Hoppa till innehåll
Ismo

Girjas domen.

Recommended Posts

Många söder-över kanske inte tänker på detta!..men det berör er till 100%..ni som vill fiska i dom övre delarna i Sverige.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Det känns riktigt luddigt formulerat. I praktiken betyder det väl ungefär att läget är oförändrat mot nuläget men att staten betala notan för tvisten... Har svårt att se hur Giras kan anses som 2-0 vinnare just nu? känns mer som 1-1? Det är väl bara att vänta och se vad nästa instans säger. 

Ska jag sia om det här så tror jag inte vi kommer få se några större förändringar vad gäller förvaltningen av jakten och fisket på samebyarnas områden. Staten sätter en väldigt stor boll i rullning om Girjas skulle vinna det här målet. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 minutes ago Jonas sa:

Det känns riktigt luddigt formulerat. I praktiken betyder det väl ungefär att läget är oförändrat mot nuläget men att staten betala notan för tvisten... Har svårt att se hur Giras kan anses som 2-0 vinnare just nu? känns mer som 1-1? Det är väl bara att vänta och se vad nästa instans säger. 

Ska jag sia om det här så tror jag inte vi kommer få se några större förändringar vad gäller förvaltningen av jakten och fisket på samebyarnas områden. Staten sätter en väldigt stor boll i rullning om Girjas skulle vinna det här målet. 

Tänk om Staten skulle förlora?..då stängas ev. fyndigheter..malm,guld,silver m.m...kan inte tänka mig att så skall ske...om inte Staten betalar BRA!!!:rolleyes:..pengar tystar alla munnar.:D...1-1 i dags läget. JA!

Kommer dock fiska som jag alltid gjort!...är född till en tid i Jorden..ingen Same skall stoppa mig.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Bättre än förra domen, men inte helt bra.

Ser det mer som 1-1 än 2-0, men man måste läsa på om vad som gäller.

Den enkla tolkningen är att både stat och Sameby kan sälja jakt och fiske ovan odlingsgräns till alla utom Kvänerna, för vi Kväner anser oss ha samma rätt som Samerna, där av behöver vi inga fiskekort annat än medlemsskap i Kvänerförbundet👍

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Viktigaste av allt, vi har ingen ambition att stänga ute ngn från fiske eller jakt, alla är välkomna

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
22 minutes ago puoltsa19 sa:

Bättre än förra domen, men inte helt bra.

Ser det mer som 1-1 än 2-0, men man måste läsa på om vad som gäller.

Den enkla tolkningen är att både stat och Sameby kan sälja jakt och fiske ovan odlingsgräns till alla utom Kvänerna, för vi Kväner anser oss ha samma rätt som Samerna, där av behöver vi inga fiskekort annat än medlemsskap i Kvänerförbundet👍

Har löst Kvänkortet detta år (igen)..löser inte Kommunkort längre..betalar inte för en Sameby..som inget gör för pengarna..runt 350-400:-

..& har aldrig gjort...vilket skämt!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har just varit inne och läst om kväner, spännande läsning om ett för flera hundra år sedan slags jordbruks- fiske- jakt- plundringsfolk. 

Jag har läst om samer förr men har även läst om samer och dess historia men även om samer i nutid bland annat om Girjas. 

Intressant!!

Redigerad med Laxarnas prins

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
4 minutes ago Laxarnas prins sa:

Har just varit inne och läst om kväner, spännande läsning om ett för flera hundra år sedan slags jordbruks- fiske- jakt- plundringsfolk. 

Jag har läst om samer förr men har även läst om samer och dess historia men även om samer i nutid bland annat om Girjas. 

Intressant!!

Det roliga med Samerna ..lr., Allas Samerna norr om Kiruna..dom är deporterade sent 18-tal (17 kanske)tror jag det var..fr. Norge..Fiske-Samer..dom kan absolut inte göra anspråk till nått..men skriker mest!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Stor del av dom som levt och verkat i norra Sverige har anor flera hundra år bakåt i tiden.

Att vi då ska ses som en andra sorteringens människa och måsta bocka och buga för att fiska, jaga i våra hembygder är skrattretande.

