Hoppa till innehåll
VAK

FrictionFly "the gamechanger".

Recommended Posts

Christian Hörgren (Fine Tackle) och jag har tillsammans påbörjat på ett projekt där flugrullen helt har eliminerats ur utrustningen, en mer minimalistiskt approach till flugfisket helt enkelt.  

Lina och backning kommer att hanteras i någon form av korg/bricka. Bromskraft kommer utöver fingerkraft, genereras med friktion (därav namnet). 

Jag har alltid tyckt om det avskalade fisket som tenkara erbjuder men fortfarande saknat känslan av att få hantera en lina i luften.

Idén föddes från klättring, angelfiske och vanligt flugfiske. Jag har landat många 5+ gäddor vid angling genom att bara bromsa med fingrarna. Likaså vid flugfiske har många fiskar hanterats enbart på löslina med bara fingrarna som bromskraft. Vid klättring använder man ofta en 8 vid firning som genererar friktion som bromsar. 

Förhoppningen är att spöet är klart om någon månad. Först då avslöjas den slutgiltiga designen :)

Vad tror ni, blir det en gamechanger?

IMG_20180128_180521.jpg

IMG_20180128_183719.jpg

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Så himla kul. Låter som en riktigt trevlig lösning för lättare fiske. ni får gärna premiärvisa i edgemontern på sportfiskemässan om ni vill? :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

@Jonas

Självklart, bara kul om fler blir intresserade!

Spöet byggs på en Loop Cross S1 386/4 klinga, så ett lättare fiske, precis som du säger Jonas. 

Redigerad med VAK

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
42 minutes ago VAK sa:

Christian Hörgren (Fine Tackle) och jag har tillsammans påbörjat på ett projekt där flugrullen helt har eliminerats ur utrustningen, en mer minimalistiskt approach till flugfisket helt enkelt.  

Lina och backning kommer att hanteras i någon form av korg/bricka. Bromskraft kommer utöver fingerkraft, genereras med friktion (därav namnet). 

Jag har alltid tyckt om det avskalade fisket som tenkara erbjuder men fortfarande saknat känslan av att få hantera en lina i luften.

Idén föddes från klättring, angelfiske och vanligt flugfiske. Jag har landat många 5+ gäddor vid angling genom att bara bromsa med fingrarna. Likaså vid flugfiske har många fiskar hanterats enbart på löslina med bara fingrarna som bromskraft. Vid klättring använder man ofta en 8 vid firning som genererar friktion som bromsar. 

Förhoppningen är att spöet är klart om någon månad. Först då avslöjas den slutgiltiga designen :)

Vad tror ni, blir det en gamechanger?

IMG_20180128_180521.jpg

IMG_20180128_183719.jpg

Förstår angling å den biten.....men en måste här få ut lite lina..att kasta!..hur mycket backing är det tänkt? ..lr. måste en träna upp kondisen?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

@Ismo

Tänkte mig en kapad fluglina på kanske 15m och backing på typ 50m. Vi har inte helt löst helt vad vi ska använda för lina till backing, men den måste vara relativt tjock så den inte trasslar för jävligt!

Redigerad med VAK

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
21 minutes ago VAK sa:

@Ismo

Tänkte mig en kapad fluglina på kanske 15m och backing på typ 50m. Vi har inte helt löst helt vad vi ska använda för lina till backing, men den måste vara relativt tjock så den inte trasslar för jävligt!

Är inte en rulle att just underlätta hanteringen av skjut/backing lina? ..varför backa?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

När jag var pöjk så fiskade jag forsen med ett sexmeters metspö som jag satt några spöringar på och jag använde en dt fluglina med lite (backing), ändan knuten och tejpad i nederdelen på metspöt. Jag fiskade  mask ,fluga ,betesfisk,löjstjärt och drag med och utan flöten. Löslinan hade jag i fickan och eller virad lätt runt vänsterhanden över fingrarna, låste linan med tummen, det gick lätt att skjuta linan när betet tillät å jösses vad fisk jag fick.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

@Ismo

Av samma anledning som att jag inte gjort som fiskepolarna och köpt ismetespön med multirullar. Känslan att drilla fisk på "handlina" tycker jag är grym, ingen rulle mellan dig och fisken.

Less is more :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

@Morgan

Då är vi alltså inte först :)

Precis sådär opretentiöst och enkelt som du beskriver ditt fiske som pöjk , är känslan jag och Christian vill få till. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
9 minutes ago VAK sa:

@Ismo

Av samma anledning som att jag inte gjort som fiskepolarna och köpt ismetespön med multirullar. Känslan att drilla fisk på "handlina" tycker jag är grym, ingen rulle mellan dig och fisken.

