Hoppa till innehåll
Gäst

Sage garanti

Recommended Posts

Gäst

Byggde mig ett sage Method switch för 2 år sedan och började helt plötsligt oroa mig för garanti på spöt. Jag klickade mig in på sage hemsida, skaffade mig ett konto och registrerade spöt.

Har jag garanti på klingan nu? Ser att folk försöker höja värdet på begagnade spön med «blankt garantikort», men det är väl bara trams. Blanka garantikort går att köpa för en hundring på tradera...

Kvittot på klingan är för övrigt försvunnen för länge sedan.

Redigerad med Gäst

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Du har ALLTID garanti...men i det här fallet bara på klingan...det är bara "trams" med blank garantikort, spöet är varken mer/mindre värd för det...kvitto på Sage och andra märkes spön behövs EJ...det är bara engångs kostnad mellan 50-90 dollar ...

fiska utan att oroa dig...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Garantikort är bara trams, begriper inte att det fortfarande finns folk tror att spöt är mer värd för det, garantin gäller ju bara första ägaren samt att man oftast måste registrera spöt inom ett par veckor efter inköp för att garantin ska gälla.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 hours ago Ixoye sa:

Garantikort är bara trams, begriper inte att det fortfarande finns folk tror att spöt är mer värd för det, garantin gäller ju bara första ägaren samt att man oftast måste registrera spöt inom ett par veckor efter inköp för att garantin ska gälla.

Det stämmer inte riktigt med registrering...premium spön behöver du inte alls registrera,de är så proffsiga och service inriktade att garanti gäller oavsett om du är första eller femte ägare...det brukar kosta mellan 50-90 dollar att få spöt lagat...det är allt...talar utifrån egen erfarenhet ...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Gäst

Bra! Har hört med lokala handlaren vad som gäller för Scott: måste vara registrerat och man måste ha kvittering. Om kvitteringen är borta så kan butiken skriva ut en ny. Tycker det är viktigt med garanti för såpass dyra spön.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago ratimir sa:

Det stämmer inte riktigt med registrering...premium spön behöver du inte alls registrera,de är så proffsiga och service inriktade att garanti gäller oavsett om du är första eller femte ägare...det brukar kosta mellan 50-90 dollar att få spöt lagat...det är allt...talar utifrån egen erfarenhet ...

Fast det är ju det tillverkarnas egna information som säger så, dvs att spöt ska reggas inom ett visst antal dagar efter köp. Hur de sen agerar i praktiken är ju en annan sak. 

Jag har själv varit i kontakt med t.ex. Scott och Hardy, förklarat att jag är andra ägaren och frågat vad ett spöbrott skulle kosta mig. Båda svarade ett högre pris än den schablon de tar för ett vanligt garantiärende. Speciellt dyrt blev det för Scott då det i värsta fall skulle räknas som köp av ny del istället för garantiärende vilket gör att man ska betala moms på skiten. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Gäst
7 hours ago Sahlberg sa:

Fast det är ju det tillverkarnas egna information som säger så, dvs att spöt ska reggas inom ett visst antal dagar efter köp. Hur de sen agerar i praktiken är ju en annan sak. 

Jag har själv varit i kontakt med t.ex. Scott och Hardy, förklarat att jag är andra ägaren och frågat vad ett spöbrott skulle kosta mig. Båda svarade ett högre pris än den schablon de tar för ett vanligt garantiärende. Speciellt dyrt blev det för Scott då det i värsta fall skulle räknas som köp av ny del istället för garantiärende vilket gör att man ska betala moms på skiten. 

På Sage hemsida står det bara att spöt måste vara registrerat. Man behöver inte uppge något produktionsnummer eller nåt, bara spömodell. Räknar med att jag har garanti på klingan nu som det är registrerat. 

Scott är lite värre - registreras inom 30 dagar med produktionsnummer och var man köpt spöt. Tror att man får problem om samma nummer är registrerat flera gånger, alltså om man är andra ägare på spöt. De har i varje fall möjligheten att sortera databasen efter nummer på spöna.

Loop behöver inte registreras alls och kundservicen är skitbra. Har hört mig för vad som gäller om spöt byter ägare, de tar en fast avgift för varje knäckt del. Av bemötandet jag fick är det inte otänkbart att någon därifrån (Andreas tror jag han hette) kastar sig på flyget med spödelar bara för att hjälpa kunden. Mycket betryggande, tror mitt nästa dyrare spö blir ett loop.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Min känsla är att exempelvis Loop, Vision och Orvis är väldigt bra på just garantiärenden.

Hardy verkar omöjliga att ha av numera så just där spelar det mindre roll... :P:D;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-03-23 at 08:41 Jonas sa:

Min känsla är att exempelvis Loop, Vision och Orvis är väldigt bra på just garantiärenden.

Hardy verkar omöjliga att ha av numera så just där spelar det mindre roll... :P:D;)

Beror nog på var man köper spöt också. Vissa butiker hjälper till med allt inom garantiärenden för spön de sålt. #naturkompanietö-vik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.