Skulle Samerna vinna den pågående rättstvisten skulle bl.a. södra sidan av Kalixälven tillhöra Girjas, med en trolig konsekvens.

Ett bra lax år skulle dom sälja ut fisket och vi som normalt fiskar där skulle få se på, en absurd tanke i min värld men fullt realistisk.

Förhoppningsvis inträffar det aldrig, men skulle det ske, då har vi ALLA problem, stora problem

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
40 minutes ago Ismo sa:

Tror du jag skulle bry mig om Girjas skulle vinna?..fiskar på som vanligt ..med mord i sinnet....tror jag.

Det är nog inte speciellt många som kommer bry sig, men för den skull får man inte ge sig.

Utgångspunkten måste vara att staten bestämmer

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tänk dig grannen min i Puoltsa när han kommer och kräver pengar av mig för att jag ska få fiska harr i Varisniva, skrattretande men realistiskt

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
45 minutes ago hallonraden sa:

hejsan..lite off topic...men..

det viktigaste.som jag ser det .är att få stopp på malmjakten ..

mvh:wub:

Det är en av de viktiga sakerna, men inte stoppas mineralhalten för att Samerna får nyttjanderätt över fjällvärlden, snarare tvärtom.

När dom först skulle bygga vindkraftverk på Sjisjka vaara, var det helt omöjligt, bästa renbetet och hela övriga klagosången.

När pengarna kom på bordet blev det ett Lappkast utan dess like.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago puoltsa19 sa:

Tänk dig grannen min i Puoltsa när han kommer och kräver pengar av mig för att jag ska få fiska harr i Varisniva, skrattretande men realistiskt

Mmmm...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 hours ago hallonraden sa:

hejsan..lite off topic...men..

det viktigaste.som jag ser det .är att få stopp på malmjakten ..

mvh:wub:

Mmm..men inte på/med detta sätt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago puoltsa19 sa:

Det är en av de viktiga sakerna, men inte stoppas mineralhalten för att Samerna får nyttjanderätt över fjällvärlden, snarare tvärtom.

När dom först skulle bygga vindkraftverk på Sjisjka vaara, var det helt omöjligt, bästa renbetet och hela övriga klagosången.

När pengarna kom på bordet blev det ett Lappkast utan dess like.

Märkliga är....märkligt nog..det är ALLTID bästa! renbetes mark..oavsett om det är ett stenröse..:blink:

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Just now meek sa:

same!? same same... :)

Jupp! ..det får inte heta Lappuggla längre..Sameuggla skall det heta, Sameporten(Lapporten) ..osv.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu skall visst Girjas Samaby ÖVERKLAGA!!!!!...för att DOM!!. inte får BESTÄMMA ÖVER JAKT & FISKET.

Vilket skämt! Matti Berg ärju inte ens Same..nått i örat kanske..min äldsta bror gick i samma klass som karln..har hört ett å annat.:mellow:...

Samtidigt! Dom är verkligen ett skämt!...ja fan vet hur det gått om nån av dom vart min granne./Dörr intill.:D

Redigerad med Ismo

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tycker faktiskt att ni i söder! ..skall engagera er! Skall ni framöver fiska här uppe som ni alltid gjort!..lr. skall framöver be om lov hos Matti Berg t ex.?

Jag kommer ALDRIG!!..att göra det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

"

Därför går Girjas sameby vidare till HD

Luleå/Gällivare Hovrättens dom hade gett upphov till ökade konflikter. Det är ett skäl varför Girjas sameby väljer att överklaga domen till Högsta domstolen.

Anna Isaksson

08:57 | 2018-02-03

Matti Berg, ordförande i Girjas sameby, förklarar varför samebyn har bestämt sig för att överklaga hovrättens dom i Girjas-målet.

– För det första kändes domen väldig oklar, den kändes som om den skulle kunna leda till fler tvister än klargöranden, säger Matti Berg.

– Domen ger samebyn rätten till jakt och fiske, vi har större rätt än staten och staten har ingen rätt till jakten och fisket. Samebyn får inte upplåta rätten och staten har ingen rätt. Det kändes som att det gått i baklås, säger Matti Berg.