Less is more :)

Förstår tanken..men vill inte göra/fiska så i en vild fors..efter Lax tex.:D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kul! jag lindade linan framåt från tumvecket och det gick att greppa handen mot spöt med linan runt fingrarna när jag höll i spöt med bägge händerna och det gick att skuta lina med båda händerna på spöt när jag öppnade den vänstra. Annars sköt jag linan med buttdelen mot höften  och lät tummen lätt bromsa (kontrollera) avhasplingen från vänsterhanden.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det har jag full förståelse för @Ismo , spöet vi bygger är som sagt ett #3 spö. Inget att brottas med laxar med ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Just now VAK sa:

Det har jag full förståelse för @Ismo , spöet vi bygger är som sagt ett #3 spö. Inget att brottas med laxar med ;)

# 3 !! ?:D ...det är väl för agn fisk?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ibland hände det att fisken var för stor och att linan var helt utläppt. då släppte jag spöt i vattnet så fisken fick dra det. flera ggr  hämtade jag både spö å fisk i höljan nedom forsen. även fast jag simmade några ggr så miste jag aldrig det spöt.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Haha, vad är det för fördomar jag hör! Allt som glittrar i älven är inte lax :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

@Morgan

Du får instruera Ismo i denna teknik så kanske han mjuknar :) Skämt å sido, vilka strapatser fisket kunde vara när man var grabb! 

Redigerad med VAK

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Finns en artikel i en gammal FiN om en man som utvecklade något liknande. Han hade linan på en vinda som var konstfullt utformad och hölls i vänstra handen och kunde stoppas ner i fickan har jag för mig.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
10 hours ago VAK sa:

@Ismo

Varför ens ha backing? Jag tänker att man borde klara sig utmärkt med en standard 27m wf lina. Frågan är om inte trasselrisken är överhängande redan där?

tror man ska kapa lite lina och sen köra med tjockare tafsspets så man kan sätta bra press när man får fisk.

S1 386 är ett grymt bra spö... dvs kapar man för mycket är risken att man kastar bort linan. Jag tror jag skulle kört typ 25 meter?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
6 minutes ago meek sa:

tror jag säljer mina rullar och köper en cykel för pengarna.
linan kan man sen ha i en cykelkorg.
cykeln rostar inte så man kan cykla rätt ut i vattnet och börja kasta.

låter som en produkt för Twins i Göteborg att investera i.
Tv-shop goes flugfiske!

ringer du och beställer inom 15 minuter så skickar vi med en hopvikbar håv som 
passar i bröstfickan :unsure:

extrabilder207724_large.jpg

Var inte en plast-cykel en mega fiasko engång i tiden..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

@Jonas

Vi har inte spikat proportionerna för lina/backning, där får vi prova oss fram. En fördel med att ha backing tänker jag är mer friktion = mer bromskraft, en fluglina är trots allt rätt glatt. Även om spöet har potential att kasta långt tycker jag är ett arbetsområde på 15m är mer än tillräckligt, vill man kasta längre går ju det trots allt ändå.

Helt enig med dig att ha en grövre tafstjocklek för att kunna pressa fisken mer. Tack för bra feedback! 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kul att ni tar tag i er idé, ser mycket fram emot resultatet.

Jag har själv gått i liknande tankar efter långa pass längs kusten från flytringen. Axeln är demolerad efter en gammal skidskada (krossat nyckelben vilket gjort axeln ett par cm kortare) vilket fått mig att fundera på hur vikten som svingas kan minskas. Funderade länge på om jag skulle fiska utan rulle, med linan på brickan. Det som fick mig att tveka var tanken på att spöt var balanserat med vikten av en normalrulles vikt i åtanke. Kanske tänker jag fel här? Om inte, hur kompenserar ni för det?

Lycka till, ser som sagt med spänning fram emot resultatet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

@gurchan

En rulle kan absolut balansera upp ett spö, speciellt om man kommer upp i högre klasser. Delen på vårt spö som ska ersätta rullen och generera friktion kommer att ge en del stöd mot handleden, speciellt vid drill av fisk. Svårt att svara på om detta räcker eller inte, frågan är om det här skulle vara en bra kompromiss för dig:

http://rexfly.com/rexfly-casting-system/

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ska bli spännande att se vad ni kommer fram med. En rulle är väldigt bra på det den gör-hålla linan samlad-trasselfri och i de flesta fall generera broms-friktion vid behov. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.