Hoppa till innehåll
andez

Fråga till er som ägen en Danielsson F3W

Recommended Posts

Hej,

Jag upplever att min nyinköpta Danielsson F3W har ett för litet motstånd i invevningsriktningen. Jag har inte testat rullen "live" ännu men befarar att den kommer mata in lina när jag kastar. När jag luftkastar hemma med rullen på buttdelen av spöt snurrar spolen av sig själv I rullen. Nästan ett fullt varv utan att jag rör den.

Så, är detta ett problem eller är det ok när man väl är ute och fiskar?? Tacksam för svar.

Mvh

Anders

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Låter inte friskt, ett litet motstånd ska det vara, inte frihjul, ring Danielsson, dom fixar det direkt.

Redigerad med Ixoye

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nej, dem hävdar att det skall vara så.

Min fråga är om ni som äger en sådan rulle upplever problem vid fiske?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Med eller utan lina och backing? Effekten dämpas lite med spolen fylld, startmotståndet ökar. 

Tycker inte det varit något som stört med de FW och LW jag ägt. Visst snurrar de in lina, men inte till den grad att det ställer till några större problem. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Enligt Danielsson ger lina på spolen motsatt effekt. Alltså att den snurrar mer då vikten på spolen ökar iom lina och backning. De äldre FW och LW har ett marginellt större motstånd i invevningsriktning än de nya F3W.

Hade velat höra från någon som äger och fiskar med en F3W att den inte matar in lina vid fiske. Annars får jag lämna tillbaka den för så kan man ju inte ha det.

tack för alla svar

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Trögheten ökar med ökad massa, så det blir svårare för spolen att börja snurra. Sen om du väl får snurr på den snurrar den bättre.

Prova att snurra på en lina och backing så ser du hur kraftig rörelse du behöver göra för att spolen ska börja ta in lina. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har ägt en F3W-4Seven och jag hade inga problem alls med den, jag lade inte märke till att den snurrade lättare än andra rullar jag ägt med liknande funktion.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har en F3W 2six och ja märker inget konstigt när ja fiskar, du får nog prova med lina och backing för att se va de blir för motstånd!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Min F3W 4Seven beter sig inte så, den har precis det där lagoma invev-motståndet som de flesta rullar har. Jag skulle skicka den på reklamation.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har en likadan rulle, F3W 4seven som beter sig precis som du beskriver. Det är en lite udda egenskap som jag aldrig har sett hos andra rullar, men det har ju ingen praktisk betydelse. Det är snarare en fördel när man snabbt ska få in löslina, bara att smätta till veven så snurrar den villigt flera varv:)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Om du lättar lite på bromsen så kanske du orkar dra ut linan igen B)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hade samma rulle, en 7ten som var likadan som din. Tyckte det var väldigt irriterande att linan sakta rullades på rullen

av sig själv. Jag sålde den direkt.

Redigerad med maxons

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Jonas_P sa:

Lite väl drastiskt kanske..? 

Förlåt. 

Nja, sjukt bra rulle annars med bra broms och lagom vikt till det spöt den satt på, men eet var väldigt irriterande att efter 6-7 kast vara tvungen att dra ut ngr m runningsline igen ;) I-lands problem :lol:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
44 minutes ago maxons sa:

Nja, sjukt bra rulle annars med bra broms och lagom vikt till det spöt den satt på, men eet var väldigt irriterande att efter 6-7 kast vara tvungen att dra ut ngr m runningsline igen ;) I-lands problem :lol:

Läs om det du skrev ovan

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
3 hours ago Jonas_P sa:

Lite väl drastiskt kanske..? 

Förlåt. 

Hahahaha, förgyllde min dag

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-02-07 at 17:43 andez sa:

Hej,

Jag upplever att min nyinköpta Danielsson F3W har ett för litet motstånd i invevningsriktningen. Jag har inte testat rullen "live" ännu men befarar att den kommer mata in lina när jag kastar. När jag luftkastar hemma med rullen på buttdelen av spöt snurrar spolen av sig själv I rullen. Nästan ett fullt varv utan att jag rör den.

Så, är detta ett problem eller är det ok när man väl är ute och fiskar?? Tacksam för svar.

Mvh

Anders

Har du gått och köpt en rulle nu igen ? Har aldrig upplevt problem med min F3W.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack för all feedback. Kommer skicka tillbaka den för kontroll så inget är fel samt be dem lägga på lite tjockare fett. Sedan testa med fullt tacklat spö på gräsmattan. Matar den in lilna då blir det reklamation.  

Det verkar ju som att det skall vara så här och att det inte är ngt större problem vid fiske men vi får se helt enkelt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Rullen funkar så helt enkelt. Man vänjer sig.Sen vill man ha det så och tvärtom.  Har  inte förlorat en enda fisk p.g.a. det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Som alla Danielsson så är det kvalitet i varje gram på rullen. Om det drar in lite lina så är det för att flugan ska svepa en gång extra över storlaxen:D

Skämt åt sido, inga problem dra ut lite lina om det skulle behövas.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.