kan påverka) hade det hade känts bättre och mer lättmotiverat om det fanns ett mindre dåligt alternativ av nylontafs på marknaden att förespråka - jag promotar personligen gärna mono över fluoro i miljöhänseende, men argumentet är i nuläget lite svårsålt hos dem som gillar fluoro...

”fiskereglerna ställer krav på hullinglöst och nylontafs! (för att värna om 2600-talets vattenmiljö)”

Skall maila mina favorittillverkare och fråga om de har planer på att erbjuda produkter med bättre nedbrytningstid i framtiden.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Förra säsongen gick jag över till 0.30 nylon tafs vid kusten. Förlorade få flugor och spräckte inga tafsar. Använder samma tafs tjocklek när jag kör med klass 4 spö efter  makrill. Fisken är inte så kräsen när det gäller tafstjocklek. Då är det ju bättre köra med grejer som håller.

Redigerad med Meritaimen
  • Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2017-12-17 at 10:23 Troutman sa:

Ett av mina stora intressen är/var dykning och fridykning. Av tidsskäl så tvingades jag prioritera när jag skaffade familj, flugfisket vann en promenadseger.

I somras presenterade sig tillfället att dyka för första gången på många år, hann med både västkusten och medelhavet.

Svor att aldrig mer använda en plastpåse efter första dyket. (det höll i tre dar typ, men familjen använder kanske 25% av tidigare förbrukning ) Vackert havsslipade glasbitar har jag inget emot,  havsslipad plast i regnbågens färger som lekbäddar på botten däremot... små bitar av plastpåsar som svävar likt maneter i havsvidden...

Spridning av mikroplaster är för mig ett större problem än att vi har fågeluppfödning för fjädrarnas skull. Flashmaterial är extra illa... glittret på julgranen likaså...

Undviker syntetiskt material om jag kan. (men det kan man naturligtvis inte helt och hållet, mer en inställning och preferens att välja naturligt material där det är likvärdigt, på samma sätt som jag väljer nylontafs över flourocarbon, och jag är inte så helig att jag inte har flugor med tex flash...)

Tycker personligen kvaliteten på djurhållningen i sig är viktigare än själva syftet med uppfödningen.

Jo, det är det men det är ju inte långt borta att jämföra med minkfarmarna här i Blekinge. Dom har det oxå bra men odlas för pälsar ??

Vilket jag tycker är fel.

För mej är det samma sak om jag ska vara ärlig.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
7 hours ago Troutman sa:

Av erfarenhet av just detta (har inte nått dit än där jag kan påverka) hade det hade känts bättre och mer lättmotiverat om det fanns ett mindre dåligt alternativ av nylontafs på marknaden att förespråka - jag promotar personligen gärna mono över fluoro i miljöhänseende, men argumentet är i nuläget lite svårsålt hos dem som gillar fluoro...

”fiskereglerna ställer krav på hullinglöst och nylontafs! (för att värna om 2600-talets vattenmiljö)”

Skall maila mina favorittillverkare och fråga om de har planer på att erbjuda produkter med bättre nedbrytningstid i framtiden.

Har ja flyt kommer jag med i en fiskeklubb till 2019 och det ska bli kul att höra hur dom tänker kring detta. En hel del äldre som är med där.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
33 minutes ago Ola Mörrum sa:

Jo, det är det men det är ju inte långt borta att jämföra med minkfarmarna här i Blekinge. Dom har det oxå bra men odlas för pälsar ??

Vilket jag tycker är fel.

För mej är det samma sak om jag ska vara ärlig.

Exakt samma sak skulle jag säga, där håller jag med dig.

Rent teoretiskt har jag inga problem med det på ett etiskt plan så länge djurhållningen är värdig. Rent praktiskt tror jag dock att uppfödning av pälsdjur och fjäderfän ofta lämnar en del övrigt att önska i det fallet. 

Bäst mår givetvis minken som gör rent hus  mina öringhöljor. Feta och trinda är dom.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2017-12-19 at 20:49 Troutman sa:

Exakt samma sak skulle jag säga, där håller jag med dig.

Rent teoretiskt har jag inga problem med det på ett etiskt plan så länge djurhållningen är värdig. Rent praktiskt tror jag dock att uppfödning av pälsdjur och fjäderfän ofta lämnar en del övrigt att önska i det fallet. 

Bäst mår givetvis minken som gör rent hus  mina öringhöljor. Feta och trinda är dom.

Ja, dom är duktiga fiskare.  Och dom vill man inte konkurrera med haha.........

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2017-12-19 at 20:35 Troutman sa:

Jag är president i min - men har ändå inte fått genomslag! 

man kan ju börja i rätt ändå fluorcarbon är säker en sådan grej dom de äldre tycker är nonsens.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Att arter odlas för flugbindningsbruk är inget bekymmer. För det första är klientelet krävande, men också ganska så bra betalande.... Det finns alltså både pengar och orsak att ta hand om djuren. 