– Har vi rätten till jakten och fisket bör vi också ha rätten att förvalta den, så pass kapabla är vi nog.

så vi ska kunna hantera den saken, säger Matti Berg.

Finns inte risken att ni förlorar det ni vunnit?

– Frågan är vad vi har vunnit, det känns som att vi är på ruta ett. Tack vare punkten 1b tog staten ett kliv tillbaka till 1886 års rennäringslag och där vill vi inte vara. Det är bättre att vi får en tydlig och klar dom som klargör vad som gäller, säger Matti Berg.

Du var så positiv när hovrätten meddelade sin dom?

– Jajamän, själva principfrågan hade vi vunnit. Hovrätten slår fast att samebyn har större rätt till jakten och fisket än staten. I den frågan tycker jag att hovrätten gick längre än vad tingsrätten gjorde, säger Matti Berg.

Matti Berg förklarar att tveksamheten till hovrättens dom vuxit fram, frågan har diskuterats inom samebyn, med rådgivare och med SSR.

En dom i Högsta domstolen blir prejudicerande?

– Ja, det blir den ju. Det är därför en dom i Högsta domstolen är önskvärd, att få ett prejudikat.

– Skulle den här domen vunnit laga kraft som den ser ut i dag så hade det varit en grogrund för ökade konflikter, i alla fall häruppe, säger Matti Berg.

– Som jag förstår domen så satt hovrätten hela fjällvärlden i baklås, fortsätter Matti Berg.

Beslutet att överklaga domen till Högsta domstolen togs vid ett medlemsmöte på torsdagen.

– Vi var eniga om att vi går vidare, säger Matti Berg.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

"

Har vi rätten till jakten och fisket bör vi också ha rätten att förvalta den, så pass kapabla är vi nog.

så vi ska kunna hantera den saken, säger Matti Berg."

Det är det dom inte ääääär. Det är det som skrämmer mig.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Alla som passerat en renvaktarstuga vet vilka naturmänniskor Samerna är, inte alltför sällan liknar renvaktarstugans omgivning Kiruna ÅVC😀.

Deras sätt att hushålla med naturens resurser går ut på att tömma sjöar med nät, t.ex. Urtejaure den fiskade en känd tjuvjagande Same ut med nät på 80-90 talet, sjön har inte hämtat sig än i dag, bara spillror kvar.

Han som fiskade ut sjöarna åkte fast för tjuvjakt på älg, med sig hade han höga statstjänstemän, en av tjänstemännen fick sparken, de andra som var med på jakten la man locket på.

Kuriosa med jakten var i stället för hund som drivande använde dom helikopter, mer parten av köttet lämnades kvar åt kråkorna, endast dom bästa delarna av älgarna tog till vara.

Dessa naturmänniskor ska ta över förvaltningen av våra fjäll, skrattretande

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
14 minutes ago puoltsa19 sa:

Alla som passerat en renvaktarstuga vet vilka naturmänniskor Samerna är, inte alltför sällan liknar renvaktarstugans omgivning Kiruna ÅVC😀. ..sett det

Deras sätt att hushålla med naturens resurser går ut på att tömma sjöar med nät, t.ex. Urtejaure den fiskade en känd tjuvjagande Same ut med nät på 80-90 talet, sjön har inte hämtat sig än i dag, bara spillror kvar. Vet vem det är/var

Han som fiskade ut sjöarna åkte fast för tjuvjakt på älg, med sig hade han höga statstjänstemän, en av tjänstemännen fick sparken, de andra som var med på jakten la man locket på.

Kuriosa med jakten var i stället för hund som drivande använde dom helikopter, mer parten av köttet lämnades kvar åt kråkorna, endast dom bästa delarna av älgarna tog till vara. Jakt på Älg! ..som dom är sena..väldigt sena på att jaga..tills det fanns pengar att tjäna på det.. Ha Ha

Dessa naturmänniskor ska ta över förvaltningen av våra fjäll, skrattretande ..PRECIS!

Jag blir mörkrädd.

Redigerad med Ismo

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.