Hoppa till innehåll
A.s82

Lina till nya Scott G series ?

Recommended Posts

Guideline fario Klass 4 linan funkar bra till Scott G series 904 sen om den passar lika bra till 905?

Dom rekommenderar SA MPX till både klass 4 och 5 men till 904 var det ingen hit. Däremot Tror jag Rio Perception skulle passa bra.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Vad vill du uppnå med linan? Vad ska den vara bra/mindre bra till? 

Som allround till ett spö med medelaktion och mer fokus på snygg presentation av torrisar än stora streamers skulle jag nog köra på SA Trout eller Cortland 444 peach. Rio Lightline kanske också kan vara nåt (har inte provat den ännu dock). 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det gäller mest fina presentationer av torrisar som.den ska användas till ..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

De linor jag har provat med som jag har liggande är  GL Highwater evolve  / Rio Gold/ SA  VPT  de känns helt ok på spöt men inte helt nöjd..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Royal Wulf TT är perfekt för det ändamålet, borde passa utmärkt på ditt spö också då den är rätt klassad.

Redigerad med Ixoye

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ok, de du har provat har alla relativt långa klumpar om jag förstått det rätt. Du kanske ska prova en lite kortare klump som ändå inte har nån överbrutal framtapering.

Stryk SA Trout som jag nämnde tidigare (längre klump även den). 

Kika närmare på Cortland 444 peach eller Wulff TT. :) 

Tänk även på vad rätt tafs gör för kastet, furledbyhand.com är fantastiska för fina presentationer av torrisar. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det stämmer de flesta är med långa klumpar det är vad jag hade hemma ska försöka få tag på en Lina med kortare klump det var det jag tänkte på först .

Får försöka få tag på.en sån Lina istället

Och en sån fin tafs hade inte skadat heller ska nog testa en sån också .

Tack för alla svar :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Arctic Silver md eller arctic silver compact och en sådan har jag till övers om det skulle va nått😉

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu har jag hunnit testa Scott G series 904 lite bättre och kan konstatera att det är ett fiskespö, ett riktigt bra spö, enligt mig, bättre än Radian, mycket mer känsla i spöet.

Till spöet har jag en GL Fario klass 4 lina, som jag vid goda förhållanden stående i båt kastar ut hela dess längd. Jag har även en Cortland 333 lina som är mer smoth, mer känsla och harmoni i den linan, trevligare att kasta med, men du når inte samma distanser.

Jag har fått ett gäng harrar i kilos klassen och känslan när du drillar fisken är perfekt, det värsta var i tisdags kväll.

Ankrade båten i en liten ström, fick en harr på strax över kilot, aningen längre än 20 tums märket på spöet, fick harren på en egen snickrad Ismo Puppa.

Fortsatte att fiska och ser att det vakar riktigt stor harr längre ner i strömmen, släpper ner båten ca 50 meter och börjar kasta, i h vete att jag får dom att ta på min egengjorda puppa.

Byter fluga till en Ismo Puppa orginal, dänger ut den kanske 15 meter och den hinner inte mer än landa så hugger det en mega harr, betydligt större än den första kilos fisken, skulle tro närmare 60 cm, kanske årets största harr, dock ingen rekordfisk.

Den stora frågan är då, var det bytet av puppa eller kastet som gjorde att fisken högg:)

Summa summarum ett riktigt bra spö, med mycket känsla, inget spö man står och kastar med i stark vind. Men fina sommardagar/kvällar då kommer det till sin rätt.

Båt parkering.JPG

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-04-27 at 17:13 TOBBE.K sa:

Arctic Silver md eller arctic silver compact och en sådan har jag till övers om det skulle va nått😉

Har du linan kvar

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Köpte i somras även 906, första linan jag provade var Rio Gold och i mitt tycke en alldeles för tung lina, kanske funkar om man går ner en klass.

Prövade även GL Highwater, funkade bättre men även den upplevde jag för tung.

Rio Perception är oxå testad och den är bra men i mitt tycke sämre än GL Fario Linan som enligt mitt tyckande överlägset bästa linan, bra till både över och underhandskast och schysta presentationer.

Så sammanfattningsvis till 904 och 906 passar GL Fario linan bäst och skulle jag köpt 905 skulle jag gått på GL Fario linan.

Utöver traditonella WF linor har jag experimenterat med OPST skagit och det är ett bra kompliment när du fiskar med streamers där det är trångt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-09-18 at 09:20 tengel26 sa:

Har du linan kvar

Ursäkta sent svar.. Men den är såld 😕

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.