Bryr man sig om djuren ska man ta kontakt med sin lokala ekobonde och gärna bjuda på lite saker och sådär på kvällarna... Jag/vi handlar ofta ekologiskt kött direkt från en bonde och jag är jägare själv, det är miljövänligt och bra för djuren. Det blir både roligt och billigt för 5x bättre kött.

Det som man märker som jägare och när man köper ekologiskt kött är den enorma skillnaden i kvalitet. 90% av köttet som finns erbjudet i butik är från djur som varit stressade och stått stilla om vartannat hela sitt liv.

Det finns mao bra mycket bättre sätt att göra skillnad på än att fundera över den där tuppnacken du köper vartannat år.

Redigerad med Ålandsfilip
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Ola Mörrum sa:

man kan ju börja i rätt ändå fluorcarbon är säker en sådan grej dom de äldre tycker är nonsens.

Ålder är inte en faktor, alla mina aktiva medlemmar är rätt drivna flugfiskare, de flesta föredrar fluoro för egenskaperna, oavsett födelsedatum. De yngre och de lite äldre (än mig) fiskar mer än oss i mitten, vi som har små barn och barn i skolåldern och svårt att få tiden att räcka. De lite äldre omsätter dessutom mer prylar och hakar gärna på det senast marknadsförda i branschen. :D

Redigerad med Troutman

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
3 minutes ago Troutman sa:

Ålder är inte en faktor, alla mina aktiva medlemmar är rätt drivna flugfiskare, de flesta föredrar fluoro för egenskaperna, oavsett födelsedatum. De yngre och de lite äldre (än mig) fiskar mer än oss i mitten, vi som har små barn och barn i skolåldern och svårt att få tiden att räcka. De lite äldre omsätter dessutom mer prylar och hakar gärna på det senast marknadsförda i branschen. 

Jaha du, där var jag fel ute. Men å andra sidan kul att jag har fel ang äldre fiskare.

Det har inte gett mej bättre fiske med fc material men det är en annan historia.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
7 minutes ago Ola Mörrum sa:

Jaha du, där var jag fel ute. Men å andra sidan kul att jag har fel ang äldre fiskare.

Det har inte gett mej bättre fiske med fc material men det är en annan historia.

Har faktiskt inte provat själv, men upplever inte att det går sämre för mig med mono än för fiskekompisarna med fc.

Å andra sidan så kastar jag inte bättre med mitt sage än vad polaren gör med sitt brutna och eltejpade vision-spö heller... ...men jag gillar att fiska med det och tror att det påverkar mitt fiske. Och jag är märkesfrälst på mina monotafsar och tippets och vill ogärna fiska med något som jag upplever som sämre...

Det kan lätt bli lite kinkigt när skall reglera detaljer som faktiskt påverkar hur den enskilde fiskar. Men c/r och hullinglöst inarbetades hyfsat smärtfritt även om det tog ett tag. Med lite långsiktigt påverkansarbete så...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Troutman sa:

Har faktiskt inte provat själv, men upplever inte att det går sämre för mig med mono än för fiskekompisarna med fc.

Å andra sidan så kastar jag inte bättre med mitt sage än vad polaren gör med sitt brutna och eltejpade vision-spö heller... ...men jag gillar att fiska med det och tror att det påverkar mitt fiske. Och jag är märkesfrälst på mina monotafsar och tippets och vill ogärna fiska med något som jag upplever som sämre...

Det kan lätt bli lite kinkigt när skall reglera detaljer som faktiskt påverkar hur den enskilde fiskar. Men c/r och hullinglöst inarbetades hyfsat smärtfritt även om det tog ett tag. Med lite långsiktigt påverkansarbete så...

Jo, ett förbud är kanske inte vägen att gå utan info om materialets dåliga inverkan på miljön.

Sen vet vi att tron är viktig för oss fiskare även om min avtagit mycket när det gäller vissa saker. Mycket för att jag hållit på länge.

Tycker inte tron ska styra över sådana val. Man ger folk en chans att ändra sej med hjälp av info över en viss tid sen kam man använda sej av förbud. Tror de flesta skulle anpassa sej.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2017-12-17 at 18:24 Meritaimen sa:

Kan inte sticka under stolen att jag använder flash i Hö streamers.Effektivt ja. Men samt dålig samvete.Försöker kompensera med att plocka med mig skräp från stranden om det nu är en ursäkt för mitt handlande.Men jag skall anstränga mig nästa säsong och fiska mer med naturmaterial.Brukar också plocka med mig fjädrar.Fick tag en hel del Häger fjädrar som kanske en räv hade överlistat under natten.Bästa vore ju om tillverkare började hitta alternativ och mer nebrytningsbara material .

Ja, så brukar jag oxå göra. Nu använder inte jag så mycket syntet material i mina flugor men att ta en på med sej ut och stoppa skräp i den är ju bra. Tänka om vi alla fiskare gjorde likadant.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.