Hoppa till innehåll
Affe.R

Knivar min andra hobby

Recommended Posts

Då man bara fiskar när det är öppet vatten så måste man ju ha något å göra vintertid oxå :)

Så gör knivar av lite olika slag vilket är rätt rogivande å gå in i en annan värld å rensa hjärnkontoret ibland nere i källaren 

Så några bilder på mina alster 

Den gråsvarta är inte limmad än där av glappet i mellan körsbärs trä å brons bitarna Blad i AEB-L stål 

Den andra är masur och nickelsilver buffelhorn sliren gjord i naturgarvat läder  Blad i AEB-L stål 

Tredje är skaft gjort Brownmalee ett eukalyptys träd brons och en smal bit buffel horn Bladet är damask sliren samma här gjort i naturgarvat läder 

Fjärde är gjort i äppelträ från stammen och det mörka inlägget är gjort av en gren även det äppleträ inläggen är i nickelsilver 

_DSC6995.jpg

_DSC6240_2.png

_DSC6246.png

_DSC5800.jpg

• Like 4

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Mycket snyggt! Hantverk i sitt esse.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vilken finne gillar inte en kniv?..kniven är ett överlevnads redskap.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fantastiskt fina! Jag får lite obehagliga flashback av modellerna utan parerskydd ( har sett folk skära av senorna i varenda finger när greppet halkat... ) men de är onekligen vackra!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
4 minutes ago Sunray sa:

Fantastiskt fina! Jag får lite obehagliga flashback av modellerna utan parerskydd ( har sett folk skära av senorna i varenda finger när greppet halkat... ) men de är onekligen vackra!

Gör om! ..gör rätt!..klart en skär sig..tills en gör allt rätt!:D Bara Svenskt att tänka på "säkerhet":P

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Ismo sa:

Gör om! ..gör rätt!..klart en skär sig..tills en gör allt rätt!:D Bara Svenskt att tänka på "säkerhet":P

Jag sa inte att det var jag som hade gjort det. Läs om, läs rätt.  :D

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

kul att ni gillar mina knivar å e alltid kul å få lite posetiv respons på d man gör :)

och detta med parrerskydd där så känns det som dom flesta inte vill ha det konstigt nog . Som den svarta kniven det är en finne som beställt el beställlt e väl fel ord vi gjorde ett byte jag fick en del av en stor stock från ett körsbärsträd å i byte så ville han ha en kniv men han betalar bladet resten bjuder jag på :) men hur som han ville inte ha parerskydd så e svårt detta med just parerskydd å specielt när man gör en kniv bara för att å ingen köpare .  

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
6 hours ago Affe.R sa:

kul att ni gillar mina knivar å e alltid kul å få lite posetiv respons på d man gör :)

och detta med parrerskydd där så känns det som dom flesta inte vill ha det konstigt nog . Som den svarta kniven det är en finne som beställt el beställlt e väl fel ord vi gjorde ett byte jag fick en del av en stor stock från ett körsbärsträd å i byte så ville han ha en kniv men han betalar bladet resten bjuder jag på :) men hur som han ville inte ha parerskydd så e svårt detta med just parerskydd å specielt när man gör en kniv bara för att å ingen köpare .  

Om jag skulle känna mig rik...  Bara nyfiken, men hur mycket skulle du ta för typ den näst översta ( med de två svarta banden ) eller om jag skulle specialbeställa nån med ett enkelt parerskydd eller en svag "utsvängning" på nedre handtagsdelen för samma funktion?

Ta det gärna i PM om du inte vill skriva ut priser här.

/ Pär

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Samlar en hel del på finare knivar, tex marfione och liknande. Inget man använder vid en berghäll men ändå 😁

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
19 hours ago Sunray sa:

Om jag skulle känna mig rik...  Bara nyfiken, men hur mycket skulle du ta för typ den näst översta ( med de två svarta banden ) eller om jag skulle specialbeställa nån med ett enkelt parerskydd eller en svag "utsvängning" på nedre handtagsdelen för samma funktion?

Ta det gärna i PM om du inte vill skriva ut priser här.

/ Pär

pris beror ju på vad för blad du vill ha . Den du nämnde ligger på 1100 inkl slire 

den bruna med brons parrer skyddet ligger på 2000 kr  

Men vi tar resten över pm el luren . Såg du huserar i trakterna kring Gbg så frakten blir typ noll då jag jobbar i Gbg med kranskomuner :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
4 hours ago Affe.R sa:

pris beror ju på vad för blad du vill ha . Den du nämnde ligger på 1100 inkl slire 

den bruna med brons parrer skyddet ligger på 2000 kr  

Men vi tar resten över pm el luren . Såg du huserar i trakterna kring Gbg så frakten blir typ noll då jag jobbar i Gbg med kranskomuner :)

Det blir mer o mer intressant...  Om så skulle vara - är det möjligt att träffas nånstans i GBG-trakten så jag kan "känna & klämma"?

Just när det gäller knivar har jag märkt att jag är känslig för att handtaget verkligen ligger rätt i handen, är det för smalt eller grovt får jag värk i hela handen om man tvingas ta i lite eller jobbar med kniven lite längre tid.

Jag skickar dig ett PM när jag funderat lite!  :) 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
8 minutes ago Sunray sa:

Det blir mer o mer intressant...  Om så skulle vara - är det möjligt att träffas nånstans i GBG-trakten så jag kan "känna & klämma"?

Just när det gäller knivar har jag märkt att jag är känslig för att handtaget verkligen ligger rätt i handen, är det för smalt eller grovt får jag värk i hela handen om man tvingas ta i lite eller jobbar med kniven lite längre tid.

Jag skickar dig ett PM när jag funderat lite!  :) 

Ett rörligt skinn på skaftet vore ju nått!:rolleyes: ..tror inte nån man har fått värk av.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

jag va lite snabbare skickat ett PM med lite bilder på andra knivar jag gjort 

Och om du beställer en kniv så visst kan vi träffas så får du känna av hur skaft å sånt känns 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
32 minutes ago Ismo sa:

Ett rörligt skinn på skaftet vore ju nått!:rolleyes: ..tror inte nån man har fått värk av.

Behöver jag känna rörligt skinn på skaftet så finns det på närmare håll....B)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har en tre månaders körsbärsgren med diametern sju cm.Skaftämne ??  Hur torkar jag den bäst? Nu är den avbarkad i strimlor och vilar under tak ute.

Återkommer med PM om knivköp i senare del av oktober, om det finns pengar kvar då... Jag önskar en kniv med kort blad ,ca sex cm, med gott materialstöd åt spetsen (kanske spear point, drop point eller sheepfoot). Ej konvext slipat. Skaftet bör vara åt det grövre hållet för att passa mina labbar. Gärna med liten ansvällning framför pekfingret.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Otroligt snygga knivar! Hoppas en kan få köpa några.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Herr Esox:s andra och fjärde tilltalar mig. Så också trådskaparens hela samling med undantag för fingergarden. Hade den varit aningen mindre så...(kniven är jättefin men tappar på metallmängden, tror jag)

Det är något visst med stål, läder och trä när det förenas i en kniv.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Sömmarna på/med exos kniv/slidor....bör vara snyggare!..bara att jobba på/med detta...bara en egen fundering.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Här några bilder på kniv jag gjort.

Bladet är egentillverkad Böhler K720 kolstål som är härdat och anlöpt i hemmagjort gasäsaja.

Sliran är av vegetabiliskt läder.

Handtag av tvärsågat Ek från skogen där jag bor.

IMG_20181229_150127.thumb.jpg.44d07da1c35350dca072f226473557d1.jpg

• Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.