Hoppa till innehåll
moredots

Danielsson original till Fario

Recommended Posts

Köpte ett begagnat 9' #4 Fario av gamla sorten här på forumet för en kort tid sedan. Hade tidigare ett likadant i klass 5 som jag tyckte hemskt mycket om, men upplevde att man behövde lite tyngd i rullen för att inte spöet skulle upplevas framtungt. Har bestämt att det blir en Danielsson original till det "nya" spöet men tvekar lite kring vilken storlek. Viktmässigt tror jag dryfly lämpar sig bäst, men velar ändå mellan den och nymph. (Sen får det gärna stå dryfly på rullen så det väger också rätt tungt) 

Någon annan har väl fiskat med liknande combos, tar tacksamt emot input :)

Redigerad med moredots

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att du går till Ica och väger upp ett äpple eller liknande i samma vikt som rullen på vågen i grönsaksdisken, knyt sen plastpåsen med äpplet runt rullfästet, då får du en fingervisning.

Redigerad med Ixoye

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Eller om du har en våg hemma eller kan låna så fyller du bara upp en påse med sand,ris eller makaroner ( okokta :P ) och hänger vid rullfästet och provar fram till du blir nöjd med balansen. Väg sedan påsen så har du en vikt du kan utgå ifrån.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Insåg faktiskt ganska snart efter jag startade tråden att min ultralite DD 4000 väger nästan samma som en dryfly och har exakt samma diameter! Får testa med den när linan kommit hem :rolleyes:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 minute ago meek sa:

40g skillnad på de två.
och nymph är ju en #4 rulle enl. tillverkaren.

min dryfly är smeckfull med normalt med backing och en RIO Dart #4 lina.
så det beror lite på vad som skall spolas på också.
detta hade inte gått på en nymph iaf.

men ren torrflugelina så skulle jag gå på en nymph, borde räcka fint.
och jag har aldrig brytt mig i ngn ballans när det gäller rullar och spön kan tilläggas.

Ska sätta en rio trout lt wf på rullen, men som jag skrev i förra posten får nog min ultralite agera referens ^_^ känns den stor eller tung så går jag nog ner på en nymph!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
6 minutes ago meek sa:

är det på håret så kan man korta ner linan lite, om man inte är en kastfantom ;)

mina 2st Midge är linorna c:a 5m kortare på.
fast en va en tournamentlina så den va hemskt lång i utgångspunkt, SAED Mastery Series.

en dryfly är lite biffig tycker ja, iaf på en #4 men smaken är som baken.
gör som du vill, svårt att inte bli nöjd med en Danielsson (volvo) rulle till spöt ;)

Ingen kastfantom alls, och framförallt kommer inte denna combo användas där kastlängder är det mest kritiska! Jag tror också dryfly kan upplevas lite stor, men att vikten passar hyfsat eftersom jag tyckte samma vikt var för lätt på femman :ph34r: 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Utan tvekan Dryfly när det är ett 9' Fario.

Jag har provkastat just den kombon och det balanserar jättefint. Den känns inte alls stor på spöt.  

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-01-20 at 22:29 Ixoye sa:

Ett tips är att du går till Ica och väger upp ett äpple eller liknande i samma vikt som rullen på vågen i grönsaksdisken, knyt sen plastpåsen med äpplet runt rullfästet, då får du en fingervisning.

Har en en stor å tung pung!..så kan en knyta fast denne!..en tror jag garanterat lär sig kasta nätt å fint.:mellow:

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.